Přejít na obsah

ÚSPORNÁ JÍZDA DÍL Č.4 : Chytrá a předvídavá jízda 2


Doporučené příspěvky

Ano, máš pravdu. Autor v rozporu s vlastními argumenty a vysvětleními v případě tohoto bodu dochází podle mne k nesmyslnému závěru. Přitom třeba pro start z křižovatky doporučuje rychlý rozjezd ...

 

Ale pojďme si klidně přímo u tohoto článku rozebrat. Autor doporučuje na konci obce plynule zrychlovat na pětku. Pak je potřeba zodpovědět 2 otázky:

1) Jedná se o "zdravé" otáčky pro tento motor?

2) Funguje v těchto otáčkách motor efektivně?

Podle mne je na obě otázky odpověď NE.

 

1) Pokud daný motor (předpokládám 1.0 EB 92kW) točí na VI-ku ve 130 km/h 3.000 ot., tak na V-ku při 50-ce to bude 1.400 ot. Bavíme se o malém benzínu, navíc tříválcové koncepce, tzn. ne ideálně vyvážený, což se projevuje opět hlavně v nízkých otáčkách. K tomu ještě přeplňovaný turbem, které v těchto otáčkách prakticky netlačí, o čemž je první část článku (!?), viz. i graf níže. A dále, při těchto otáčkách dochází při akceleraci k extrémnímu namáhání jak motoru, tak celého pohonného ústrojí. A ještě navíc tento konkrétní motor (řada motorů) je v takto nízkých otáčkách kvůli přímému vstřiku velmi citlivý na zacházení s plynem, při necitlivém může dojít k detonačnímu spalování, jehož následkem může být i poškození motoru (osobní zkušenost, stejně jako zkušenost x dalších lidí).

Pro srovnání, mám doma 2 motory stejné řady (2.0 EB v automatu a 2.3 EB). I ten 2x výkonnější dvoulitr automat, který je schopen při plouživé jízdě držet dokonce 1.250 ot. pak při sebemenším sešlápnutí plynu podřazuje na minimálně 1.700 ot.  RS-ko mám zpřevodované podobně, jako litr z článku, resp. při 130-ce točí VI-ka 2.900 ot., o zanedbatelných 100 ot. méně.  Ale rozjíždět se 50 na V-ku je totální týrání motoru, které necítí a neslyší jen lama. Optimum je z 50-ky na IV-ku a až z 60-ky na V-ku, a to v obou případech stále zpočátku relativně lehce. A to se bavím o motoru objemem i výkonem úplně někde jinde.

Takže za mne - týrat motor (turbobenzín) 1.400 ot. na rozjezdu z obce nemá smysl. A obdobně to vidím u dieselu, kde tomu bude odpovídat zhruba 1.200 ot.

 

2) A co ta efektivita? Autor doporučuje pedál plynule prošlápnout ... ano, v otáčkách které točí (1.400) je to správný postup. Když to prošlápnu natvrdo, stejně se nic zásadního nebude dít. Motor v těchto otáčkách netáhne, turbo netlačí a bude trvat dlouhé sekundy, kdy pojede s velkou spotřebou bez významného efektu - než se dostane alespoň na 1.700 ot. a turbo se nadechne a zatlačí. Auto pak bude akcelerovat skokově a výrazně (i násobně) lépe.

I sám autor píše: "Spotřeba odráží účinnost a ta je nejlepší právě v tom pásmu, kde máme nejvyšší točivý moment." A zde můžeme diskutovat, jestli to začíná v 2.200 ot. nebo už v 2.000 ot., ale rozhodně to není ve 1.400...

Osobní zkušenost po x přeplňovaných autech - výrobci, podobně jak je zmíněno v článku, rádi prezentují maximum točivého momentu v nesmyslně nízkých otáčkách, zde dokonce ve 1.400 ... Realita je taková a zde souhlasím s článkem, že v běžném provoze se solidní zátah motoru dostavuje výrazně později, obvykle až někde mezi 1.800 - 2.000 (opět viz. graf, i zde je tomu tak) a právě na začátek toho "efektivního" intervalu by ses dostal podřazením na IV-ku.

Takže opět, když použiju argumenty autora článku, i na výjezdu obce je lepší podřadit a dostat motor do efektivních otáček. Výsledkem je vyšší akcelerace po kratší čas, a to v režimu efektivního fungování motoru. V autorem zmíněném režimu daného konkrétního motoru, který je těžce neefektivní, to rozhodně hospodárnější není.

 

Focus EcoBoost125PS.pdf

Odkaz ke komentáři

No, mně to po těchto konzultacích s Tebou u mýho motoru (opravdu předpokládám, že ta 81kW verze má obdobnou mapu měrný spotřeby, jako tahle 66kW verze)
 

Par vs pendiente.jpg

začíná vycházet takto:

  • MĚSTO
  1. rozjezd za jedna bez plynu
  2. okamžitě dvojka a po sepnutí spojky lehce, ale poměrně rychle šlápnout na plyn na cca 2-3 sek., což hodí dostatečnou rychlost (otáčky) pro přeřazení za tři
  3. takže máme trojku a tu rychlým sešlápnutím plynu do 1/2 až 3/4 jeho zdvihu (viz ta charakteristika) nabrat cca 55km/hod.
  4. zařadit rovnou za pět a zapnout tempomat na 1200ot/min.
  • Mimo obec
  1. před cedulí dát za čtyři (u tohohle řazení nevznikne skoro žádná ztráta, páč turbo stejně netlačilo
  2. rozjet čtyřku (3/4 plynu) až na rychlost, kterou míním dál pokračovat (80, či 90km/hod) a vrazit za šest
  3. zapnout tempomat zase na cca 1200ot/min.
  • Pozn.:

Vycházím ze základního předpokladu a tý mapy, že pokud nepůjdu pod 1200ot/min. (tak nějak se mi nižší otáčky příčej), tak vlastně při zrychlování do cca 3/4 stlačení plynu a požadavku na výkon do cca 75% se do 2500ot/min. se pohybuju ve velmi dobré oblasti měrné spotřeby. Ba co víc, já v ní mimo obec zůstávám i poté, protože na udržení devadesátky je přibližně potřeba těch 20HP a právě tady, při tomto zatížení se nevyplatí jít pod těch 1200ot/min., protože právě jedině v tomto režimu bych se poklesem otáček dostal do oblasti s horší měrnou spotřebou. Při požadavku na ještě nižší výkon je dle tý mapy ten motor téměř bez zatížení (60km/hod. po rovině) úspornější a to i při 1000ot/min.

Je sice vidět, že když nebudu brát ohled na motor, spojkovou sadu a převodovku, tak pouhým sešlápnutím plynu bez přeřazení se u tohoto motoru okamžitě dostávám do oblasti nejnižší měrné spotřeby, ale skutečnost je taková, že to z těch 1200ot/min. postupně zrychlí (taky tam ten plyn nakládám postupně a až od cca 1500ot/min. důrazně), ale je dost dobře možný, že nakonec celkově úspornější a hlavně rychlejší bude to podřazování a razantní zrychlení s případným vynecháním pětky.

Jsem rád, že si můžu s někým konstruktivně podebatovat a doufám, že mi mé závěry buď odsouhlasíš, či ještě lehce zreviduješ.

 

 

Odkaz ke komentáři

Jo, ten zmíněný postup je správný.

Když to shrnu, tak podle mne je nejefektivnější se pohybovat v oblasti 1.500 - 2.500 ot. a pod (skoro) plným plynem. Při zahájení akcelerace pod 1.500 se sice budeš stále pohybovat v oblasti velmi nízké spotřeby, ale auto bude trpět a hlavně nebude mít pro solidní akceleraci potřebný výkon - viz. graf: 1.200 ot. - necelých 30 PS. Ale už jen 1.500 - cca. 42 PS a 1.700 dokonce 50 PS.

Odkaz ke komentáři

Vím, že to posuzuješ z hlediska efektivity a tzv. "normální jízdy", což je zásadní a v praxi použitelný.

Jaký rozdíl bys ale viděl, pokud jediným požadavkem by byla úspora paliva tzv. "za každou cenu" = účast v soutěži Škoda Economy Run.

 

 

 

Odkaz ke komentáři

Jaký? Naprosto zásadní. Budeš se muset pohybovat v (tak nízkých) otáčkách, které pro motor i celou pohonnou soustavu rozhodně nepovažuji za optimální a přitom budeš muset jet dynamikou i průběžnou rychlostí výrazně pomaleji, než odpovídá dnešnímu provozu. Tzn stručně řečeno - budeš si auto huntovat a provoz brzdit ... :-)

Odkaz ke komentáři
  • o 5 týdnů později...

Jo, pro dosažení "bedny" jsi to shrnul naprosto přesně!!!

Šourat se po státovkách 70km/hod. a v omezeních a obcích využívat stanovenou toleranci +10km/hod., aby se "udržel" stanovenej průměr.

Škoda, že pořadatel s tou tolerancí už při tom stanovování času na projetí tratě nepočítá a prostě to podhodnocuje. Kdyby to udělal, tak by ani k žádnýmu "huntování" auta nemuselo docházet a to ani u vítězů.

Odkaz ke komentáři

Jo a právě to je na ní špatně!

Skvělá organizace, super zázemí i péče o účastníky. Jeden z nejlépe organizovaných a zajištěných podniků, kterýho jsem se v životě zúčastnil.

Jen ta do očí bijící nereálnost, či lépe řečeno reálnost za cenu zbytečnýho otravování a zdržování ostatních účastníků provozu.

Přitom by stačilo pouze zvednout ty jízdní průměry, aby se nikdo šourat nemohl. Letos by nebyl problém nastavit ten průměr na 62km/hod. a ploužení se by bylo odstraněno a občas by bylo potřeba i akcelerovat.

Výsledkem by byla mnohem reálnější spotřeba, která by byla i tak nízká, ale už by tolik neohromovala nepoučenou plebejskou veřejnost.

Odkaz ke komentáři

Tak já tu soutěž beru jako možnost si vyzkoušet za kolik se dá taky jet. Tak je to i zamýšleno. K reálnosti to má ovšem samozřejmě daleko.

Navíc samostatně by se to asi ani v běžném provozu nedalo zkoušet, to by měl člověk pomalu strach, že někde dostane nařezáno..

 

Odkaz ke komentáři

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
  • Příspěvky

    • Ahoj, nedořešil to někdo? Mám taky 1,4 TSI 2013 Liftback a takovou nestabilitiu jsem u žádného auta nezažil 😞 okresky jsou v pohodě ale jak člověk zajede na dálnici nebo jede rychleji, tak je auto šíleně nestabilní, stačí aby trochu foukl vítr a autem mě to hodí do strany.. Kola nafoukané dle doporučení výrobce, geometrie OK.. Neměnil někdo třeba převodku řízení ?
    • Laurinka je na prodej, cena k diskusi. Najeto 360 tkm, pravidelně měním rozvody a olej, tankuju jen Maxxmotion. Motorově všechno v pořádku, klimatizuje, interiér nese známky používání, exteriér odpovídá věku a nájezdu, začíná reznout, lak se loupe, takže co si budem... Minimálně jako pracant bude ještě dlouho jezdit (STK 01/2024), hezky hrát (zesík, můžu nechat i subwoofer).  Je čas se posunout dál, Baghíra zůstává doma. Fotky ještě nemám, průběžně čistím interiér.
    • Tak udělal sem co jste psal, sundal sem i manžety kde jsou spojené tyčky k řízení ale v tyčkách žádná vůle vše jde slyšet od hřebenu..ještě to řízení má takový stěhovací šroubek tím tomu asi nepomůžu? A 2. Otázka, řízení musí být ze stejného modelu? Mám 7.97 tj.kratší čepy..
×
×
  • Vytvořit...