Možná se někomu bude hodit:
u mé Octavie 1.8T combi m.r. 2001 AGU jsem řešil problém, že najednou přestal chladit Climatronic. Shodou okolností to bylo prakticky zároveň s "odchodem" výkonového spínače zapalovacích cívek - tam se ale podařilo rychle identifikovat přerušený drátek od chipu k vývodu pouzdra a koupě náhrady od HUCO to vyřídila.
Zpět tedy k té klimatizaci:
1) zkontrolovali jsme množství chladiva - po 17 letech tam bylo 620 g místo nominálních 750 g, tedy velmi slušné a zjevně žádný důvod k potížím. Nicméně bylo znovu naplněno na 800 g plus olej, po zkoušce chladilo, po odjezdu ze servisu zase už ne.
2) VAG COM nehlásil žádnou závadu (!).
3) všiml jsem si, že se netočí ani jeden z ventilátorů u chladiče a dále, že vnitřek řemenice kompresoru klimatizace se neotáčí ani při pokusu o sepnutí elmg. spojky (zhoupnutí volnoběžných otáček při přepnutí ECON => AUTO na panelu Climatronicu).
4) napadly mě pojistky (ty pro ventilátory dochlazování se nacházejí v motorovém prostoru, a to konkrétně přímo na akumulátoru).
No a to byla trefa do černého... Hned po otevření pouzdra pojistek bylo jasno: natavený plast u jednoho konce, po vytažení zoxidovaný nůž pojistky a zřejmě i příslušná zdířka. Po vyčištění a ošetření přípravkem na kontakty bylo vše rázem OK.
Podrobněji ještě viz soubor v příloze.
Hlavně, že jsem elektronik a s pojistkami jsem přitom začal až úplně nakonec... A to jsem kvůli stejné závadě jiné pojistky (uvolněný šroub a oxidace), ale na stejném autě a pod stejným krytem před několika lety zcela zbytečně měnil zánovní aku Varta ;)
Co je ovšem přinejmenším stejně trapné (a uvědomuju si to průběžně i u jiných podobných věcí): k čemu je diagnostika, když je koncipovaná tak špatně, že není schopna ohlásit základní závadu typu "někde chybí napětí"? Jo a mimochodem: ten nahoře zmíněný běh na tři válce taky diagnostika neodhalila (= ŘJ motoru nezaznamenala), a to ani pomocí údajného snímání nerovnoměrnosti otáčení klikového hřídele, ani pomocí lambda sondy ve spalinách (tam bych čekal něco jako nekorigovatelné složení výfukových plynů apod.)...
Poučení pro příště:
budu postupovat systematicky (tedy jako vždy a ne zbrkle jako v popsaných případech),
zda skutečně mechanicky sepne nebo nesepne spojka kompresoru klimatizace je vidět, protože při rozepnuté spojce (ECON) se otáčí jen vnější část (řemenice), při sepnuté (AUTO + splněné všechny podmínky pro běh kompresoru) se otáčí i celý vnitřek řemenice. Jde konkrétně o originální kompresor Denso, jak je to u jiných netuším....
zhoupnutí volnoběžných otáček při povelu k sepnutí kompresoru je nezávislé na tom, zda spojka kompresoru skutečně mechanicky sepne nebo ne. Důvodem je to, že povel ke zvýšení otáček je vyslaný vždy a předem, tedy bez ohledu na to, zda otáčky vlivem zátěže poklesnou nebo ne. Pokud pak ŘJ motoru zjistí, že k přidání nebyl důvod (otáčky nepoklesly, ale třeba naopak stouply, protože kompresor se nepřipojil), tak zase ubere...
Octavia_1.8T_combi_m.r._2001_AGU_Climatronic-nechladi_klimatizace.pdf