Přejít na obsah

Bezpečná a hospodárná jízda - jak na to


Doporučené příspěvky

Viz vittorio, jediný přínos je omyvatelnost, jinak samé zápory(olej, filtrace, cena). Spotřebu to nesníží a výkon nepřidá. Navíc v dnešní době už takový rozdíl v propustnosti mezi papírem a "sportovními" filtry moc velký není. Třeba interval výměny papírového zkrať na polovinu a prospěješ autu víc.

<br />Navíc ta úspora(teda kdyby byla) bude nic moc, protože bavlněná vložka je 10x dražší + čistící sada(pokud se bavíme o olejovaným filtru). Dalším nákladem je v lepším případě jen nová váha vzduchu, v horším vnitřek motoru.

Odkaz ke komentáři

Tak kupovat sportovní filtr kvůli spotřebě absolutně nemá význam. A obecně jeho použití v sériových autech s atmosférickými motory nemá smysl, tam jsou jiné "brzdy" výkonu, než sání.

 

Dle mých zkušeností je rozdíl poznat pouze u turba, kde je pak rychlejší náběh plnění a nástup motoru do otáček, kdy konus funguje díky větší ploše líp, než vložka do origo boxu. A čím je turbo míň přiškrcené, tak tím jde taky poznat více rozdíl. Ale stále jde o rozdíl, který řidič typu "lama" ani nezaznamená ...

 

A většinu info ohledně sportovních filtrů, ať už jde o nárůst výkonu nebo jejich destruktivní vliv na motor, já osobně považuji za báje a legendy. Oktávka mi na sportovní filtr najela 100tkm, současné auto 90 (vložka, později konus).. A když jsem konus nedávno poprvé po 3 (?) letech čistil, tak díky umístění byl mj. 3x méně zašpiněný, než bývala u Okty vložka za 1/2 roku.

 

Odkaz ke komentáři

Logicky ten filtr musí propustit více bordelu oproti papírovému, tzn. motoru to nesvědčí. Na auto do běžného provozu bych si to nedal, jak říkáš, ten rozdíl tam nepoznáš. Na honění časů na okruhu budiž, ale k filtru to chce i další úpravy, aby to mělo smysl :)

<br />Problémy s motory ale legendy nejsou, vím o nejedněch případech zničené váhy, BOVu ;)

Odkaz ke komentáři

Proč by měl „logicky propustit víc bordelu“? Žijeme v době nanočástic. Sportovní filtry jsou mj. postaveny na výrazně větší činné ploše, tudíž už jen čistě matematicky jsem schopen takovou plochou prohnat více vzduchu a dosáhnout zároveň i lepší filtrace, je to jen otázka použitého materiálu a jeho vlastností. Navíc předpokládám, že i tyto filtry musí splňovat příslušné technické národní nebo mezinárodní standardy.



Nejznámější výrobce takových filtrů je z USA a prodává jich ročně miliony, a to včetně trucků nebo průmyslových aplikací (tzn. předpoklad drsného a velmi náročného použití). Skutečně si myslíš, že v zemi, kde vysoudíš za každý nesmysl a blbost klidně miliony dolarů, si tento dovolí dávat záruku na životnost filtru až 1,6 mil. km a doporučení na interval čištění 40 (v prašném prostředí) – 160tkm (při běžném použití), pokud by zde byla pravděpodobnost větší než zcela zanedbatelná, že tento jejich produkt za pár desítek dolarů má negativní vliv na související celek (motor, auto, náklad, ztráta businessu atd. ) v ceně o několik řádů vyšší než je ten filtr?



U filtrů, stejně tak jako u jiných produktů, jsou samozřejmě výrobky různé kvality a stejně různé je tak zacházení s nimi a jejich údržba jednotlivými uživateli. A navíc, instalace sportovního filtru nebo větší zásah do sání také může znamenat požadavek na modifikaci SW, aby jednotka počítala se změněnými parametry a dokázala jejich přínos v podobě zvýšeného výkonu využít (v opačném případě pak mohou některé komponenty dostávat větší záhul a odcházet) . A tady můžu potvrdit, že to funguje. Když jsem překopal sání (a výfuk), tak sice rozdíl byl poznat, ale nic moc. Když se na to ale nabalila příslušná úprava SW zohledňující změny HW, tak rozdíl byl hned odhadem 5x větší.



A aby to nebylo úplně OT, když už jsme ve vlákně o spotřebě tak jen pár postřehů za sebe. Auta pro sebe jsem si vždy vybíral mj. s ohledem na to, jak byl daný motor vhodný pro následné výkonové úpravy, tudíž jak byl ten který ve své sériové podobě přiškrcený. A tyto (prozatím 3) jsem následnými úpravami SW a HW výkonově vyhnal zhruba o třetinu výše s tím, že při běžné „civilizované“ jízdě jakž takž v rámci předpisů (tzn. rychlost včetně zákonné DPH) vždy došlo ke vcelku výraznému poklesu spotřeby proti sériovému stavu. Tudíž dobrá úprava SW řídící jednotky měla vždy jako vedlejší efekt i znatelný pokles spotřeby, což v kombinaci se zásadami, které určitě budou předmětem dalších dílů seriálu, znamená, že se pak i s takovým motorem dá reálně jezdit se spotřebou jako s auty výkonem nebo objemem o 2 třídy níže.



A když vezmu 2 poslední turba, tak se dlouhodobě spotřebou pohybuji (–val) 17-20% pod průměrem udávaným na Spritmonitor nejen pro daný sériový motor, ale i pro nejvyšší výkonovou řadu (RS), které jsem se v případě Focusu zhruba vyrovnal a v případě jedničkové Okty ji dokonce výrazně překonal.


Odkaz ke komentáři

Možná žijeme v době nanočástic, ale filtry jsou buď pěnové nebo bavlněné. A obojí bude mít horší filtrační vlastnosti. Najdi si různé testy a uvidíš, že ten papírový filtruje lépe. Zkus se zeptat lidí, kteří si tím zničili něco v motoru(často Imprezy). A ten olej se zase usazuje na váze vzduchu a to ji taky nesvědčí.

<br />A o tom, že se s tím mají upravit i další věci, jsem sám psal. Netvrdím, že tím odrovnáš motor za 100tkm, každý motor je citlivý jinak. Jen to, že nefiltrují tolik, jako filtruje papír, je fakt ;)

 

A logicky píšu protože to, co propustí více vzduchu, musí propustit víc bordelu. A mám na mysli stejnou filtrační plochu.

Upraveno uživatelem LadikRS
Odkaz ke komentáři

Ono jen samotným filtem se nic nezmění; jak píše výše tesna je třeba k tomu upravit na míru případně i zbytek. Ale tím se dostáváme do zcela jiných dimenzí, do kterých se ne každý člověk pustí. Pouze pokud auto funguje jako celek, je možné dosáhnout i nižší spotřeby.

 

Proto se mi jeví originální vzduchový filtr, popř. kvalitní filtr od dalších výrobců, měněný příp. v kratších intervalech jako lepší možnost. I z finančního hlediska.

 

Jinak dneska odeslán další článek; konečně dopsán...

Odkaz ke komentáři
  • o rok později...
  • o 2 týdny později...

Je to kombinace mnoha aspektů, ale obyčejným autem "z ulice" bys to nezajel. Zpravidla se jezdí s přehuštěnými pneumatikami (až 4,0bar) s extra nízkým valivým odporem, s minimálním množstvím oleje v motoru a nejčastěji v nočních hodinách v pravém pruhu konstantní rychlostí 82-85km/h.

Důležitý je i výběr trasy, zejména s ohledem na topografii. A v neposlední řadě je to i o řidiči, zda to má v noze a hlavně v hlavě. Ono je to strašně ubíjející...

Odkaz ke komentáři
  • o 3 týdny později...
Elektrika v aute nieco stoji


Spotrebič .................................V l/hod

Svetlomety ..................................0,15

Hmlovky ......................................0,10

Elektrické ovládanie okien ..........0,30

Elektrické strešné okno............... 0,20

Vyhrievanie zadného skla ...........0,12

Ostrekovač zadného skla ...........0,07

El. nastavovanie sedadla ............0,15

El. nastavovanie zrkadiel ............0,02

Vyhrievanie sedadiel ..................0,40

Elektrické kúrenie .......................1,00

Vyhrievanie čelného skla ............0,50

El. vyhrievanie volantu ................0,05

Klimatizácia ................................1,50

Stierače...................................... 0,15

Vyhrievané ostrekovače okien ...0,08

Navigácia ...................................0,015


Univerzita Duisburg-Essen



Čo zvyšuje spotrebu paliva .............v % /100km

Nekvalitný olej .......................................+ 5 %

Náklad na streche .................................+ 20 až 25 %

Strešný box ...........................................+ 13 až 16 %

Vetranie oknami ....................................+ 5 až 10 %

Studený motor ......................................+ 200 % (prvý kilometer jazdy)

Podhustené pneumatiky .......................+ 15 až 30 %

Zimné pneumatiky v lete ......................+ 5 %

Klimatizácia ...........................................+ 5 až 10 %

Dodatočné spojlery ...............................+ 10 až 30 %

Neekonomický jazdný štýl ....................+ 30 až 50 %

Odkaz ke komentáři

kokiko diky, ale poprosil bych o male upresneni, napr. u fci jako el.sedacky a el.ovladani oken - tady ta spotreba naroste uz jen proto, ze to mam - tedy ze je to v nepouzivanem stavu, ale za jizdy v nejakem rekneme pohotovostnim rezimu a behem jizdy pripraveno k pouziti, nebo je to mysleno tak, ze ta spotreba vzroste o tolik % jen v pripade, ze je to aktualne pouzivano, tedy kdyz bych hodinu delal na parkovisti kraviny a neustale si hral se sedackami a okny? (u klimy, vyhrivani sedacek, oken atp, tak to je jasne, ze je to mysleno pro stav zapnuto). Diky.

Odkaz ke komentáři
  • o 4 týdny později...
  • o 4 měsíce později...
  • o 3 týdny později...

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...