Přejít na obsah

Asistenční systémy v novém Superbu


Honza9007

Doporučené příspěvky

V novém Superbu je možné najít novou generaci asistenčních systémů. Z mého pohledu je jedním z nejzajímavějším tzv. Emergency Assist; tj. systém umožňující vozidlo bezpečně zastavit ve VLASTNÍM JÍZDNÍM PRUHU v případě, kdy je řidič zdravotně indisponován a nereaguje na výzvy systému. Další zajímavou novinkou je tzv. Traffic Jam Assist, neboli Asistent jízdy v dopravní "zácpě".

 

Oba systémy jsou o souhře systémů ACC (Adaptive Cruise Control / adaptivní tempomat držící odstup), Lane Assist (systém udržení vozu v jízdním pruhu) a převodovky DSG.

 

Traffic Jam Assist:

Nová generace Lane Assistu je nově naprogramovaná tak, že v kombinaci se zapnutým ACC je podpora držení vozu v jízdních pruzích už pod rychlost 60km/h! Spolu se zapnutým adaptivním řízením Lane Assistu (POZOR: opravdu je nutné mít zaškrtnuté adaptivní řízení v nastavení vozu!) tak vozidlo díky spolupráci s ACC nejen drží rychlost a odstup od vozidel před námi, ale ještě jsou sama vedena v jízdním pruhu. Je tak možné jezdit s podporou Lane Assistu a ACC i ve městě při rychlosti okolo 50 km/h.

 

V rychlostech NAD 12km/h se Lane Assist (LA) vždy ozve nejpozději po 15s v případě, že nezaznamená ruce na volantu.

 

Pokud vozidlo zastavilo v koloně pomocí ACC funkce Stop&Go (jen u DSG převodovky), pak je vše ještě aktivní a Superb se až do 15s zastavení rozjede sám (od KT 22/15!). Po této době je nutné buť dát povel přes ovládací páčku pod volantem, anebo přes pedál plynu.

 

Emergency Assist:

V případě, že systém po upozornění Lane Assistu na volantu nezaznamená reakci řidiče, je automaticky zahájen průběh tohoto nouzového systému. Díky nové generaci LA je vozidlo i nadále drženo ve vlastním jízdním pruhu.

Zhruba 15s po prvním upozornění je řidič vyzván druhým akustickým signálem. Ten je mnohem intenzivnější než první, a jeho tón je stejný jako v případě výstrahy od Front Assistu. V té chvíli už je brzdový systém vozu natlakován pro samočinné nouzové brzdění.

Za 5 vteřin po této druhé akustické výstraze dojde k prvnímu automatizovanému naťuknutí do brzdy, 5s nato pak dochází k samočinnému postupnému zastavení i se zapnutými výstražnými blikači.

 

Na videu je zachycena situace až po první ťuknutí do brzdy!

Z pohledu ostatních účastníků je auto nápadné svým chováním ještě před druhým akustickým signálem od LA; auto totiž jezdí od čáry k čáře a dochází minimálně ke třem korekcím volantu.
Auto zastaví ve vlastním pruhu se zapnutými blikači a zapnutým motorem zůstává stát zajištění elektronickou parkovací brzdou (EPB) proti dalšímu pohybu. Systém mi přijde velice dobrý pro případ náhlého selhání řidiče, aby nekontrolovaně neopustil vozovku a nenarazil nebržděně např. do svodidel, mostního pilíře atp.
Je však třeba říct, že se jedná o asistenční systém, který řidiče v žádném případě nezastupuje. Ke správné činnosti má i několik důležitých předpodkladů:
- ACC aktivované s rychlostí (pak je akční rádius od cca 30-160/210 km/h); v případě ACC ve stand by módu (tj. bez nastavené rychlosti) je potřeba držet rychlost po celou dobu nad 65km/h!
- Lane Assist MUSÍ být v adaptivním režimu, tj. musí aktivně korigovat vozidlo na střed jízdního pruhu.
- Lane Assist MUSÍ vidět obě čáry na silnici; proto je systém primárně použitelný na dálnicích, rychlostních silnicích a hlavních tazích s dobrým vodorovným značením!
- vozidlo musí být vybaveno DSGčkem a asistenčními systémy. ;)
WP_20150516_11_55_51_Pro.jpg WP_20150516_11_56_17_Pro.jpg WP_20150516_11_56_28_Pro.jpg
DŮLEŽITÉ: nezkoušejte systém jen tak, bez jeho 100%ní znalosti. Za veškeré škody způsobené pokusy (kterého někoho napadly po přečtení tohoto článku) NENESE OctaviaClub ani www.driving-experience.cz odpovědnost.
Odkaz ke komentáři
  • o 7 let později...

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
  • Příspěvky

    • Tak na geometrii nezjistí vůli v čepech nebo tyčkách řízení...  Možná by bylo lepší zajet do jiného servisu, kde ví co dělají. Odhalit vůle v řízení a celkově na částech nápravy by měl být základ! 
    • To mne bohužel nenapadlo.. tipoval sem to na ty čepy jelikož sem to auto nedávno kupoval. Také je mi divné že mechanik na geometrii nic špatného nezjistil, řekl jen že geometrie je ok já sedl do auta a žádná změna..krom té geometrie sem mu předem zmiňoval i tu vůli řízení.. 
    • Ahoj, často je i vůle v tyčkách řízení, tak je dobré měnit s čepy i tyčky. To by měl ale dobrý mechanik zjistit ještě před opravou! 
×
×
  • Vytvořit...