Přejít na obsah

AKL 74kW jen 5200 rpm, skočený rozvod? Hallova sonda i čidlo klikovky OK!?


Doporučené příspěvky

Edit: Vyřešeno, opravdu byl o zub přeskočený rozvodový řemen! Více zde:

Já (nováček zde):
Zkušený elektro opravář kde čeho (PC, NTB, mobily, RPi4B, 3D tisk, audio, LED, akumulátory, elektrokoloběžky, ...), disponuji VAG HEX-V2 + VCDS a různými laboratorními měřícími přístroji (nap. zdroje, osciloskopy, generátory signálu, 16 kanálový A/D analyzátor Saleae, umělá zátěž, proudová sonda, teploměry, testery RLC, programátory, ...), rozumím schématům a programování, ale do aut jsem nikdy nevrtal. 😇 Profesí Verification Engineer ve vývoji medicínské video techniky.

Pacient:
Škoda Octavia I GLXi Liftback 1U2, r.v. 1999.
VIN TMBCK11U3Y2xxxxxx.
Motor 1.6 SR, MPi, 74 kW, AKL (EURO 3?), ECU Simos 2, olej 5W-40.
Najeto cca 275 000 km.
Palivo posledních cca 3000 km Shell V-Power Racing 100 (motor se ztišil, klesla spotřeba).
Výbava central, DO, man. klima, bez ABS, 1x airbag, tažné zařízení.
Garážovaná, kompletní servisní knížka, dobře opečovávaná.

Anamnéza:
Motor točí jen do 5200 ot/min, má dost špatný tah nahoře, při akceleraci jsou místy citelné menší zaškobrtnutí.
Co jsem se dočetl, tak v tomto režimu ECU vstřikuje palivo před zavřené ventily, zvyšuje předstih kvůli eliminaci klepání a má jiný režim pálení jisker.

Chová se takto posledních cca 3000 km, jak jsem ji koupil (na dojetí), neznaje záludnosti této rodiny aut.
Před cca 100 km byly měněny svíčky a zapalovací kabely (obojí NGK), předtím motor místy chcípával při rozjezdu, teplý i studený.
První svíčka (úplně vlevo) byla poněkud zaolejovaná, podezírám gufera ventilů, ostatní byly vzorně čisté.
Nikdy jsem nepozoroval jízdu jen na tři válce, jen při těch rozjezdech to umělo občas chcípnout.

Dále tehdy byla měněna hadice mezi váhou vzduchu a klapkou, s přípojkou na odvětrávání klikovky, která tam byla úplně roztržená a olej všude. 😕
Při tom byla i vyčištěna klapka, vymazány adapt. hodnoty na kanále 000 a základní nastavení klapky ve skupině 098, ale nebyla pozorována absolutně žádná změna.
Žrala olej cca 0,5 l/1000 km, ale to mohlo být i tou prasklou hadicí mezi váhou vzduchu a klapkou.

Spotřeba paliva cca 8-10 l/100 km, rekord v noci ValMez-Brno při cca 90 km/h byl průměr 5,2 l/100 km. 😮

Diagnóza:
Zásadní info je to, že i když odpojím čidlo klikovy NEBO hallovu sondu, tak JDE nastartovat!
Když je připojena jen hallova sonda, tak to startování trvá o pár okamžiků déle, ale pak už to ševelí jako by nic, jízdu jsem nezkoušel.
Hallovu sondu jsem měřil osciloskopem na jejím konektoru, měla vzorný průběh.

IMG_20220828_211740_proc.jpg.46e71306517aeb14a51bd6cf34521cf7.jpg
Lambda sonda před kat. by údajně na popsané chování neměla mít vliv.
VAG HEX-V2 + VCDS 17.8.1 ukazuje opakovaně tyto chyby:

00515 - Halluv snimac polohy vack./klik.hridele (G40) 
            27-00 - neverohodny signal
00525 - lambda-sonda (G39) 
            05-10 - vstup otevren - Sporadická
00635 - vyhrivani lambda-sondy pred katalyzatorem 
            37-00 - defekt
00525 - lambda-sonda (G39) 
            27-00 - neverohodny signal

Dále 01-Motor ukazuje ve skupině 022 počet zubů 26 (L->H) a 86 (H->L), což je vždy spodní hranice tolerance (26-30, 86-90).
Lambda sonda ukazuje při studeném i teplém motoru napětí 1,48-1,52 V, a aktivitu 0 %.

Prognóza:
Domnívám se, že bude skočený rozvodový řemen, a to o až 3 zuby, což už ECU vyhodnocuje jako chybu "nevěrohodný signál".
Možná je ještě nějaká chyba v kabeláži od hallovy sondy nebo čidla klikovky, ale mám za to, že to by pak nešlo nastartovat.
Momentálně mám na cestě lambda sondu BOSCH 0 258 986 615, konektor si pořeším, není problém. 😉

Otázky:
Je má hypotéza přeskočeného rozvodového řemene nadějná?
Edit: Ano, byla. 🙂
Dá se nějak přes VAG spolehlivě poznat, že je skutečně přeskočený rozvodový řemen?
Edit: Zřejmě ano, zdá se, že v 01-Motor, ve skupině 022, je záhodno mít střední hodnoty počtu zubů, tj. 28 a 88, podle výrobce by to prý mělo být 28 a 87.
Kolisanie otačok na volnobehu Octavia II, 1,6 MPI, 75kW, BSE - Page 4 - Motor 1.6 MPI - ŠKODA Forum - SKODAHOME.cz

Jak by měly být zarovnané průběhy čidla klikovky a hallovy sondy, pokud to zaznamenám tím Saleae analyzátorem? Jaké jsou přípustné tolerance?
Edit: Viz tento link, strana 25, z postu níže: SP19-1. dva výkonné benzinové motory nové generace. s technikou nových motorů, dozvíte se, jaké jsou jejich zvláštnosti i co jim je společné. - PDF Free Download (docplayer.cz)
Může popsané chování zapříčiňovat lambda sonda?
Edit: Ne, stačila jen oprava přeskočení a motor už točil nad 5200 ot/min.
Co jiného ještě může mít takovýto dopad na limitaci otáček motoru? Uvolněný detekční půloblouk na vačce? Váha vzduchu? Teplota? Palivové čerpadlo? Vstřiky? Vadná ECU?
Jak jinak ještě otestuji přesnou funkci hallovy sondy? Jak rozpoznám "věrohodný signál"?
Jakou hallovu sondu byste mi doporučili? Vyhlížel jsem BOSCH a NGK, případně FEBI BILSTEIN.

Použité zdroje:
Dílenská příručka OCTAVIA Motor 1,6 l / 74 kW - vstřikovací a zapalovací systém Simos 2, vydání 08.00
https://forum.octaviaclub.cz/topic/21427-oct-i-16-74kw-to%C4%8D%C3%AD-jen-5200otmin-hall%C5%AFv-sn%C3%ADma%C4%8D/
https://forum.octaviaclub.cz/topic/28067-kontrola-nastavenia-rozvodov-cez-vag/
https://forum.octaviaclub.cz/topic/22515-v%C3%BDm%C4%9Bna-%C4%8Didla-va%C4%8Dky-okt%C3%A1vie-16-74kw/
https://forum.octaviaclub.cz/topic/7696-hallův-snímač/?do=findComment&comment=1170634
https://forum.octaviaclub.cz/topic/22515-výměna-čidla-vačky-oktávie-16-74kw/?do=findComment&comment=1594419
https://forum.skodahome.cz/topic/68929-octavia-16i-74kw-motor/?do=findComment&comment=1829338

 

Upraveno uživatelem JardaG
Oprava překlepů, přidány zdroje a zjištěné odpovědi na otázky.
Odkaz ke komentáři
1 minute ago, krysarr said:

Pěkná zpráva, to jsem tu ještě neviděl 👍🏻🙂

Není v pytli to zmíněné čidlo otáček na klice?

A v power racing do auta, který to nezná, žere olej a má takový problémy... Vyhozeny peníze

Díky za zpětnou vazbu, no jsem zvyklý pracovat precizně. 😉

Čidlo kliky neháže chybu a když odpojím hallovu sondu, tak to startuje taky, a právě to mě mate, že to na obě čidla samostatně furt startuje a šlape čistě. Ale každopádně si to čidlo klikovky taky přeměřím osciloskopem.

Shell V-Power Racing 100 jsem tam dával na doporučení automechanika, aby se vyčistily úsady (nejen) na pístních kroužcích, kterými ten motor prý docela často trpí, a na projevu motoru to po třech nádržích bylo docela znát.
Jakmile tuto závadu vyřeším, tak pojezdím pár tisíc km, mrknu na spotřebu oleje, zvážím výměnu gufer ventilů "shora" a co tankovat dál.

Odkaz ke komentáři

Rozvody poznas vizualne, jestli ti sedi znacky na rozvodovych kolech a na klice (toto mi dela mechanik, ja osobne ne). 

Jinak mam taky AKL motor a kdyz mi kdysi odesel Halluv snimac na vacce, tak jsem taky jezdil v nouzaku a motor sel normalne nastartovat. Pred asi 2 roky mi odesel snimac na klice, motor byl taky v nouzaku, znatelne hur jezdil a sel i hur nastartovat. 

Ted babo rad, co to muze byt. Rozvody si nech zkontrolovat mechanikem, je to lepsi, nez se s tim sam drbat...

Odkaz ke komentáři
14 minutes ago, Konny said:

Rozvody poznas vizualne, jestli ti sedi znacky na rozvodovych kolech a na klice (toto mi dela mechanik, ja osobne ne). 

Jinak mam taky AKL motor a kdyz mi kdysi odesel Halluv snimac na vacce, tak jsem taky jezdil v nouzaku a motor sel normalne nastartovat. Pred asi 2 roky mi odesel snimac na klice, motor byl taky v nouzaku, znatelne hur jezdil a sel i hur nastartovat. 

Ted babo rad, co to muze byt. Rozvody si nech zkontrolovat mechanikem, je to lepsi, nez se s tim sam drbat...

Díky za postřehy s tím nouzovým režimem.

Právě proto, že je k tomu rozvodu tak mizerný přístup, tak se mi v tom nechce vrtat, ale pokud ta hallova sonda prokazatelně šlape, tak mi nedává smysl tam lozit ji měnit, ale zkontrolovat (a korigovat) přeskočení rozvodu asi bude nezbytné.

Nedá se to přeskoření zkontrolovat nějak jinak? Prý tam je někde nějaké okýnko do klikovky.

Upraveno uživatelem JardaG
Opravy překlepů.
Odkaz ke komentáři

S temi rozvody prave nevim (toto davam na starost mechanikovi) a myslim si, ze v tvem pripade by bylo lepsi dal mechosivi stovku za kontrolu, nez se s tim drbat sam. Kontrola rozvodu neni jen o mrknuti do okynka na prevodovce, ale musis se podivat i na jiny mista a vse ti musi sedet! 

Jinak Halluv snimac na vacce se da vymenit jen po sundani rozvodu!!! 

Odkaz ke komentáři

Skus juknout na todle 

https://www.club-opel.cz/viewtopic.php?f=150&t=118

A mohli by zlobit i kabely

Vadny čidlo vačky by psal diag 

Když sem ho měl špatny auto húř startovalo jinak mi jelo normalně 

Abys čidlo vačky vyměnil musi dolu rozvody 

https://www.club-opel.cz/viewtopic.php?f=150&t=165

Čidlo kliky se tady mění na pohodu

https://www.club-opel.cz/viewtopic.php?f=150&t=111

Upraveno uživatelem pavel71
Odkaz ke komentáři

Potvrzeno a opraveno přeskočení rozvodového řemene! A zadarmo! 😄

Dneska jsem se snažil kouknout na zarování těch značek na rozvodovém řemeni, ale dolů k ozubenému kolu motoru se (amatérsky) nedá dostat ani náhodou a kde je okýnko na klikovku jsem nezjistil...
Edit: Zelená plastová krytka napravo u převodovky.

Tak jsem se tady zamyslel nad tímto průběhem na str. č. 25 (značená strana č. 26).
SP19-1. dva výkonné benzinové motory nové generace. s technikou nových motorů, dozvíte se, jaké jsou jejich zvláštnosti i co jim je společné. - PDF Free Download (docplayer.cz)

SP19-1_pg_26.png.24c0c9b9dfd6a2c4af637c0dfe259ea4.png

Otevřel jsem kapotu motoru, sundal dva plastové kryty motoru, odklonil táhlo plynu bokem aby nezavazelo, povolil shora dva zacvakismy na plastovém krytu ozubeného kola vačky a s trochou grifu ala ježek v kleci vytáhl ten kryt.
Zvedl jsem přední kolo u spolujezdce, zařadil 5°, točil a zmapoval jsem si kde je značka a kam je na řemeni zarovnaná.
Pak jsem takto kulatinou "podebral" řemen dole u napínací kladky, použitý průměr 10 mm. Pružení řemene toto úplně v pohodě umožňovalo a vůbec se nedivím, že to při roztahování může skočit. 😕

IMG_20220905_183523_proc.jpg.9dbb2647f315f5f834e5edadb39cad1b.jpg

Takto to pak vypadalo nahoře, a je krásně vidět, jak ty zuby řemene zapadají o zub zpět. 😉

IMG_20220905_183333_proc.jpg.b1e6e19cbad87f6cf07662889bebf556.jpg

Ve VAGu v 01-Motor - Skupina 022 pak bylo vidět správných 88-28 namísto 86-26, chyba Hallovy sondy "nevěrohodný signál" se už neobjevuje a motor opět táhne nad 5200 ot/min! 😎

Upraveno uživatelem JardaG
Odkaz ke komentáři
15 hours ago, pavel71 said:

Skus juknout na todle 

https://www.club-opel.cz/viewtopic.php?f=150&t=118

A mohli by zlobit i kabely

Vadny čidlo vačky by psal diag 

Když sem ho měl špatny auto húř startovalo jinak mi jelo normalně 

Abys čidlo vačky vyměnil musi dolu rozvody 

https://www.club-opel.cz/viewtopic.php?f=150&t=165

Čidlo kliky se tady mění na pohodu

https://www.club-opel.cz/viewtopic.php?f=150&t=111

Díky za podporu a linky, pěkně jim to jiskří, preventivně zkusím!
A ty postupy jsem už shodou okolností koumal, ale prozatím jsem se jim už zdárně vyhnul. 😊

Odkaz ke komentáři
5 hours ago, krysarr said:

Pekna prace, gratuluju! 🙂

To teda cumim, ze takhle skocil remen, to je docela zvlastni


Díky, no oddechl jsem si. 🙂
Co jsem dohledával, tak se to může snadno stát při roztahování auta, typicky když je někdo zvyklý nahazovat motor gravitační jízdou z kopce, ale ten mechanismus, jak se to fyzikálně stane, mi asi uniká.
Taky je možné, že to zvojtili v servisu při pravidelné výměně rozvodů, už to ale nějaká desítka tisíc km bude, ale to jsem to auto ještě nevlastnil... 🙄
Ještě mě čeká pár menších oprav, ale tohle mi dnes fakt udělalo radost. 🥳

 

Upraveno uživatelem JardaG
Odkaz ke komentáři
před 9 hodinami, JardaG napsal:

Potvrzeno přeskočení rozvodového řemene a opraveno! Zadarmo! 😄

Dneska jsem se snažil kouknout na zarování těch značek na rozvodovém řemeni, ale dolů k ozubenému kolu motoru se (amatérsky) nedá dostat ani náhodou a kde je okýnko na klikovku jsem nezjistil...

Tak jsem se tady zamyslel nad tímto průběhem na str. č. 25 (značená strana č. 26).
SP19-1. dva výkonné benzinové motory nové generace. s technikou nových motorů, dozvíte se, jaké jsou jejich zvláštnosti i co jim je společné. - PDF Free Download (docplayer.cz)

SP19-1_pg_26.png.24c0c9b9dfd6a2c4af637c0dfe259ea4.png

Otevřel jsem kapotu motoru, sundal dva plastové kryty motoru, odklonil táhlo plynu bokem aby nezavazelo, povolil shora dva zacvakismy na plastovém krytu ozubeného kola vačky a s trochou grifu ala ježek v kleci vytáhl ten kryt.
Zvedl jsem přední kolo u spolujezdce, zařadil 5°, točil a zmapoval jsem si kde je značka a kam je na řemeni zarovnaná.
Pak jsem takto "podebral" řemen dole u napínací kladky, průměr kulatiny 10 mm. Pružení řemene toto úplně v pohodě umožňovalo a vůbec se nedivím, že to při roztahování může skočit. 😕

IMG_20220905_183523_proc.jpg.9dbb2647f315f5f834e5edadb39cad1b.jpg

Takto to pak vypadalo nahoře, je krásně vidět, jak ty zuby řemene zapadají o zub zpět. 😉

IMG_20220905_183333_proc.jpg.b1e6e19cbad87f6cf07662889bebf556.jpg

Ve VAGu v 01-Motor - Skupina 022 pak bylo vidět správných 88-28 namísto 86-26, chyba Hallovy sondy "nevěrohodný signál" se už neobjevuje a motor opět táhne nad 5200 ot/min! 😎

To okynko na kliku je na převodovce z vrchu velká plastová zelená matka

Tady sou fota 

https://www.club-opel.cz/viewtopic.php?f=150&t=223

Odkaz ke komentáři

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
  • Příspěvky

    • sice jsi v sekci OIII,ale pokud jsi na FB-spoj se s Daniel Haborák,ten 100% poradí co a jak  
    • Zdravím pánové prosím o radu s pomoc  Sehnal jsem si zrcátka z O2 face na pred face mám zrcátka el.instslaci motorek  Vyměnil jsem instalaci a motorek nějak to nechce fungovat třeba okna nereagují na vnitřní ovladač  Když na klíčku podrzim odemknout tak okna dolů jdou všechna ale když podrzim zamknout tak okno řidiče nereaguje a sklopí se zrcátko jak to prosím mám rozchodit 
    • Zdravím, podařilo se vám vyřešit tenhle problém? Mám totiž na svém autě úplně ten samý. Rezonanční zvuk od motoru při 1100 ot a netuším co by to mohlo být. Jediné co mě napadá je spojka. 
×
×
  • Vytvořit...