Přejít na obsah

ÚSPORNÁ JÍZDA DÍL Č.1 : Kontrola vozu a jeho celková příprava


Doporučené příspěvky

Super clanek!

Musim uznat ze nektere veci delam pravidelne a snazim se davat vzdy kvalitni (origo) veci at uz filtry, naftu, olej tak i gumy. Je to sice financne narocnejsi ale za celo dobu co auto mam tak me ani jednou nenechalo ve stychu a vyrazne problemy s nim taky nebyly. Kazdopadne je ale pravda ze kontrolu auta mesicne neprovadim :( a v kufru toho navozim taky docela dost :D

Uz ted se tesim na dalsi clanek :)

 

Odkaz ke komentáři

Tak já náhodou tu kontrolu dělám, tak nějak co je tam popsáno, téměř pravidelně. V kufru mám taky jen potřebný věci a dokonce s auta vyndávám i dětskou sedačku když jedu dál jak 15km bez Matěje :) Co ale nemám momentálně v pořádku je čistota auta z venku bo soudruzi z JZD klátí kukuřici a co je po nich sajrajtu na silnicích je i o hubu. Před 2hod. sem projel cca 110km po AT přes dědiny, kolem hafo polí a nic, čisto. Sem zvědavej a těším se na pokračovaní ;)

Upraveno uživatelem šulda
Odkaz ke komentáři

Clanek jsem procetl jen velmi zbezne, takze nebudu komentovat prilis do hloubky, nicmene:

 

1. kontrolu vozidla pred jizdou nepredepisuje vyhlaska, ale zakon, konkretne je to zakon 361/2000 Sb. o provozu na pozemnich komunikacich.

 

2. pouzivani long life oleju specifikace 507.00 neni doporucenihodne obecne (zvlast mocuvky znacky Castrol) a vymena takoveho oleje v pevnem intervalu 15,000 km nedava smysl uz vubec.

 

3. vzhledem k dosti tragickemu designu sacich potrubi motoru koncernu VW je pokles tlaku v sani vlivem "zaneseneho" vzduchoveho filtru to posledni, co by nas s ohledem na spotrebu paliva melo trapit, takze zvlast u vozidel s funkcnim EGR neni zadny duvod pro zkraceni intervalu vymeny predepsaneho vyrobcem.

 

4. mira znecisteni karoserie nema zadny vliv na hodnotu koeficientu odporu vzduchu. Ze po cistem aute hezky klouze hadr neznamena, ze to same plati pro vzduch. Doporucuji nastudovat fungovani meznich vrstev a nasledne vypusteni dane pasaze :)

Odkaz ke komentáři

No, když už jsme u toho rejpání, tak nerozumím vlivu množství oleje v motoru. Prosím může mi to někdo vysvětlit?

 

Pokud budete mít oleje dolito na maximální množství, tj. ryska bude na MAX, pak např. bude olejové čerpadlo více namáháno, než při dolití do poloviny rysky; čerpadlo zkrátka musí „otočit“ více oleje a při plném dolití tak má větší odpor.

 

 

Podle mě, i když je v motoru větší olejová náplň, čerpadlo má stále stejný litrový výkon. Náplň se tedy přes čerpadlo otočí méněkrát.

Jestli jsou při vyšší hladině oleje větší ztráty (odpor) na čerpadle, nedokážu posoudit, ale spíš asi ne. Větší vliv bude mít hustota oleje.

Celkové ale zanedbatelné, oproti například podhuštěným pneumatikám, liščímu ohonu na anténě, nebo krutopřísnýmu hustospojleru.

Odkaz ke komentáři

No mám takový návrh. Zakladatel má s tímto mnoho práce, která je pěkně zpracovaná a v mém případě i odpovídající mé kontrole. Kdo si chce přečíst dle mě hodně užitečné návody na naše miláčky tak ať si je přečte a pokud mu nevyhovují tak klikněte zpět a nepokračujte v tomto vláknu neboť by se mohlo stát, že do konce roku bude toto vlákno obsahovat 100 stran typu a proč ne jinak a je to blbost a také možná spousta jiných názorů

Odkaz ke komentáři

kejml: nikdy jsem nestudoval priciny tohoto jevu, ale je pravda, ze na dynamometru je opakovane meritelny. Rozdil mezi maximalni a minimalni hladinou oleje je nekolik procent v rozsahu celeho otackoveho spektra ve prospech minimalni hladiny oleje, takze i na spotrebu by to mohlo mit priznivy vliv.

 

Radas: pokud narazis na mne, tak zde neprezentuji svoje nazory, pouze jsem vypichl zjevne chyby. Autor si s tim dal praci a pro mnoho lidi budou clanky jiste prinosem, tak si myslim, ze by byla skoda, kdyz by kvalitu teto serie shazovaly uplne zbytecne chyby.

Pokud ale zajem o zpetnou vazbu neni a je brana jako rypani, tak se vsem omlouvam a dal uz se angazovat nebudu.

 

Odkaz ke komentáři

Jsem rád, že se rozjela věcná diskuze! :palec: Příspěvky jakým přispěl kolega Siegel budu mazat :loool:

 

@bmp:

ad názvosloví: vyhláška vs. zákon o provozu na pozemních komunikacích beru; píšu to zkrátka pro běžný lidi a de facto v lidové hantýrce.

ad umyté auto: celý seriál se budu snažit držet dosti srozumitelně pro všechny a hlavně i s ohledem na bezpečnou jízdu. Máš pravdu v tom, že pokud klouže hadr, pak odpor vzduchu s hadrem nemá moc společnýho. Ale jde např. i o případy jízdy v deště, kdy zase z umytého auta:

1) rychleji vidíš (např. samovolné "usušení" vozu jízdou, kdy voda v kapkách po navoskovaném autě utíká sama),

2) při psaní jsem myslel extrém v případě nánosů bahna, které vytváří nové hrany na autě, atp.

ad EGR a vzduchový filtr: v českých podmínkách je valná většina soukromých aut nějakým způsobem "zasažených" čipem, resp. mají minimálně softwarově "zakázaný" EGR ventil. Ke vzduchovému filtru - české silnice patří k jedněm z nejprašnějších v evropském civilizovaném světě. ;)

ad olej: taky píšu, že každý máme vyzkoušený něco jinýho. Jestli se tam ta či ona specifikace hodí či nehodí, neposuzuji já, ale výrobce vozidla. Každý parametr v řídících jednotkách vozidla je jistý kompromis - protože nikdo dopředu neví, kde se bude daný vyprodukovaný kus provozovat. Stejně tak nikdo (ani já) nedisponuje zkušebním stavem, aby testoval na svém vozidlu (které ještě ke všemu potřebuji každý den) vhodnost toho či onoho oleje. BFU (běžný Franta uživatel) zkrátka provozuje auto tak, jak předepisuje výrobce, resp. jak mu poradí prodejce či servisní technik.

 

@kejml: přesnou příčinu Ti také nedokážu říct. Zkrátka vím, že to tak je. Kdo chce jet extrémní soutěž spotřeby, jede téměř bez oleje.

Radši nechtěj vědět, jak jezdí "oficiálně" nejúspornější škodovky ty dlouhý trasy s takovým tím jedním starším pánem... :D

 

Zkrátka to berte jako návod pro běžnýho smrtelníka, který jezdí se sériovým autem (bez nejrůzněji upravených sacích potrubí apod.), nemá vystudovanou fyzikální fakultu či kurz aerodynamika. ;)

Odkaz ke komentáři

pěkný Honzo, jen tak dál. alespoň si doplním rozhled či prožiji s tebou nové poznatky :D

@bmp

2) Nevím co máš proti kastrolu, za mě standardní olej, kterej je v pořadku...
Ovšem máš pravdu že 5W30 je řidká srajdula, bohužel se dnes leje do všeho ať je to Audi R8, BMW 335i apod. Pokud si koupíš nové TDI CR, tak jediná možnost abys splnil záruční podmínky lejt 507.00, což jedině splnují 5W30. Alespoň když chceš proto něco udělat, tak hold tu 5W30 vyměnít po 15000km/1 rok :(.

3) mno vzduchový filtr po 90000km je opravdu dost černej a zažil sem, že auto tak netáhlo. po výměně vzduchovýho filtru opravdu znatelně ožilo. doporučuji měnit 60000km/2 roky úplně v pohodě.

 

@Honza tuším že si předtím měl 1.9 PD BXE? Tam bylo dle mého lepší lejt Kastrol TD 5W40, stejně si jezdil na krátký interval.

Takže oni fakt jezdí s olejem na MIN, aby ušetřili tím? No já všude vždy leju na MAX i u sebe, protože zrovna se nevyžívám v dolejváním oleje :)

Upraveno uživatelem marekczek
Odkaz ke komentáři

No.....nejdůležitější věc je,jakou máme nohu a né množství oleje(což je naprostá kravina),jestli je či není umyté auto-další kravina.

S čím souhlasím jsou pneumatiky,to má opravdu velký vliv.Jestli je v kufru bordel,který váží 5kg,to už nelký vliv opravdu nemá,spíš hagusy a jiné stř.nosiče.

Odkaz ke komentáři

olej - neni kravina, sedel jsem u toho s honzou, kdyz borci s motorarny Skodovky rikali, ze to tak je, ale ze nereknou proc. Proste a jednoduse, vliv tam je a kdyz se hraje o setiny a tisiciny litru, tak je to jasny :)

 

sami, kdyz jezdili tu soutez, meli to na minimu (krome dalsich blaznivin)

jak rika Honza, zamerujeme se na klasickyho cloveka, ktery se chce neco dozvedet, zkusit si snizit spotrebu apod.

Odkaz ke komentáři

tak teoreticky méně oleje - lehčí auto :-) Asi by bylo dobré vědět o jaký motor se konkrétně jedná. V principu čerpadlo honí olej stále dokola a je skoro jedno kolik ho je. Nadruhou stranu se zvyšující se hladinou se zmenšuje prostor pod pístem, což může také něco (pro mě těžko měřitelného) ovlivnit

Odkaz ke komentáři

Vychovnej a celkem zbytecnej prispevek.. V clanku se krome nesetreni na palivu a jeho aditivaci pise take o mnozstvi oleje v motoru v souvislosti se spotrebou paliva a aditivace oleje by mela pomoci ke snizeni spotreby - alespon to uvadi prodejce. Logiku to ma, tak se ptam znalejsich na zkusenosti.

 

A jak si sam napsal:

Jestli ono to třeba nebude - deset desetníků je koruna ale jeden desetník je hovno.

Upraveno uživatelem Laurin Klement
Odkaz ke komentáři

Množství oleje???Umyté auto??Doprdelky vždyť jsou to tisíciny litru.Nezlobte se ale tohle mi nepřipadá normální.

Ano,možná při nějakých Eco jízdách,ale běžný uživatel vozidla??To už by se tu muselo probírat tisíc dalších věcí jako třebas...Octávky ,Superby a jiné mají "plovoucí"brzdové třmeny.když jsou jejich čepy zatuhlé,zarezlé-což u nás v servise vidím docela často,tak tio má daleko větší vliv na spotřebu než to,jestli je v autě o půl litru víc či míň oleje a takových věcí by se dalo najít desítky,které ovlivňují spotřebu víc než množství oleje.

Odkaz ke komentáři

Dobrej clanek tesim se na dalsi s radama vylozene do provozu. ;) mnozstvi oleje mi prijde uz taky jako veliky extrem vhodny do soutezi, ale cistota auta a milion zbytecnych veci uvnitr ma opravdu vliv. Sam mam v aute milion veci ktery vozim porad sem a tam a pak se to nascita.

A cistota auta ja teda nevim ale pokud je auto hladky je logicky ze ma mensi odpor vzduchu nez kdyz je hruby i od klasickyho bordelu ze silnic. Soucinitel treni musi byt zakonite vyssi ;)

Odkaz ke komentáři

A cistota auta ja teda nevim ale pokud je auto hladky je logicky ze ma mensi odpor vzduchu nez kdyz je hruby i od klasickyho bordelu ze silnic. Soucinitel treni musi byt zakonite vyssi ;)

Logicke to neni, resp. neni mozne na chovani vzduchu pri obtekani teles aplikovat beznou selskou logiku :)

 

Fun fact: "spravne" spinave auto bude mit dokonce nizsi koeficient odporu vzduchu nez funglovka nalestena jako psi kulky. Zejmena v zime, kdy zmrzla brecka vyplni podbehy, nahromadi se v uplavech za jednotlivymi koly a vubec se nalepi na ta spravna mista muze rozdil cinit az 10%.

Nyni si ale vezmu k srdci Radasova slova, prestanu tady dal mudrovat a budu uz jen z povzdali a hlavne pasivne sledovat cvrkot v teto (pro mne) velmi zajimave sekci.

Odkaz ke komentáři

Vznikají tady dohady a rozdílné názory,které maximálně povedou k tomu,že zakladatel tedy pro mě a věřím,že spoustu jiných honza9007 se na to vykaká a bude po všem.Do konce roku zde bude 100 stran o dohadech

 

nadruhou stranu u tématu, které vyvolává kontroverzi, je evidentní že to lidi zaujalo a baví je to, i když každého trochu jinak. Nejhorší jsou články, nad kterými se jen pokýve hlavou - ať souhlasně či nesouhlasně - a tím to skončí... Takže autor může být s výsledkem plně spokojený.

 

Odkaz ke komentáři

Laurin Klement>> Neměl sem v úmyslu vychovávat ;) To že je do kvalitního oleje zbytečný dávat aditivum taky není z mojí hlavy ale od lidí co do toho dělají a že to sem nepatří sem psal jen kvůli tomu že by to tu mohlo skloznout do zbytečných diskuzí o oleji (nejen o oleji) čeho je na netu mraky a z 90% je to o ničem, už i tady se to začíná vařit jen kvůli blbýmu blátu :) Samozřejmě klidně rozebírejte, viz dobře vystiženo od witt ;) Jen podle mě když se vše bude takhle pitvat do detailů tak s toho bude hromada lebedy, měl sem za to že se to bude v duchu např. používat kvalitní palivo či kvalitní olej tečka a ne kde to koupit, jakou značku, kterej je lepší atd. ;)

cosby>> Možná ses zbytečně zaměřil na zmiňovanou čistotu, jmenuješ věci na kterých taky určitě záleží ale věřím že k tomu taky dojde, tohle je jen začátek tak bych hned nesoudil ;)

Odkaz ke komentáři

... je pravda, ze na dynamometru je opakovane meritelny. Rozdil mezi maximalni a minimalni hladinou oleje je nekolik procent v rozsahu celeho otackoveho spektra ve prospech minimalni hladiny oleje, takze i na spotrebu by to mohlo mit priznivy vliv.

Toto je pro mne důkaz místo slibů i přesto, že to nedokážu pochopit (btw takových úkazů je v přírodě více :) ). Stejně raději zaplatím pár deci za vyšší spotřebu kůli více oleje, než ranec za GO motorschade nasucho :-)

 

Jo, abych nezapomněl, Honzo, za Tebe jasně mluví výsledky (vítězství v Economy run), děláš to dobře, nenech se otrávit pár rejpalama! :jager:

Odkaz ke komentáři

šulda: zatím jsem jen od tebe kárán za to, že jsem se dovolil zeptat na zkušenosti ohledně aditiv do olejů. Navíc překrucuješ. Nic o samotných olejích jsem nepsal a ani tu nikdo nepsal kde, co a jakou značku koupit. Prosím, přestaň řešit nesmysly typu "co když se diskuze sklouzne" či "řešíte to moc detailně" a pojď řešit třeba to, jestli ti lidé od olejů to nějak testovali na motorech, mají nějaké výstupy apod..

 

Upraveno uživatelem Laurin Klement
Odkaz ke komentáři

Buď neumím psát, nebo seš moc vztahovačnej, nebo je to nevýhodou netu kde si to lidi často přeberou podle svýho a nebo sme se ne úplně pochopili. Promiň ale kde že tě to kárám? Jen sem napsal svůj názor že sem tohle až tak nepatří, ale netvrdím že se nepletu ;) K překrucování, k aditivům do oleje patří i olej samotný, tam sem to asi fakt blbě napsal, měl sem za to že postačí viz v závorce. Vůbec sem nemířil až tak konkrétně, proto i zmínka o blátě a taky sem zřejmě postižen několikaletým moderováním :)

pojď řešit třeba to, jestli ti lidé od olejů to nějak testovali na motorech, mají nějaké výstupy apod..

Tohle je třeba přesně to, co bych řekl že sem nepatří :) Konkrétně ten Ceratec. Není to o náročných testech tribotechniků (kdo by to platil :) ) ale o zkušenostech a ne zcela mých. Viděl sem dva motory (PD Octavia) kam se dává ten Caretec do jednoho populárního oleje 507.00 5W30 od Castrolu a byl to opravdu rozdíl oproti tomu (PD Caddy a můj) kde byl jen zmiňovaný olej. Ceratec doporučoval lidem mechanik co viděl určitě víc motorů než já a rozumí tomu ale nakonec mi stejně řekl že pokud budu dávat dobrej olej a včas měnit tak to bude i bez Caretecu OK. Dá se samozřejmě namítat jak byly který motory provozovaný ale u dvou vím určitě že hodně podobně a další dva prý také a jen u jednoho vím že ho nervu do vyšších otáček hned za studena. Od lidí co se hodně motají kolem oleje (ne tribotechnici) zase vím že pro můj motor (bez DPF) není to pravý ořechový olej s ACEA C3, což mi potvrdil i mechanik.
Odkaz ke komentáři

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...