Jump to content

ÚSPORNÁ JÍZDA DÍL Č.4 : Chytrá a předvídavá jízda 2


Recommended Posts

Opět zdravím u dalšího pokračování. V minulém díle (a v minulém roce :) ) jsme se poprvé vydali na silnice a zabývali jsme se technikou pohledu a sledování provozu. Na facebooku Octaviaclubu.cz se rozjela i částečná diskuze k ilustraci tunelového vidění. Se vzrůstající rychlostí se vyšrafovaná plocha zvětšuje a zorné pole zmenšuje z důvodu neustálého zaostřování lidského oka na vzdálené cíle.

V dnešním díle se zaměříme na první kroky v úsporné jízdě. Trošku pozměním styl psaní a nebudu text rozbíjet body; zkrátka to vezmu od začátku, tedy od rozjezdu vozidla.

 

http://www.octaviaclub.cz/clanky/usporna-jizda-dil-c4-chytra-a-predvidava-jizda-2-800.html

 

Autor : Honza Bezděka - honza9007

 

logo_jezdim_usporne.jpg

 

 

Link to post

zajímavé novinky takže moje roztáčení každého kvaltu při zrychlování na 2 800 ot/min a podřazování při 1700 ot./min když nepočítám brzdění motorem je zcela neekonomické ? a já se divim že ostatní jezdí o 1,5l méně ale i tak 5ka při 55 se mi zdá dost silný kafe.

Link to post

To víš že ne .... zkus to takhle na semaforech ve městě .... takže asi tam, kde to dovolí situace a nestojí za tebou fronta,

počítám, že stejně je to i s provozem po okreskách v kopcovitém terénu nebo klikatkách, tam taky nelze do písmene použít tenhle návod na úspornou jízdu, tam je potřeba více vytáčet motor, protože mi tak nějak přijde proti srsti jet s vyšším rychlostním stupněm a více sešlápnout plyn.

Každopádně si myslím, že je potřeba opravdu znát auto, průběh momentu a hlavně převodovku, jak píše Honza, "skoky" otáček .... a najít si tu správnou chvíli na řazení, ale to se musí odzkoušet, protože každý kvalt může a má jiný "skok",

 


1. Co jízda s atmosférickými benzíny?

 

 

U atmosféry se mi léty dřiny a odříkání :D poznat, že u klasiky čtyřválcové s normálním objemem, spíše motor točit 3-3,5 tis. otáček při při rozjezdech a nabrání rychlosti mimo město, ve městě se pak chovat podobně jako píše Honza u motorů s turbem, ona většina atmosfér má v průběhu momentu dva vrcholy a mezi nimi to houpne dolů.

U vyšších objemů a počtu válců už to je většinou jedno, ty jedou vždy a všude a taky si vezmou no .... ikdyž vzpomínky na Toyotu Camry v benzínu s V6, ta jezdila za osm litrů ať se jelo eko nebo sport.

Link to post

Těch situací je určitě ještě víc, já bych teď takhle od garáže odjel jen jedním směrem, což by přineslo hodně velkou objížďku :) Spíš sem ale narážel na to, že pokud to má být i pro "laiky" tak to v tom článku může vyznět jako že se vždy rozjídět tímto způsobem i když tam vlastně je o rozjezdu bez plynu. Možná to tak vidím jen já :)

Link to post

zajímavé novinky takže moje roztáčení každého kvaltu při zrychlování na 2 800 ot/min a podřazování při 1700 ot./min když nepočítám brzdění motorem je zcela neekonomické ? a já se divim že ostatní jezdí o 1,5l méně ale i tak 5ka při 55 se mi zdá dost silný kafe.

 

Ty máš rotačku, viď? Tam totiž ovládáš plynem vstřikovací čerpadlo. Podřazovat můžeš klidně později, klidně někde kolem 1200 otáček, i níž. Jde však vždy o to, co tím chceš docílit a k jakému účelu podřazuješ. ;)

 

To víš že ne .... zkus to takhle na semaforech ve městě .... takže asi tam, kde to dovolí situace a nestojí za tebou fronta,

počítám, že stejně je to i s provozem po okreskách v kopcovitém terénu nebo klikatkách, tam taky nelze do písmene použít tenhle návod na úspornou jízdu, tam je potřeba více vytáčet motor, protože mi tak nějak přijde proti srsti jet s vyšším rychlostním stupněm a více sešlápnout plyn.

Každopádně si myslím, že je potřeba opravdu znát auto, průběh momentu a hlavně převodovku, jak píše Honza, "skoky" otáček .... a najít si tu správnou chvíli na řazení, ale to se musí odzkoušet, protože každý kvalt může a má jiný "skok",

 

 

U atmosféry se mi léty dřiny a odříkání :D poznat, že u klasiky čtyřválcové s normálním objemem, spíše motor točit 3-3,5 tis. otáček při při rozjezdech a nabrání rychlosti mimo město, ve městě se pak chovat podobně jako píše Honza u motorů s turbem, ona většina atmosfér má v průběhu momentu dva vrcholy a mezi nimi to houpne dolů.

U vyšších objemů a počtu válců už to je většinou jedno, ty jedou vždy a všude a taky si vezmou no .... ikdyž vzpomínky na Toyotu Camry v benzínu s V6, ta jezdila za osm litrů ať se jelo eko nebo sport.

Vždy počítám se zdravím úsudkem a rozumem čtenáře. Rozjíždět se bez plynu jen přes spojku můžeš udělat např. u stojícího náklaďáku s velkým objemem. Ale často bych to nedoporučoval :D

Chtěl jsem tím poukázat spíš na nesmyslnost rozjíždění se s velkým množstvím plynu. ;) Např. ve městě (za "vzor" beru Prahu) se můžeš tímto způsobem rozjet - tam totiž většina lidí vystartuje z křižovatky a za pět metrů brzdí druhému téměř v kufru. :D

 

@ atmosférický motor: holt nepřeplňovaný motor nějákou tu otáčku potřebuje. Ale u těchto pohonných jednotek se dá hodně udělat přes předvídavý způsob jízdy (jako u každého :D) a včasného "uzavření" přívodu PHM do motoru.

 

@ jarda a kopce: to je logika každého držet motor v otáčkách. Přitom v otáčkách jen "lechtáš" plyn a otevřeš průtok. Naopak když poklopíš plnej plyn na vyšší stupeň, dáváš jasný signál - potřebuješ plný výkon při vyšší účinnosti motoru. V osobáku to tak poznat není, ale v náklaďácích jsou přesně tohle triky, jak např. v kopci předjíždět efektivně. Pak nepotřebuješ pět kilometrů na předjetí, ale stačí ti kilák a půl... :loool:

Link to post

 

@ jarda a kopce: to je logika každého držet motor v otáčkách. Přitom v otáčkách jen "lechtáš" plyn a otevřeš průtok. Naopak když poklopíš plnej plyn na vyšší stupeň, dáváš jasný signál - potřebuješ plný výkon při vyšší účinnosti motoru. V osobáku to tak poznat není, ale v náklaďácích jsou přesně tohle triky, jak např. v kopci předjíždět efektivně. Pak nepotřebuješ pět kilometrů na předjetí, ale stačí ti kilák a půl... :loool:

 

jj, souhlas, náklaďák mám taky za sebou, ale to byly jejich výkony ještě slabounké a řadilo se ručně, takže v podstatě se muselo držet zelené pole otáčkoměru a díky těm sranda výkonům tehdy nepomohlo nic ..... každopádně když jsem se svezl v novodobých tahačích, tak tam mě sešlápnutí pedálu nevadilo vůbec, u osobáku se mi to příčí a nevím proč ... prostě blbě v hlavě :D

Link to post

starýho psa novým kouskům nenaučím... :D (sorry, Jardo - já musel ;))

 

Spíš chci poukázat na způsoby, které jsou možné. Hospodárná jízda je jako stavebnice LEGO - máš různé barevné kostičky a co z nich postavíš, to je na každém z nás. Každý ať si z těch kostiček sestaví vlastní LEGO, neboť neexistuje předepsaný postup pro každého. A každá situace v denním provozu je jiná a je třeba na ní i patřičně reagovat. Zkrátka chci jen rozšířit počet kostiček, aby každý měl šanci si v tu kterou danou chvíli tu či onu kostičku vzít a složit vlastní sestavu. ;)

 

Přitom je třeba to brát s určitou rezervou, neb je to jen TEORIE, ale praxi si můžete u mě objednat. :D

Link to post

já vím proč mám benzín :D


starýho psa novým kouskům nenaučím... :D (sorry, Jardo - já musel ;))

 

to mi je jasný ..... u mě je to spíš podle chuti, teď zrovna mám šetřící, takže ráno v -4 webasto, po 30 minutách odjezd, 18 km do práce, eko jízda, v podstatě podle tvého popisu a před kanceláři podle PP 5,9 průměrka, na zimákách 225/45/17 ...

TSI

Edited by jar_da
Link to post

sedni si do PV3S a zkust si zajezdit .... pak poznáš co je meziplyn .... v podstatě je nutný používat u převodovek bez synchronu a má za úkol srovnat otáčky hřídelů v převodovce na stejnou anebo velmi podobnou rychlost proto, aby se kolečka do sebe zasunuly ...

 

mechanicky jedeš, vyšlápneš spojku, zařadíš neutrál a pustíš a hned zase sešlápneš spojku, v tom malým okamžiku, kdy ji máš puštěnou, tak musíš přišlápnout plyn na otáčky, které vyhovují řazení, jakmile máš opět sešlápnuto tak řadíš a opět pouštíš ....

 

jen to vše musí trvat asi tak 2 vteřiny

 

Edited by jar_da
Link to post

Tak kdybychom po českých cestách měli průměrnou rychost 80km/h, to by bylo bájo ;) bohužel těhlech cest je větší menšina co jezdím já :(

Jinak o dost lepší spotřeba než s O2 2.0 TDI CR, dost asi dělají i 16 ne?

Edited by marekczek
Link to post

Čekal bych daleko větší rozdíl v neprospěch rychlejší jízdy.

Úspora na palivu je 24,- Kč (dvacet čtyři koruny), úspora času je 9 minut.

Z čistě finančního pohledu se mi tedy vyplatí spěchat pouze v případě, že nestíhám jinou činnost za 160 Kč na hodinu a více :-)

 

Link to post

Tak kdybychom po českých cestách měli průměrnou rychost 80km/h, to by bylo bájo ;) bohužel těhlech cest je větší menšina co jezdím já :(

Jinak o dost lepší spotřeba než s O2 2.0 TDI CR, dost asi dělají i 16 ne?

Nerekl bych, jezdim tuto trasu taky a bezne na ni mam spotrebu cca 5,1 s O2 TDI CR 2.0 103 kW na 205 gumach

 

Dalnice = 140, mezi vesnicemi do 100 a ve vesnicich samozrejme 50

Link to post

Dvojku řadím hned po rozjezdu,motor netočím max do 2000 na čtverku a pak mrskám pětku,sem tam to protáhnu na 3000 to jen kvůli turbu,ale jak je to u Octavek kde je naklápění lopatek turba?není to spíše na škodu jezdit v tak nízkých otáčkách jak jezdím třeba já s AGR motorem kde jsou pevné lopatky turba

Link to post

Honzo řekni mi ten rozjezd bez plynu na 1ku i 2ku si praktikoval i s O2 TDI BKD? Přijde mi že se ten motor s tím hrozně trápí oproti třeba O2 CR co má brácha a jeli jsme v tom economy run...

 

a ještě jeden dotaz i když bude plachtění příště, když roztočím auto třeba na 2ku na cca 50km/h tzn. mám cca 3000 ot. je vhodný potom vyhodit na neutrál a plachtit? Nejde pak do háje převodovka, která synchronama jakoby čeká na přeřazení? Btw v O3 to radí dávát neutrál až někde pod 1500 ot. proto se ptám ^_^ díky

Link to post

Honzo řekni mi ten rozjezd bez plynu na 1ku i 2ku si praktikoval i s O2 TDI BKD? Přijde mi že se ten motor s tím hrozně trápí oproti třeba O2 CR co má brácha a jeli jsme v tom economy run...

 

a ještě jeden dotaz i když bude plachtění příště, když roztočím auto třeba na 2ku na cca 50km/h tzn. mám cca 3000 ot. je vhodný potom vyhodit na neutrál a plachtit? Nejde pak do háje převodovka, která synchronama jakoby čeká na přeřazení? Btw v O3 to radí dávát neutrál až někde pod 1500 ot. proto se ptám ^_^ díky

Sorry, Vojto, za pozdní odpověď - krapet nestíhám :(

 

Pokud z toho máš blbej pocit, tak maličko plynu přidej. Jde spíš o to, že se nemusíš rozjíždět (když to přeženu) s plynem na podlaze. ;)

 

Já bych do těch 50ti případně roztočil až trojku, protože budeš spotřebou úplně někde jinde a hlavně se jízda celkově víc zklidní. Dvojka je ještě moc otáčková - tzn. roztočíš motor a najednou "zařadíš ticho". Synchrony tam nečekaj jak lidi ve frontě na Opencard :D

 

V OIII se u Ecotipů objevuje hláška na sešlápnutí spojky a dojetí na volnoběh někde pod 1200 otáček, a je to myšlený pro dojíždění do křižovatek, kdy hodně lidí vyřazuje ve vyšších rychlostech a následně pak brzdí brzdama. Má je to vést ke změně v podobě užívání brždění motorem.

Link to post
  • 10 months later...

ahojte mam takovej dotaz...zacinam to tu procitat a ucit se jezdit usporne (doted sme jezdili ve ford ka,ted O1 combi 1.8. 2004 motor aum s ele. plynem) nebo to aspon zkouset diky pal.pc. a mam dotaz...jak si psal ze na vyssi stupen a s vic seslaplym plynem je nizsi spotreba jak s nizsim stupnem a min seslaplym plynem,to plati i takto u starsich aut. ebo jen treba od O2?nebo je to jen teorie a praxe je jina?diky za vysvetleni :-)

Link to post
  • 2 years later...

Mám rotačku, 1,9TDi/81kW, takže prosím o rady cíleně směřované k tomuto motoru.

Tak abych řek pravdu, tak tady mně to trošku neštymuje s tím vynecháváním rychlostí. Chápu to při klesání, nebo po dokončení předjíždění, když jsem to tak nějak "neodhad". Ale běžně vytočit trojku na vyšší otáčky jen proto, abych vynechal čtyřku. Proč? Chápu úsporu času při zrychlení, když vynechám řazení, ale úsporu paliva? Já ji tam nevidím, ale rád bych ji tam třebas objevil! Koresponduje to s doporučením "Co nejrychleji se dostat na rychlost, kterou pak míním pokračovat"? Platí ta předchozí věta v uvozovkách i při maximálním důrazu na úsporu paliva tedy při "závodní" ECO jízdě???

Taky se mi zdá, že se směšují dva pojmy a to, požadavek na výkon sešlápnutím plynu (u elektronického plynu správně požadavek "chci zrychlit") a na "plný výkon" (kickdown), tedy zrychli, ať to stojí co to stojí, alébrž se nacházím ve stavu nouze a jde mně o kejhák!!!

Uvítal bych detailnější pohled na práci s plynem, tedy jak rychle a až pokud (3/4?) sešlápnout.

Jinak ta má rotačka potvrzuje chování náklaďáků a sešlápnutí plynu téměř v libovolných otáčkách je úspornější, než podřazení - viz následující diagram, kterej u moderních aut nenajdete. Já ho taky hledal 1/2 roku. Ten druhej je výživnější.

Přesto si nejsem jist zda u dlouhý převodovky se šestikvaltem je lepší tu šestku zařadit v tý cca 70km rychlosti a pak na ni zrychlovat na 90tku, nebo raději na tu 90tku roztáhnout pětku a tu šestku pak použít pouze jako rychloběh. Přikládám další graf = pilový diagram odstupňování převodovky mý Vochcávky.

 

 

1366efficiency_RPM_graph_ALH_circleda.JPG

Par vs pendiente.jpg

19TDI_EGS_EUH.png

Link to post
  • 2 months later...

Celé je to o měrné spotřebě, viz. graf č.2 z tvého příspěvku.

Prostě pokud se i při delším vytáčení motoru a při daném zatížení pohybuješ v oblasti, kde motor pracuje velmi efektivně, tak neztrácíš čas a palivo tím, že řadíš. Když řadíš, část paliva promrháš v tom, že se motor dostane z tahu do "volnoběhu" a z volnoběhu ho zase dostáváš do zátahu.

Např. když vezmu graf číslo 3 (a budu předpokládat, že 81kW verze má obdobný graf měrné spotřeby jako je graf č.2) a chci z otáček 1.500 na III-ku zrychlit na rychlost, kde budu mít 1.500 na V-ku.

Varianta 1:

Vytočím III z 1.500 na 2.200 ot. a řadím IV.

Vytočím IV. z 1.500 ot. na 1.850 ot. a řadím V., točím dále 1.500.

 

Varianta 2:

Vytočím III z 1.500 na 2.700 ot. a řadím V, točím dále 1.500.  

 

Výsledek:

Varianta 2 je rychlejší, na dané rychlosti jsem na kratší ujeté vzdálenosti.

V obou variantách se při využití výkonu motoru na 80-100% pohybuji stále v té nejefektivnější oblasti (200 - 215 g/kWh), ale u varianty 1 promrhám palivo zbytečně tím, že motor odstavím z tohoto efektivního tahu a naopak jej do něj znova dostávám a čekám, než se turbo zase "natlakuje", zabere a dostane se na efektivitu, se kterou tlačilo před přeřazením.

Takže ano, obě doporučení spolu korespondují.

A konkrétně k 1.9TDi (omlouvám se, naposledy jsem s ním jel asi 13 let zpět). Doporučení přeskakovat rychlosti je vhodné pro motory, které mají plochou křivku točivého momentu a převodovku s výrazným "překryvem" jednotlivých rychlostí. A také čím výkonnější motor, tím je to vhodnější a méně rušivé při jízdě pro posádku. Bohužel, křivku krouťáku 1.9TDi 81kW rozhodně nelze nazvat plochou (viz. níže) a překryv rychlostí toho (pouze) 5-ti kvaltu taky není žádná sláva. Takže podle mne, přeskakovat rychlosti jde, i zde to může mít určitý efekt ve snížení spotřeby, ale z pohledu řidiče nebo posádky to bude zřejmě vnímáno kvůli velmi kolísavému krouťáku (tzn. i kolísavému zrychlení) jako nepříjemné ... Toť můj názor a zkušenost.

TDI 81kW.jpg

Link to post

Ano, je to logické, jen v praxi velmi málo využitelné.

Ve městě to díky ostatním víceméně nejde. I když si nechávám čím dál větší odlepy, tak přišlápnout trojku znamená vlítnout do zadku vpředu jedoucího po pár metrech.

Po rovině se v obcích snažím jezdit na pětku, jenže to znamená s rozumem (je tolerováno až na stacionární radary výběrčích daní = MěÚ) překračovat povolený limity (57-58km/hod). Většinou mně v tom ale ostatní brání a musím zvolnit = plachtit na neutrál a pak na čtyřku zrychlit a víceméně to neustále opakovat). Na nic lepšího jsem nepřišel. Využití Tvých doporučení s přeskakováním rychlostí vidím tak při vjíždění z vedlejší na hlavní mimo obec, nebo na dálnici.

Ale když už jsem nakous to šmrdlání pětky bez plynu na cca 1200 ot/min. Přijde konec obce a co teď? Postupně plynule a né nijak pomalu sešlápnout plyn (do 3/4?), a čekat než se motor postupně sebere a na tu pětku zvolna (rychle to z těch 1200ot/min. nejde) zrychlit na požadovanou cestovní rychlost (80-90km/hod.) a zařadit šestku a tempomat na 1200-1500ot/min = cca 80-90km/hod.

Nebo zvolit druhou variantu = podřadit za čtyry a téměř okamžitě zrychlit na tu požadovanou cestovní rychlost a s vynecháním pětky dát rovnou za šest? Ztratím čas podřazením (bude jedno řazení navíc), ale celkově se pravděpodobně dostanu na tu cestovní rychlost dřív. Bude to ale celkově úspornější, co myslíš? Nemám to čím změřit.

Von obdobnej problém je i se zrychlením z 80km/hod. na 90km/hod. na ten rychloběh (šestku), když se za mnou někdo náhle vyrojí a nechci překážet jízdou pod povolenou hranicí. Ze 120km/hod. na dálnici to už zrychluje obstojně.

Ochota zrychlování samozřejmě vyplývá z otáček a točivého momentu, jenž je k dispozici, ale jak je na tom ta spotřeba???

 

Link to post

Jo, bohužel přeskakování rychlostí je podmíněno tím, že máš před sebou prostor. Jinak v hustším provoze je nejefektivnější pohyb "přískoky", jak jsem tam taky někde popsal - krátce vytočit nižší rychlost, zařadit vyšší kvalt, chvíli jedeš plynule konstantní rychlostí a až máš opět dostatečný prostor, zase krátce "pod plným" zrychlíš.

 

1.200 ot. - podle mne se v těchto otáčkách už motor v zátahu trápí a při akceleraci dostává převodovka a spojka zbytečně zabrat. Nakolik zde pracuje efektivně je otázka, to by právě chtělo graf měrné spotřeby daného motoru.  Za sebe ale volím podřazení. S benzínem jedu obdobně, šinu se na 1.500 - 1.600 a na konci obce o stupeň podřadím a dostanu motor do lepšího záběru, blíže maximálnímu krouťáku a do oblasti, kde už aspoň částečně tlačí turbo. S dieselem bych se snažil podřadit přes 1.500, jak ukazuje tvůj graf č. 1, mezi 1.500 a 2.200 je ta efektivita nejvyšší a motor netrpí v zátahu tak jako při 1.200 ot. Takže za mne varianta 2.

 

Od té doby, co jsem to psal, mám zkušenost s dalšími třemi turbobenzíny, které mi dál potvrdily 2 základy pro efektivní jízdu, platné obecně:

1) Maximální snaha o plynulou jízdu na co nejvyšší převodový stupeň (bez trápení motoru) bez zbytečného brždění nebo akcelerace.

2) Když akcelerovat, tak se nebát plynového pedálu. Zrychlovat téměř pod plným ideálně v oblasti maximálního točivého momentu, kde je motor nejefektivnější.

 

Na Auto.cz jsem o tomto tématu vedl diskuzi s jedním bádavým človíčkem, který sic zpočátku nedůvěřivý k mým doporučením si je pak v praxi ověřil a s ohledem na amatérské podmínky došel ke obdobným závěrům. I v praxi zjistil, že při jakékoliv (rozumné) akceleraci, i té skutečně velmi ostré, je reálný rozdíl ve spotřebě zanedbatelný, ovšem v čase nutném pro dosažení požadované rychlosti naprosto zásadní.

 

Viz. zde:

http://blog.auto.cz/rozbiehanieaspotreba/2015/10/rozbiehanie-sa-a-spotreba/

http://blog.auto.cz/ekoturborozbeh/2015/10/eko-rozbiehanie-s-turbomotorom/

 

Link to post

Velmi pěkné počteníčko!!! Většinu jsem ještě nečet.

V tomto odkaze: https://svetmotoru.auto.cz/clanek/technika/5416/jak-spravne-jezdit-s-benzinovym-turbomotorem-slibuji.htmlmi trošku neštymuje tohle vyjádření se zbytkem a pointou: 

Když zrychlujeme třeba za koncem vesnice, je lépe pedál prošlápnout plynule. Řídicí jednotka nám sama nabídne maximum dostupného momentu a my se můžeme rozhodnout, jestli rychlost nabereme plynule na pětku (což je hospodárnější), nebo podřadíme.

Víceméně mi to odpovídá na otázku, jestli při výjezdu z obce podřadit, či ne - NEPODŘADIT.

Ale je to přesně opačně, než doporučuješ Ty i zbytek toho článku věnovanej zrychlování. Proto se v tom opět ztrácím.

 

 

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...