Jump to content

ÚSPORNÁ JÍZDA DÍL Č.5 : Plachtění vs. brždění motorem


Recommended Posts

Zdravím vás při čtení dalšího článku! Od posledního čtení utekl již nějaký ten pátek a i pohled z okna nám naznačuje, že se blíží jaro. Pro většinu z nás to znamená přezouvání, mytí a další péče o vůz. Z těchto důvodů bude dnešní díl o něco kratší, než jste zvyklí, abyste mohli více času a energie věnovat přípravě svého vozu na novou sezonu.

V minulém díle jsme se zabývali technikou jízdy na nejvyšší možný převodový stupeň, a tak bych se dnes rád dostal k problematice brždění motorem, plachtění a jejich rozdílech. Pro někoho možná nesmyslný úkon (plachtění) při řízení automobilu, avšak s velkým potenciálem úspory paliva!

 

usporna_jizda_05_resized200x200.jpg

 

http://www.octaviaclub.cz/clanky/usporna-jizda-dil-c5-plachteni-vs-brzdeni-motorem-817.html

Link to comment

Ahoj, můžeš mi vysvětlit, jako čerstvému, 42-letému řidiči, jak ušetřím palivo při vyřazené rychlosti, kdy správně píšeš, spotřebováváš naftu např. 0,5l/h. Naproti tomu, když nechám zařazený 5 rychlostní stupeň, auto nežere vůbec nic? A samozřejmě nešlapu na plyn. A když se blížím k místu snížení rychlosti (zrovna na tom místě na D8 to používám dost často) si přibrzdím motorem?
Díky za bližší vysvětlení
nadšený řidič KOM

Link to comment

Píše to přeci v tom článku:

Na vrcholu kopce stačí, při standartním dálničním tempu, vyřadit a před prvními cedulemi omezující rychlost je cestovní rychlost na požadovaných hodnotách.

 

Otázkou a rovnou odpovědí podle mě bude kde ty sundáš nohu z plynu a kde autor článku vyřadí. Pokud oba na stejném místě a dojete k omezení se stejnou rychlostí na tachometru, je něco špatně :) Ty podle mě sundáš nohu z plynu o mnoho později a v tom je ta vyšší spotřeba.

Edited by šulda
Link to comment

pri vyradzovani dole kopcom by som rad pripomenul,ze ak to "kalite" hore kopcom aj po dialnici napriklad a hore na kopci vyradite ,aby ste "plachtili" , tak turbu a jeho chladeniu davate facku po tvari.

Takze vyradzovat s rozumom a mysliet na to,kde sme pouzivali velky vykon auta ,ktore rozpalilo vyfukove zvody a turbo do cervena, tak hore na kopci neodporucam vyradit. Ale ist dole na najvyssom stupni , aby malo olejove cerpadlo vyssie ako volnobezne otacky a pretlacilo rychlejsie olej vedenim a tym co najskor ochladilo cele turbo.

Ja davam teda prednost vydrzi motora ako spotrebe .

Link to comment

Ahoj, můžeš mi vysvětlit, jako čerstvému, 42-letému řidiči, jak ušetřím palivo při vyřazené rychlosti, kdy správně píšeš, spotřebováváš naftu např. 0,5l/h. Naproti tomu, když nechám zařazený 5 rychlostní stupeň, auto nežere vůbec nic? A samozřejmě nešlapu na plyn. A když se blížím k místu snížení rychlosti (zrovna na tom místě na D8 to používám dost často) si přibrzdím motorem?

Díky za bližší vysvětlení

nadšený řidič KOM

 

Zrovna včera jsem na téma plachtění měl hodinovou debatu s jedním vedoucím fleetu v Německu. Tvoje logika je správná, že se papírově více ušetří při jízdě se zařazeným stupněm a bržděním motorem (spotřeba opravdu 0,0l/100km). Je však třeba brát v potaz, že ve finále ztrácíš rychlost, a proto musíš déle přidávat plyn.

Na druhou stranu plachtěním spotřebováváš minimální potřebné množství paliva pro chod motoru (volnoběžné otáčky; 0,5-0,7l/hod). Výhoda a úspora však vzniká snížením třecích ztrát a brzdného momentu motoru a převodovky. Pokud k tomu bude správné i nahuštění pneumatik, pak jsi na dobré cestě. :)

Když tedy vezmu konkrétní případ: Rozdíl je právě v tom MÍSTĚ, kde já začnu plachtit a místě, kde Ty začneš brzdit motorem. Tato diference je směrodatná.

 

Právě ono místo, kde se vyplatí plachtění na úkor brždění motorem, si musí najít každý sám. A ještě jedna šalamounská odpověď: nedá se říct, že by brždění motorem bylo v tomto místě špatně. Vždy záleží na provozu i na samotném záměru řidiče, co bude v dalších stovkách metrů/kilometrů dělat; bude sjíždět, nechá bezpečný prostor pro zipování provozu apod. ;)

 

pri vyradzovani dole kopcom by som rad pripomenul,ze ak to "kalite" hore kopcom aj po dialnici napriklad a hore na kopci vyradite ,aby ste "plachtili" , tak turbu a jeho chladeniu davate facku po tvari.

Takze vyradzovat s rozumom a mysliet na to,kde sme pouzivali velky vykon auta ,ktore rozpalilo vyfukove zvody a turbo do cervena, tak hore na kopci neodporucam vyradit. Ale ist dole na najvyssom stupni , aby malo olejove cerpadlo vyssie ako volnobezne otacky a pretlacilo rychlejsie olej vedenim a tym co najskor ochladilo cele turbo.

Ja davam teda prednost vydrzi motora ako spotrebe .

 

Ještě jsem v osobáku nezažil fakt, že by člověk jel normálním dálničním tempem, na plný výkon motoru a turba... A na běžný provoz stačí náporový chlazení komponent tak, jak je vytvořené výrobcem. U náklaďáků/autobusů po dlouhém stoupání tvoje "doporučení" chápu, ale tam je taky trošku upravený mazací okruh. Nehledě teda na fakt, že z kopce dolů kamiony/autobusy zpravidla brzdí motorem na zvýšený otáčky (retardéry, motorové brzdy apod.).

Link to comment

Nejsem příznivcem vyhazování kvaltu. Když potřebuju opět přidat, musím znovu zařadit. To je mi nepohodlné a za tu úsporu mi to nestojí. Ze stejného důvodu odmítám vypínat klimtizaci.

Každý se musí rozhodnout, kdo komu má sloužit. A tím nechci říct, že je dobré ojebávat doporučenou údržbu.

Vždy musí (by měla) odpovídat typu vozu, způsobu jeho provozování, nájezdu ...

 

Pro začátek stačí správně nafouknout gumy, vyházet z auta binec a tuzing, sundat liščí ohon z antény a při řízení aspoň trochu předvídat. Viz začátek tohoto seriálu. Díky za něj, Honzo!

 

Že při ekorally je to významný faktor samozřejmě nepopírám.

Link to comment

Přesně. Honza9007 dává rady a tipy, jak se dá jezdit úsporně s patřičným vysvětlením. Nikde neříká, že se to tak musí. Je na každém, aby nad každou radou zapřemýšlel, popřípadě ji vyzkoušel a buď si ji vzal k srdci, nebo ne. Je tu spousta řidičů různých zkušeností a Honza se snaží poukázat na různé rady z provozu pro všechny. Díky mu za to.

Link to comment

duke_luke: ad turbo. Nemohu mluvit za ostatní motorizace, dovolím si 1.8tsi. Ta má turbo chlazené i vodou. Olejové čerpadlo dokáže plnohodnotně mazat už od volnoběhu a je na to stavěné. Teď nevím, jestli je lepší po kalbě mu dát obrovské množství vzduchu, které ho rychle ochladí, nebo ho ochladit pozvolna na volnoběh. Odpověď bude ideálně někde uprostřed. Ochladit ho jízdou v klidných otáčkách. Navíc nevím, jestli je lepší jet na volnoběh a nasávat olejové výpary a vodní páru hned za škrtící klapku, nebo při zařazené rychlosti přímo do turba.:unsure: Obojí nezní moc dobře.

Nicméně při ekonomické jízdě nemohu turbo rozpálit do červena:D

 

Edited by motoosman
Link to comment

motoosman: tak to by bola debata skor na odbornejsiu uroven . Ja ti to poviem tak, ked hovoris s pozvolnejsim ochladzovanim . Olejove cerpadlo aj vodna pumpa je pohanana rovnakym remenom - tympadom chces,aby ti aj voda kolovala rychlejsie a schladila to cim skor.

Co sa tyka ochladzovania postupne, urcite ak mas rozpalene turbo,nechces ho ochladzovat postupne, nakolko olej nad urcitym bodom teploty sa speka a vytvara karbon - comu chceme zabranit a urychlit proces vymeny tepla.

 

Co sa tyka rozpalenia turba do cervena - uvediem priklad 1,6TDI nalozeny 5 dospelymi ludmi na dialnici s usekom 5km dlhym so stupanim 8 az 10 stupnov - taky usek mame aj tu na dialnici pri Vysokych tatrach - same kopce. My chces povedat, ze to auto dokaze udrzat dialnicnu rychlost na takom useku bez toho,aby bolo plne zatazene a bez toho,aby bola noha plynu komplet na podlahe cele stupanie?

Asi tazko a ten motor dostane zahul. No a vrelo odporucam hore vyradit na volnobeh :lol:

 

Nevravim, ze niektore motory silnejsie to daju so zatazenim povedzme 70 percent vykonu a maju rezervu,ale su aj auta,co idu na max.

Teda nevravim,ze je to zle vyradzovat na volnobeh, ale urcite s rozumom a s ohladom na turbo.

 

PS: ja mam osobne az taku vadu,ze turbo dochladzujem jemnou cestou uz 2km od miesta vypnutia motora a potom este ked zastanem,necham to stale chladit aspon dalsie 2 minuty stanim na mieste.

Link to comment

Nejsem příznivcem vyhazování kvaltu. Když potřebuju opět přidat, musím znovu zařadit. To je mi nepohodlné a za tu úsporu mi to nestojí. Ze stejného důvodu odmítám vypínat klimtizaci.

Každý se musí rozhodnout, kdo komu má sloužit. A tím nechci říct, že je dobré ojebávat doporučenou údržbu.

Vždy musí (by měla) odpovídat typu vozu, způsobu jeho provozování, nájezdu ...

 

Pro začátek stačí správně nafouknout gumy, vyházet z auta binec a tuzing, sundat liščí ohon z antény a při řízení aspoň trochu předvídat. Viz začátek tohoto seriálu. Díky za něj, Honzo!

 

Že při ekorally je to významný faktor samozřejmě nepopírám.

 

Ad zvýrazněný text:

- kvalty vyhazuju fakt tam, kde vím, že zrychlovat už nebudu a zároveň nepotřebuju brzdit motorem.

- klimatizaci, navíc automatickou, bych dneska už taky nevypínal. Stejně tak rádio/navigaci. Úsporně se dá jet i s těmito spotřebiči. Abych je měl po čas jízdy vypnuté, to jsem je ani nemusel objednávat a už vůbec ne platit. ;)

 

Co sa tyka rozpalenia turba do cervena - uvediem priklad 1,6TDI nalozeny 5 dospelymi ludmi na dialnici s usekom 5km dlhym so stupanim 8 az 10 stupnov - taky usek mame aj tu na dialnici pri Vysokych tatrach - same kopce. My chces povedat, ze to auto dokaze udrzat dialnicnu rychlost na takom useku bez toho,aby bolo plne zatazene a bez toho,aby bola noha plynu komplet na podlahe cele stupanie?

Asi tazko a ten motor dostane zahul. No a vrelo odporucam hore vyradit na volnobeh :lol:

 

Nevravim, ze niektore motory silnejsie to daju so zatazenim povedzme 70 percent vykonu a maju rezervu,ale su aj auta,co idu na max.

Teda nevravim,ze je to zle vyradzovat na volnobeh, ale urcite s rozumom a s ohladom na turbo.

 

PS: ja mam osobne az taku vadu,ze turbo dochladzujem jemnou cestou uz 2km od miesta vypnutia motora a potom este ked zastanem,necham to stale chladit aspon dalsie 2 minuty stanim na mieste.

 

Z mého pohledu a mých zkušeností pár odpovědí. :)

1. i takto obsazená Octavie nemusí jet na plný plyn. Dokonce bych si troufnul tvrdit, že v tomto případě by bylo hospodárnější jet na nižší převodový stupeň s nižším tlakem na plynový pedál. :D

2. dle stavebních předpisů nesmějí být na dálnicích stoupání vyšší, než 7%. Realita je však občas jiná.

3. pokud vím, že budu jezdit většinu jízd obsazen pěti dospěláky a budu překonávat takovéto kopce a koupím si podobnou motorizaci, pak je chyba už na samém začátku výběru motorizace. ;)

 

Ale to už jsme dosti daleko.

 

Jsem rád za každou diskuzi, za každý názor i nový náhled, protože se můžeme všichni celý život učit. :)

Link to comment

Když už tu máme tolik zasvěcených, jak je to s vyřazováním na neutrál a "kurvením" převodovky? U manuálu je to jasný, ale někde jsem slyšel, že u klasických automatů (nikoliv DSG, ale klasický měnič) dochází při vyřazení na neutrál a opětovném řazení k výrazným tlakovým rázům, který nejsou úplně ideální. Takže se vyřazovat nedoporučuje, protože převodovka dostává na prdel a za pár deci paliva to nestojí. Je to pravda, nebo??

Link to comment

u klasickýho automatu s planetem fakt nevyřazuj do "N". Ta převodovka na to není stavěná. Ta je stavěná na trvalou a déle trvající zátěž. U spojkových automatizovaných skříní (DSG apod.) vyřadit můžeš; tam se to řeší přes vestavěné spojky a při opětovném zařazení nedojde k přímému rázu, ale k sepnutí spojek.

Link to comment

OK, díky za zasvěcené info :palec: Právě jsem to tak slyšel, ale potom se VW vytasil u faceliftu turka s nějakým plachtícím módem a když se o to Olaf zajímal, tak přímo technik z bratislavské fabriky tvrdil, že k žádné mechanické změně tam nedošlo a je to čistě SW záležitost. Tak mi to vrtalo v hlavě, jak to maj vyřešený. Ale to se asi nedozvíme.

Link to comment

Plachtící mód u osmistupňové převodovky měl už i Tuareg. Tam se to řeší nějak přes rozpojení spojek vložených do samotné převodové skříně, které jsou u ozubených kol. Tam je totiž hydrodynamický měnič momentu. Ale jak přesně to funguje, není schopnej a ani ochotnej nikdo popsat :D

Link to comment

Ano, starší modely s tím měly problém. U vybraných nových DSGček, zhruba od 2011 (+/-), je přímo k dispozici funkce volnoběžky. Buď se aktivovala přes menu v MFA (MaxiDOTu), anebo v autech na platformě MQB/MIB pak přes položku "ECO" v Drive Mode Selection. ;)

Link to comment
Guest Ramon68

No jezdím po R35/R10 Sychrov - kolem Turnova - most u Svijan cca 10km.

Nahoře na kopci Sychrov se rozjedu a používám obě možnosti:

Jak vyřadit se spotřebou nějakých 0,6l/100km a dojedu až na R10 na neutrál.

S motorem jedu za nula, ale musím zařadit ještě na R35.

Bohužel musím všechny zklamat, protože po cca 10km u Svijan mám u obou případů na počítači spotřebu 2,2 L/100km.

Dokud někdo laboratorně neotestuje tyto způsoby jízdy na dejmetomu třech místech s různým spádem a tuto spotřebu přesně nezměří, myslím si, že je tato diskuse téměř bezpředmětná.

Jedině pokud vidím, že se blíží snížení rychlosti poměrně rychle je lepší brzdit motorem.

 

Š Octavia combi 2,0 Tdi 4x4 103kW PD 2009 rekord Sychrov - Praha Žižkov 3,3L/100km

Š Octavia combi 1,9Tdi 66kW PD 2002 2,7L/100km

V obou případech pneu Michelin nafoukané na 2,5

Link to comment
Guest Ramon68

Tyhle údaje mne nikdy nezajímaly, protože pokud jedu na rekord na ostatní hodnoty tak nějak kašlu

Prostě vstanu o půl hodiny dřív a předjíždějí mne i Avie.

Dopravka by neměla moc pochopení, že nejedu min. 80km/h, ale v neděli v 5.00 ráno asi nikoho neomezuju.

Jedu 1500 otáček. Takže dle navigace 72km/h u šestikvaltu a 68km/h u starší ŠO. po Praze samozřejmě kolem 50km/h hlavně kvůli radarům

Dlouhodobým zkoumání zjištěno, že pomaleji už není úsporněji.

 

Link to comment

Tyhle údaje mne nikdy nezajímaly, protože pokud jedu na rekord na ostatní hodnoty tak nějak kašlu

Prostě vstanu o půl hodiny dřív a předjíždějí mne i Avie.

Dopravka by neměla moc pochopení, že nejedu min. 80km/h, ale v neděli v 5.00 ráno asi nikoho neomezuju.

Jedu 1500 otáček. Takže dle navigace 72km/h u šestikvaltu a 68km/h u starší ŠO. po Praze samozřejmě kolem 50km/h hlavně kvůli radarům

Dlouhodobým zkoumání zjištěno, že pomaleji už není úsporněji.

 

 

Zrovna tyhle údaje jsou hodně zásadní. ;) Protože jezdit úsporně/hospodárně a přitom mnohem pomaleji než ostatní, je - z mého pohledu - kontraproduktivní. A v neposlední řadě musí být i moje samotná jízda bezpečná a nesmím vědomě (i když je 5:00 v neděli ráno) vytvářet překážku v provozu jen proto, že chci jet za supr spotřebu.

 

Mám vyzkoušeno časté brždění motorem při jízdě na dálnici, v tomto režimu člověk sice jede jak idiot cca 110-120 km/h, ale spotřeba je pak výborná - cca 7l/100km

 

Tohle jsem úplně nepochopil.... Tzn. že z cestovní dálniční rychlosti 130km/h budu ubírat vždy na 110-120km/h, nebo jak je to myšlený?

 

teraz ma tak napadla otazka - a co taky tempomat a spotreba? Mam taky subjektivny pocit,ze ak idem danu trasu a regulujem jemnucko plynom ja, tak sa mi zda,ze mam mensiu spotrebu,ako ked idem presne tu istu trasu na tu istu rychlost na tempomate.

 

Tempomat je komfortní systém, ale jeho vliv na spotřebu je diskutabilní. Pro někoho je to však jediná cesta, jak spotřebu snížit. :D

Já osobně tvrdím, že bez tempomatu v kopcích budu mít lepší spotřebu, než při jízdě s ním. Tempomat totiž nezná topografii terénu a reaguje (pozdě) na změnu zatížení, resp. zvýšených nároků výkonu pro udržení konstantní rychlosti.

Na druhou stranu má smysl, když např. jedu po dlouhé rovině a konstantní rychlostí.

Link to comment

na některých úsecích jo. ;) Ve WOBu byly před třemi lety nastavený semafory tak, že se dalo na nastavených 54km/h projet celý město v zelené vlně (po prvním startu z červené). Pak to ale nějaký jouda z odboru dopravy, v rámci "zrychlení" dopravy změnil a je z toho systém hop-skok mezi semafory. :(

Link to comment

moc se mi nelibi raymonovo srovnani. ono taky palubni PC ukazuje hodnoty malicko jinak nez je real.

 

jen k tomu poznamka ze Skoda Economy Runu - meli jsme jednu z nejvyssich prumernych rychlosti, dostali jsme i penalizaci za prekroceni povolenych limitu a presto jsme dojeli na prvnim miste ve sve kategorii a nebyt jeste malicko jine strategie ve finalnim zebricku vse kategorii, byli bychom vyse nez na 7.miste ze vsech aut.

 

tedy pomalu se nerovna usporne. jet po dalnici nebo rychlostce i v 5 rano velmi pomalu muze prinest riziko, kdzy dojedou rychle dvě auta. mozna bych se i vsadil, ze bych tu trasu pri vyssi rychlosti zvladl usporneji, celkem ji znam :) ale zalezi na autu, naplneni nadrze, pocasi, pneu (sire krom tlaku) apod.

 

od podlahy rict, ze je oboji stejne, protoze na 1 aute s 1 ridicem to tak ukazuje palubni PC neni dle meho relevantni test, i kdyz chapu, ze to raymon mohl zkouset vsemi moznymi zpusoby a u tohoto on sam ma nejnizsi cislo na palubaku.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...