Přejít na obsah

TURBOBENZÍNEM EFEKTIVNĚ DÍL Č.1 : Úvod, benzín vs.nafta apod.


Doporučené příspěvky

na 1.400 otáčkách nic nešudlám, při necelé stovce to točí 2.000, když řadím lehce nad 2.000 otáček, tak to další kvalt shodí na cca 1.600 otáček a tam má ten motor dost krouťáku, aby bezproblému zatáhnul a zrychlil .... prostě to funguje

 

kdybych jezdil jako dsg, tak bych musel řadit jako ten poradce v budíkách, řadím výš než on radí ....

 

 

jezdím na N95


Nová 1,4 tsi má 250 Nm a myslím, že je to ideální motorizace, dá se s ní jet na pohodu a spořivě a případně taky ostře a člověk se sveze, přitom se spotřebou ve městě to není až tak špatný ....

 

ono to porovnávání je trochu zavádějící, protože s 2,0 tdi by se měla porovnávat 2,0 tsi, s 1,6 tdi pak 1,4 tsi případně 1,8 tsi, která má bohužel uťápnutý krouťák na 250 Nm.

Upraveno uživatelem jar_da
Odkaz ke komentáři

na 1.400 otáčkách nic nešudlám, při necelé stovce to točí 2.000, když řadím lehce nad 2.000 otáček, tak to další kvalt shodí na cca 1.600 otáček a tam má ten motor dost krouťáku, aby bezproblému zatáhnul a zrychlil .... prostě to funguje

 

Je mi z toho na blití... chudák motor. Bohužel tak dnes jezdí všichni a je to i emisní filozofie.

Upraveno uživatelem motorpower
Odkaz ke komentáři

Tak trochu souhlasím.Možná i z důvodů spotřeby to každý "šuchtá" a pak ten motor opravdu vypadá.

Když někumu řeknu ať to občas pořádně vytočí,zahřeje,tak jen slyším::Chdáček motor,takové otáčky,taková spotřeba ale pak se diví zasraným egrům,zatuhlému turbu,zanesenému sacímu traktu :-(

Odkaz ke komentáři

pozeram,ze zasa sa debada medzi TB a TD zvrhava len okolo spotreby. Co takto riesit aj dalsie veci, ako je servis? Samozrejme nehovorim teraz o TSI :lol: , ale o TB generalne. Vstrekovace su ovela viac drahsie ako sviecky, pripadne aj ked odide zapalovacia cievka, ako hovorite,ze TD treba vytacat, aby nezatuhli variabilne lopatky - to u TB nehrozi, kedze tam su obtokove turba bez variability.

Dalsie hladisko kultivovanost chodu ? Rusive vibracie ,atd ?

Dalsie hladisko prevadzka v zime a studene starty ? Neviem, mne vsetko hra v prospech TB .

Odkaz ke komentáři

Novodobé TB se v zimě zahřívají stejně špatně jako TD.

Jinak já souhlasím,TD s DPF je pro městský provoz nesmysl.Raději pro město beru Golf 1,4 TSi než SUpa CR.O vibracích novodobých TD/CR už bych tak nemluvil,je to na docela solidní úrovni.

Jinak samo,lidem,kteří jezdí městský a příměstský provoz bych doporučil benzín.Jen bych asi v této chvíli sáhl mimo koncert,i když nové Fábie už snad s rozvodem problém mít nebudou

Odkaz ke komentáři

na 1.400 otáčkách nic nešudlám, při necelé stovce to točí 2.000, když řadím lehce nad 2.000 otáček, tak to další kvalt shodí na cca 1.600 otáček a tam má ten motor dost krouťáku, aby bezproblému zatáhnul a zrychlil .... prostě to funguje

 

Je mi z toho na blití... chudák motor. Bohužel tak dnes jezdí všichni a je to i emisní filozofie.

 

až se vybliješ .... tak asi začnu jezdit jinak :D , jinak auto čas od času protáhnu přeletem po dálnici a věř nebo nee, auto pořád v pohodě a dokonce ani rozvody ho netrápí

Tak trochu souhlasím.Možná i z důvodů spotřeby to každý "šuchtá" a pak ten motor opravdu vypadá.

Když někumu řeknu ať to občas pořádně vytočí,zahřeje,tak jen slyším::Chdáček motor,takové otáčky,taková spotřeba ale pak se diví zasraným egrům,zatuhlému turbu,zanesenému sacímu traktu :-(

 

jj, ale kde mám na 1,4 tsi egr a zatuhlé lopatky? :D , sací trakt je ok, ono je třeba brát v ůvahu, že jsem psal o benzínu, ne o dehtu

Upraveno uživatelem jar_da
Odkaz ke komentáři

jinak auto čas od času protáhnu přeletem po dálnici a věř nebo nee, auto pořád v pohodě a dokonce ani rozvody ho netrápí

 

Jde spíš o to jak auto funguje většinu času. Benzíny jsou dnes poměrně čisté na provoz , tudíž velké

zanášení nehrozí. Jinak rozvody nemusí nutně každému řachtat, jedná se o určité procento,,

rozhodně však tomu takto napomáháš.

Upraveno uživatelem motorpower
Odkaz ke komentáři

Pokud má dle foto natočeno 148tkm, tak rozvody už jsou tak jako tak zralé na výměnu, pokud je podezření, že nejsou ok ...

 

A prosím o vysvětlení, jak nízké otáčky tomu "napomáhají", pokud se bavíme plynulé o jízdě v nízkých otáčkách s naprosto zanedbatelnou nebo minimální zátěží, jak jar_da i ve svém příspěvku zmínil (nebavím se podtáčení a trápení motoru) ... což mj. také bude zmíněno v jednom z dalších dílů ...

Odkaz ke komentáři

Při extrémě nízkých otáčkách, což 1400ot již je, je zatížení a rozkmit kliky znatelně vyšší než při např. 2500ot.

Při jízdě na našich silnicích do tohoto ještě promlouvají rázy od nerovností na vozovce.

Hodně laicky řečeno potřebuješ zvednout 100kg, a rozdělíš si to na 1, 3 nebo třeba 5 dřepů. A nyní si představ, že při zvihu nahoru

ti občas skočí na záda, třeba 40 kg. Zvedáš li plnou zátěž, je projev jiný než nastane li to při pátém dřepu se zátěží

pouze 20 kg. I horní otáčky mají z hlediska namáhání svě meze, vzhledem k rozdělení dřepů do časového úceku.

Příliš vysoké otáčky způsobují též větší namáhání a vibrace. Např. odstředivé síly při protipohybu pístů. Proto mají např formulové

motory extrémě malé zvihy a tím pádem menší točivý moment.

Viz výpočet ideálních ot. na klice. Zde...ČTYŘTAKTNÍ SPALOVACÍ MOTORY _.pdf

 

DSG převodovky sice brzo řadí, ale i včas reagují na zvýšený točivý moment a rychle podřazují.

Malokdo s manuální převodovkou toto rozliší, a požadavek na plynovém pedálu vždy převyšuje možnosti motoru.

Upraveno uživatelem motorpower
Odkaz ke komentáři

Jenže ja_rda uvádí otáčky 1.600 - 2.000+. Navíc, pokud by to v těchto otáčkách skutečně šudlal v zátěži, tak je spotřebou jinde, protože pak by se ztrácela výhoda a efektivita přeplňování, neboť zde turbo obvykle ještě pořádně netlačí. Ten, kdo má tempomat a ukazatel aktuální spotřeby si může krásně srovnat, kolik auto bere třeba při 1.600 ot. na IV. vs. 2.000 ot. na III. nebo kolik odpovídá shodné rychlosti.

 

Patřím k těm, kteří řadí velmi brzo, ale s posledním autem mám takovou zkušenosti že minimálně 20x častěji mi to ukáže řadit nahoru, než dolů, což se mi stalo doposud možná třikrát ....A předpokládám, že to pracuje s obdobnými hodnotami na klice, jako např. DSG. Tzn. že i já tak řadím při poklidné jízdě v průměru výrazně později, než by řadil automat.

 

Dnes jsem si schválně dával pozor, kdy se ozve rádce řazení v případě plynulé jízdy. A na nejvyšší kvalty (4./5.) je to v 1.850 ot., a to dokonce i v mírném kopci.

Odkaz ke komentáři

Cituješ nepřesně, sic to není napsáno úplně jednoznančně. "při necelé stovce to točí 2.000, když řadím lehce nad 2.000 ot., tak to další kvalt shodí cca. 1.600 ot."

 

A protože se bavíme předpokládám o nějaké verzi TSi, tak ta:

 

1) je zpřevodovaná zhruba tak, že při 1.600 ot. na nejvyšší kvalt jede cca. 70 km/h. Pro plynulý dopředný pohyb touto rychlostí jsou potřeba cca. 3kW. Jestli je to zátěž, nechám na každém ... Tzn. těch 2.000 ot. a stovka jsou logicky údaje na nejvyšší stupeň.

 

2) Pokud řadí "lehce nad 2.000 ot." i z V. na VI., tak se dostává na nějakých 1.700 - 1.750 (neznám konkrétní převodovku, ale takový bývá obvyklý odstup nejvyšších kvaltů).

 

 

Odkaz ke komentáři

A co na autě dělá těch zbylých 60kW, myslíš že každá rovina je z kopce?

Jakmile lehce přidáš, načti si diagnostikou co se děje, zajímej se také o točivý moment a celkovovou tepelnou spotřeba motoru v kJ.

Někdy je rovina opravdu rovinou a i na D1 jsou čelní odpory a stoupání. Máš pocit, že tam motor není v zátěži?

Zkus jet takto třeba v kopci na Mirošovice. A doufám, že součástí tvojí odborné přednášky není jak tam jezdit 70

a vybržďovat kamiony. Omlouvám se pokud myslíš 70 v rychlém pruhu. Dál už do tvé odborné přednášky nebudu zasahovat,

jen jsem k tomu napsal svůj výklad, + zkušenosti ŠA, myslím tedy reklamační. Pokud chceš zastav se a mohu ti zátěže z provozu simulovat. Mot

Upraveno uživatelem motorpower
Odkaz ke komentáři

Co tam dělá x zbylých kilowat?? Čeká na využití ve chvíli, kdy jsou potřeba pro jízdu s významným/maximálním výkonem (stoupání) nebo při akceleraci ... Ale při pohodové jízdě jejich potenciál a "připravenost k akci" prostě přes zvýšené otáčky krmit nemusíš, když to uděláš až ve chvíli, kdy je potřebuješ a prostě podřadíš. Já třeba na dálnici u 5 st. atmosféry musím někdy řadit o 2 stupně dolů, aby to aspoň trošku obstojně zrychlovalo do kopce ve chvíli, kdy mne někdo zbrzdí, u 6 st. turba při požadavku na max. akceleraci klidně o 3 ...

 

Nikdo, ani já, ani jar_da tady nikde netvrdí, že motor ve významnější zátěži (viz. Mirošovice) se má provozovat v takto nízkých otáčkách, nebo že tak jezdí, bavíme se o pohodové, plynulé jízdě s žádnou nebo naprosto minimální akcelerací v rovinatém terénu, kdy si každý motor, nejen TB, prostě může pohodově vrnět na spodní hranici rozsahu použitelných otáček (což stejně platí tak do 80km/h, protože pak už to jen s ohledem na zpřevodování stejně musíš "točit" víc).

 

Beru, že Paretovo pravidlo platí i zde a většina řidičů jsou takoví, co necítí, co motor potřebuje a neumí pracovat s plynem a převodovkou a zašlápnou to i tam, kde motor ještě netáhne a trpí, což byl typicky i problém, když se u nás masově rozšířily TDička, které přece "táhnou odspodu ..."

 

A samozřejmě, tento první článek, jako všechny další, co tu Vittorio v dalších týdnech/měsících připíchne byly napsány hlavně proto, aby se podnítila podobná diskuze ....

 

 

Odkaz ke komentáři

Ještě jednou cituji Jardu, ve 100km/h přeřadím a mám tam cca 1600ot.

Myslíte si někdo , že při jízdě stovkou po rovině není motor v zátěži? Možná na Měsíci, nebo na Marsu.

Ne však na matičce Zemi.

 

asi jsi špatně četl ... kde píšu, že ve stovce přeřadím a mám tam 1.600 ot. ????

na šestku při 2.000 ot jedu cca 100 km/h, tak kam bych řadil, další kvalt tam není

 

když řadím nahoru, tak, když přeřadím při lehce na 2.000 ot., tak mi to další kvalt pošle na 1.600 a v podstatě to leze ihned na 1.800 a výš ....

 

to mi jako chceš namluvit, že 2.000 ot. je pro motor blbě????

aha, tak to pak musím jezdit mimo dálnic min.130 km/h na šestku anebo 100km/h na pětku? abych měl pro motor "ideální" otáčky?

Cituješ nepřesně, sic to není napsáno úplně jednoznančně. "při necelé stovce to točí 2.000, když řadím lehce nad 2.000 ot., tak to další kvalt shodí cca. 1.600 ot."

 

A protože se bavíme předpokládám o nějaké verzi TSi, tak ta:

 

1) je zpřevodovaná zhruba tak, že při 1.600 ot. na nejvyšší kvalt jede cca. 70 km/h. Pro plynulý dopředný pohyb touto rychlostí jsou potřeba cca. 3kW. Jestli je to zátěž, nechám na každém ... Tzn. těch 2.000 ot. a stovka jsou logicky údaje na nejvyšší stupeň.

 

2) Pokud řadí "lehce nad 2.000 ot." i z V. na VI., tak se dostává na nějakých 1.700 - 1.750 (neznám konkrétní převodovku, ale takový bývá obvyklý odstup nejvyšších kvaltů).

 

 

 

přesně

Odkaz ke komentáři

Jarda/ jaroušek/

při necelé stovce to točí 2.000, když řadím lehce nad 2.000 otáček, tak to další kvalt shodí na cca 1.600 otáček a tam má ten motor dost krouťáku, aby bezproblému zatáhnul a zrychlil .... prostě to funguje

Tak jako tak je to příliš dole, ale je to tvoje auto a je mi to úplně ukr....

Vzdávám to.

Upraveno uživatelem motorpower
Odkaz ke komentáři

Predpokladám že takto Jarda radí pri kľudnej jazde po meste, tú 6-tku mimo mesta až tak skoro nezaradí ale až pri nejakých 90km/h čo už má ľahko pod 2000 ot.

Tiež sa tam podobne snažím jazdiť, samozrejme keď idem do kopca tak to potiahnem viac a pri predbiehaní alebo rýchlej jazde nemám problém to TSI vytočiť na 5000 ot.

Odkaz ke komentáři

@Pawouk1

hovorim, ze som sedel aj v TSI a sedim pravidelne v TDI; moje pocity su sice velmi subjektivne, ale 2.0 TDI mi po zatlaceni plynu pritlaci hlavu o opierku, u 1.4 TSI som tento pocit ani zdaleka nemal.... skor 1.6TDI ma podobne charakteristiky ako 1.4TSI => ale to su aj po krivkach podobne motory s podobnymi vlastnostami, ten CR motor tiez nema len "bodovy" max.krutiaci moment, ale ide v dlhsom priebehu. 2.0 TDI to sice mozno ma v obmedzenej miere, ale ten priebeh je urcite viac nez 1.9 TDI vsetky verzie, kde to bolo takpovediac kopnutie a zdochnutie; na dvojlitri mam 6-kvalt, ktory ide uplne lahucko a pri spravnej praci s prevodovkou nepocitujem ani nahodou ziadne vypadky v zrychleni - nie som lenivy a radenie ma bavi ;) preto by som nechcel ani DSG a ani automat... je neocenitelny pocit, mat motor plne pod kontrolou....

 

@xIndian

no to uz je o niecom inom, rad by som to skusil a porovnal, ale ako aj vsetci pisu, treba porovnavat objemovo podobne verzie a nie 2.0 TDI a 1.4 TSI... a to nielen kW, Nm, ale aj subjektivne pocity a naklady na prevadzku, servis i obstaranie takeho vozidla... proste 2.0 TDi bola dost rozsirena verzia a 1.4TSI je dnes rozsirenou verziou, ale nie su porovnatelne z vykonoveho hladiska;

 

@tesna

ten subjektivny pocit nevychadza len z "kopnutia"... ale ako uvadzam teraz hore - chcelo by to porovnat objemovo podobne verzie... objem proste nicim nenahradis, ani dvoma turbami, a su to len dalsie suciastky v aute, ktore maju moznost (a celkom dobru), pokazit sa....

a co sa tyka vztahu krutaku a vykonu => moj nazor - jedno je zavisle od druheho; neexistuje asi auto, ktore ma 20kW a 300Nm, ani auto, ktore ma 100kW a 120 Nm... cize ked niekde pisu TDI s 350+ Nm, tak je mi jasne, ze to pod 2litre nebude ani nahodou... ked mi napise niekto atmosfera benzin so 150Nm, tak tipujem auto medzi 1.6 a 1.8litrovym objemom a pod....

 

@cosby

ano, myslim, ze tie motory su vyladene presne tak, ako su urcene... cize ak sa bavime o 1.2TSI, tak ich bezna prevadzka su male mestske rychlosti a rychlosti do 90-100km/h, a tam idu dobre, ale dialnice uz vrestia, vysoka spotreba atd... ak sa bavime o 2.0TSI, tak snad uz takemu motoru neurobi dialnicna jazda v kombinacii s 6-7kvaltom nejake velke zadychanie, podobne ako u vyssich objemov TDI... napr. taka 1.6 TDI tiez nie je podla mna vhodna na dialnicu a musim tam tocit 3000 pri 135 km/h (5-kv.)

 

@kejml

liska-ocas.... svata pravda :)))

 

Odkaz ke komentáři

Nevím, co chceš nasrovnávat na objemově stejných motorech. To, že je pak nafta objektivně o 30% slabší? Stačí se podívat na vrcholné motorizace tam, kde máš na výběr z obou paliv - třeba GTi, RS, ST.

 

Už někdy před 15 (?) lety audina měla vrcholnou 1.8T se 177kW. To odpovídá dnešnímu BiTdi, jenže ten má pořád větší objem a turbo navíc.

 

Špičková M50d má ze třílitru 280kW, ale ty turba potřebuje dokonce tři. V tomto srovnání měl podobný výkon RS500, z jedním turbem a z vcelku historického pětiválce 2.5 od Volva.

 

A třeba pravidla Le Mans v době, kdy začaly jezdit i nafťáky, měla pro stejnou třídu tyto regule: přeplňovaný benzín - 4 litry, přeplňovaná nafta - 5,5 litru. Proč asi?

 

Ano, máš pravdu, v případě krouťáku a výkonu je jedna hodnota závislá na druhé. A když víš, která to je, tak víš, která je jasně vypovídající i proč. Protože i ty uvádíš k daným hodnotám ten DALŠÍ údaj který v případě výkonu absolutně nepotřebuješ.

 

Když bude mít auto třeba běžný motor se 110kW, tak pojede na maximu velmi podobně a je jedno, jestli jde typicky o atmosférický dvoulitr, přeplňovaný dvoulitrový TDi nebo 1.4Tsi.

 

Když ale řekneš, že auto má krouťák 250Nn, tak nevíš vůbec nic. Na jedné straně to může být 77kW TDi a na druhé straně 1.8 TSi nebo atmosférická 2.5 Sky G, které jsou proti dieselu v jízdních výkonech o dvě třídy jinde.

 

A auto se 100kW a 120Nm? Uvedu ti jedno velmi podobné - 148kW a 193Nm, dvoulitr v Civicu Type R.

 

 

Odkaz ke komentáři
  • o 2 týdny později...

Lumi, prepac, mas pravdu, je to 2600. Mam na 1.6 (5Q) uz urobenych 111tkm, z toho cca 100 po dialnici. nepaci sa mi ten zvuk motora v tych otackach, aj ked uznavam, ze do 100km/h je to tiche auto, pokial sa nevytaca.

je to motor, ktory nie je vhodny na dialnicu, skor na okresky. moj nazor je, ze pri dialnicnych zataziach nema sancu vydrzat tolko, co starsie 1.9 alebo 2.0 tdi motory.

zato jazdim aj 2.0 bkd, a to je jedna rozpravocka, co sa tyka kulturnosti jazdy - beriem, ze je ho na okreske viac pocut, ale po dialnici si krochka uplne v pohode.... nech si kazdy povie svoj nazor - moj je - objem nicim nenahradis... male objemy budu (aj s turbami) pri vyssich rychlostiach a poziadavkach na akceleraciu musiet viac tocit, co znamena zvukove nepohodlie pre vodica (nie som sportovy jazdec a som rad, ked mi v kabine nehuci motor ako pri S-120) a samozrejme aj nizsiu zivotnost motora. naozaj mam pocit, ze 1.6 cr nejako divne kvici pri otackach od 2500 vyssie....

Odkaz ke komentáři

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...