Přejít na obsah

Asistenční systémy v novém Superbu


Honza9007

Doporučené příspěvky

V novém Superbu je možné najít novou generaci asistenčních systémů. Z mého pohledu je jedním z nejzajímavějším tzv. Emergency Assist; tj. systém umožňující vozidlo bezpečně zastavit ve VLASTNÍM JÍZDNÍM PRUHU v případě, kdy je řidič zdravotně indisponován a nereaguje na výzvy systému. Další zajímavou novinkou je tzv. Traffic Jam Assist, neboli Asistent jízdy v dopravní "zácpě".

 

Oba systémy jsou o souhře systémů ACC (Adaptive Cruise Control / adaptivní tempomat držící odstup), Lane Assist (systém udržení vozu v jízdním pruhu) a převodovky DSG.

 

Traffic Jam Assist:

Nová generace Lane Assistu je nově naprogramovaná tak, že v kombinaci se zapnutým ACC je podpora držení vozu v jízdních pruzích už pod rychlost 60km/h! Spolu se zapnutým adaptivním řízením Lane Assistu (POZOR: opravdu je nutné mít zaškrtnuté adaptivní řízení v nastavení vozu!) tak vozidlo díky spolupráci s ACC nejen drží rychlost a odstup od vozidel před námi, ale ještě jsou sama vedena v jízdním pruhu. Je tak možné jezdit s podporou Lane Assistu a ACC i ve městě při rychlosti okolo 50 km/h.

 

V rychlostech NAD 12km/h se Lane Assist (LA) vždy ozve nejpozději po 15s v případě, že nezaznamená ruce na volantu.

 

Pokud vozidlo zastavilo v koloně pomocí ACC funkce Stop&Go (jen u DSG převodovky), pak je vše ještě aktivní a Superb se až do 15s zastavení rozjede sám (od KT 22/15!). Po této době je nutné buť dát povel přes ovládací páčku pod volantem, anebo přes pedál plynu.

 

Emergency Assist:

V případě, že systém po upozornění Lane Assistu na volantu nezaznamená reakci řidiče, je automaticky zahájen průběh tohoto nouzového systému. Díky nové generaci LA je vozidlo i nadále drženo ve vlastním jízdním pruhu.

Zhruba 15s po prvním upozornění je řidič vyzván druhým akustickým signálem. Ten je mnohem intenzivnější než první, a jeho tón je stejný jako v případě výstrahy od Front Assistu. V té chvíli už je brzdový systém vozu natlakován pro samočinné nouzové brzdění.

Za 5 vteřin po této druhé akustické výstraze dojde k prvnímu automatizovanému naťuknutí do brzdy, 5s nato pak dochází k samočinnému postupnému zastavení i se zapnutými výstražnými blikači.

 

Na videu je zachycena situace až po první ťuknutí do brzdy!

Z pohledu ostatních účastníků je auto nápadné svým chováním ještě před druhým akustickým signálem od LA; auto totiž jezdí od čáry k čáře a dochází minimálně ke třem korekcím volantu.
Auto zastaví ve vlastním pruhu se zapnutými blikači a zapnutým motorem zůstává stát zajištění elektronickou parkovací brzdou (EPB) proti dalšímu pohybu. Systém mi přijde velice dobrý pro případ náhlého selhání řidiče, aby nekontrolovaně neopustil vozovku a nenarazil nebržděně např. do svodidel, mostního pilíře atp.
Je však třeba říct, že se jedná o asistenční systém, který řidiče v žádném případě nezastupuje. Ke správné činnosti má i několik důležitých předpodkladů:
- ACC aktivované s rychlostí (pak je akční rádius od cca 30-160/210 km/h); v případě ACC ve stand by módu (tj. bez nastavené rychlosti) je potřeba držet rychlost po celou dobu nad 65km/h!
- Lane Assist MUSÍ být v adaptivním režimu, tj. musí aktivně korigovat vozidlo na střed jízdního pruhu.
- Lane Assist MUSÍ vidět obě čáry na silnici; proto je systém primárně použitelný na dálnicích, rychlostních silnicích a hlavních tazích s dobrým vodorovným značením!
- vozidlo musí být vybaveno DSGčkem a asistenčními systémy. ;)
WP_20150516_11_55_51_Pro.jpg WP_20150516_11_56_17_Pro.jpg WP_20150516_11_56_28_Pro.jpg
DŮLEŽITÉ: nezkoušejte systém jen tak, bez jeho 100%ní znalosti. Za veškeré škody způsobené pokusy (kterého někoho napadly po přečtení tohoto článku) NENESE OctaviaClub ani www.driving-experience.cz odpovědnost.
Odkaz ke komentáři
  • o 7 let později...

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...