Taky přispěji trochou do mlýna -
Octavia 2003 - 330 000km
Climatronik, původní ventilátor (2003)
Problém: náhodné kolísání otáček větráku, 2x se větrák neroztočil vůbec.
Příčina: Sjeté uhlíky na doraz (slabý kontakt na komutátoru) + prachem zacpané drážky komutátoru, suchá ložiska + filtr z roku 2013
Indikace: na svorkovnici "ježka" (tranzistorová náhrada předřadných odporů) měření napětí + proudu klešťovým ampérmetrem. Napětí do ventilátoru lineární dle nastavení klimatroniku, ale procházející proud skákal v řádu ampér, ačkoliv větrák chvílemi zpomaloval.
Po rozebrání větráku se ukázalo že uhlíky jsou sjeté, prach zacpal nezery v komutátoru a tím vznikal mezizávitový zkrat ve vinutí. Ventilátor se doslova pral sám se sebou. Rozebrání a repase větráku se dá zvládnout doma svépomocí bez poškození, všechno je poměrně dobře přístupné a uhlíky lze vyměnit (musí se ale přepájet vývod).
Větrák a komutátor vyčistit od prachu (hlavně drážky), ložiska zrovna máznout, vyměnit uhlíky a na dalších 300k km klid.
Před opravou si větrák vzal i 5A, po opravě na max cca 1A.
Z toho bych usoudil že pokud Vám často umírají tepelné pojistky nebo samotné odpory, tak bych šel po závadě ve větráku.
Tomcat.