Jump to content

ÚSPORNÁ JÍZDA DÍL Č.3 : Chytrá a předvídavá jízda 1


Recommended Posts

V dnešním díle se (pro některé konečně) podíváme na silnice a na provoz jako takový. Základem hospodárného provozu je bezpečná jízda; to je také důvod, proč jsem se rozhodl pojmout tento seriál článků z obou pohledů. Bezpečnou jízdou rozumím takový provoz, kdy nezdržuji ostatní účastníky provozu a sám se vlastní činností nedostanu do obdobných situací.

 

http://www.octaviaclub.cz/clanky/usporna-jizda-dil-c3-chytra-a-predvidava-jizda-1-788.html

 

pohled_s_popisky_small.jpg

Link to comment
  • 3 years later...

Nezdržovat a přitom jet úsporně. Je to tak trošku o zpřevodování konkrétního vozidla. Při jízdě bez požadavku na výkon = většina stráveného času při úsporné jízdě (vyjma prudších stoupání a zařazování se do druhého pruhu při předjíždění na dálnici) platí, že jedu tím úsporněji, čím nižší (ale pozor - stále kultivované) mám otáčky motoru. A tady je jádro pudla - tedy převodovky a rozvodovky.

Předem se omlouvám za lehce kacířské myšlenky.

Takže pokud mně 50km/hod. "nebere" pětka, ale při cca 55km/hod. už se motor na ni nevzpouzí a zároveň jedu sice v obci, ale umožňuje to provoz a situace (je to bezpečné), tak lehké překročení povolené rychlosti není dle mého na škodu a z hlediska spotřeby jedu výrazně za míň, než na čtyřku.

Mimo obec bývá u současných aut předpisová devadesátka ideálem úspornosti (převodovky na ni jsou odstupňované většinou ukázkově). U starších aut tomu tak ale nebývá = chybí jim rychloběh.

No a na dálnici mám vyzkoušeno, že platí to, co říkají mistři úsporné jízdy. Nejúspornější a zároveň nejplynulejší je 110 max 120km/hod. na tempomatu s tím, že jakmile kohokoli v pravém pruhu dojíždím, tak dostatečně dopředu sleduju situaci za sebou a vždycky se oproti zpomalení vyplatí na potřebnou dobu zrychlit, zařadit se do levého a pak se zase ulklidit do pravého a pokračovat svojí zvolenou rychlostí. To ovšem platí při ještě "snesitelné" hustotě provozu. Pokud je provoz hodně hustý, mám 2 možnosti. Úspornou = podřídím se rychlosti kamionů a jedu cca 90km/hod., nebo nervní a můžu jet chvílemi rychleji do doby, než se začnou předjíždět dva mastodonti a manévr, když to dobře dopadne po 2km ukončí.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...