Přejít na obsah

ŠKODA Economy Run 2018


Doporučené příspěvky

 

37. ročník soutěže ŠKODA Economy Run se uskuteční v sobotu 22.9.2018.

Pořadatelem soutěže jsou ŠKODA Auto a.s. a ÚAMK-Automotoklub Škoda Mladá Boleslav.
Zázemí poskytne ŠKODA Service Training Centre a o technickou stránku soutěže se postarají mechanici ze Servisních služeb ŠKODA Auto.

Stejně jako v minulých ročnících bude strať rozdělena na dvě etapy s přestávkou v závodě ŠKODA Auto Vrchlabí. Celková délka bude cca 320 km.

Propozice a přihlášku k soutěži naleznete v příloze tohoto článku.

Máte-li zájem se zúčastnit, zašlete prosím vyplněnou přihlášku společně s kopií velké ho TP soutěžního vozidla nejpozději do 31.8.2018 :

e-mailem na adresu : prihl@economyrun.cz 
klasickou poštou na adresu : ÚAMK - Automotoklub ŠKODA, Tř. Václava Klementa 839, 293 01 Mladá Boleslav (Czech Republic)

Zajímavosti pro letošní rok

  • Účast vozů s CNG
  • Hodnocení podle skutrečné spotřeby
  • Samostatné hodnocení dle druhů paliva 
  • Rozdělení účastníků v kategorii B podle objemu motoru
 

 

Kdopak letos pojede? :smile:

Odkaz ke komentáři

K diskusi k ročníku 2017 jsem napsal:

"Jak čtu propozice z r.2017, tak zde nevidím, že by nemohla být do soutěže připuštěna upravená vozidla. Jen je nutné, aby úpravy podléhající zapsání do TP tam byly skutečně zapsány. Tedy klidně i chiptuning. A z toho mi plyne, že nejsou povolené úpravy, které by znamenaly neprojití "technickou", jiné úpravy by neměly být problémem. Nebo se mýlím?"

Pawouk01 mi odpověděl, že to je spíš otázka na pořadatele.

No a propozice na letošek jsou víceméně stejné.

Já z toho usuzuju ústup od původního striktního požadavku na nepřipuštění ke startu upravených vozidel. Co vy na to všici?

Odkaz ke komentáři
  • o 2 týdny později...
  • o 3 týdny později...
  • o 2 týdny později...
  • o 2 týdny později...

Letošní ročník máme s bráchou za sebou. S OIII 1.4 TSI 110 kW se tato soutěž jede poněkud lépe - motor má citelně větší tah v nízkých otáčkách se zařazeným vysokým rychlostní stupněm, v kopcích pak spotřeba nejde tak rychle nahoru, To by má předchozí OII 1.4 TSI v tomto terénu takto prostě nedala. Trasa vedla tradičně z Kosmonos do Vrchlabí a zpět.

1. etapa: Kosmonosy - Doksy - Česká Lípa - Mimoň - Mnichovo Hradiště - Sobotka - Turnov - Lomnice nad Popelkou - Jilemnice - Prosečné - Vrchlabí.

P9220017.JPG.eff0d410b82196110a1dbe9a4dacff51.JPG

 

2. Etapa: Vrchlabí - Hostinné - Nová Paka - Jičín - Kopidlno - Nymburk - Kosmonosy.

P9220026.JPG.a98f00abd48ba6c1cc324ed1b6d1452c.JPG

 

Celá trasa (oficiálně 4,19 l):
P9220024.JPG.2f38ca2bc45b839dda90967ec95f87a9.JPG

Trasa.JPG.cee3ffb3c022ea4dda38c9266f5c507b.JPG

 

Odkaz ke komentáři

Já bych řek, že jsem velmi překvapen vstřícností pořadatelů a jejich umem a perfektním zajištěním soutěže. Proto pravděpodobně svoji účast za rok zopakuji.

Vzhledem k tolerancím (rozumným +10km/hod. = odpovídá běžnému způsobu jízdy v ČR) překračování povolených limitů rychlosti se mi zdál stanovený průměr 52,11 km/hod silně podhodnocený. Navíc byl umocněn zahrnutím 10minut prostojů na semaforech u kyvadlovek v rozkopaných úsecích + slibem, že i případné prostoje nad tuto hranici budou odečteny. Navrhoval bych vzhledem k možnostem, které on-line systém sledování použitý při soutěži nabízí, aby se s žádnými prostojemi předem nekalkulovalo a odečetly se jen ty, které při jízdě vyplynou z provozu, či "čůracích pauz" a jejich jednotlivá délka překročí např. 60sek. Tímto by vypadla běžná krátká zastavení na semaforech na křižovatkách a odečetlo by se jen stání u stažených závor a u úseků s kyvadlovou dopravou. Zkusím to navrhnout, třebas se to ujme.

No a s tím rychlostním průměrem by to chtělo tak trochu počítat s těmi povolenými tolerancemi a nastavit ten průměr tak, aby opravdu odpovídal tomu, o čem se v preambulích soutěže mluví = tedy aby ta jízda odpovídala jízdě v reálném provozu. A jet po rovině po silnici 1. třídy pomaleji než 90km/hod. je nesmysl, případně to je občas vynuceno vnějšími okolnostmi (traktor, odbočující vozidla apod.).

Jízda rychlostí 70km/hod. na takovýchto komunikacích pouze rozčiluje ostatní účastníky provozu (soutěžící vytvářejí pomalu jedoucí překážky silničního provozu) a s realitou běžného provozu nemá nic společného!

Také na trati o délce přes 300km neodpovídá struktura silnic při soutěži běžnému užití vozidla. Na trati tohoto "závodu" jedete převážně trasu, jako když se přibližujete k páteřním komunikacím (dálnice, silnice pro motorová voz. a hlavní tahy silnic I.tř), či z nich sjíždíte a tudíž to neodpovídá skutečnosti. Prostě to je, jako když jedete couračku do práce a zpět, ale na vzdálenost přes 300km. V běžném případě by více jak 80% z takto dlouhé trasy bylo odjeto na těch páteřních komunikacích. V reálu to znamená, že trasy té soutěže a požadovaná průměrná rychlost vyhovují malolitrážnímu atmosférickému benzínu (auta určená do městského provozu) a přitom na trasy už od 50km výše jsou obecně vhodná úplně jiná vozidla. Tím neříkám, že s trpaslíkem se nedá jet dlouhá trasa, dá, ale...?

No a pak by možná hodnocení (rozdělení do tříd) dle hmotnosti vozidel bylo možná spravedlivější, než podle paliva a objemu motoru.

Přesto znovu opakuju, že se mi soutěž líbila a skláním se před pořadateli, že po tak dlouhá léta ji dokáží připravovat a udržet při životě. Pořádat cokoli nevýdělečného je obrovský kus práce a sebeobětování.

Odkaz ke komentáři

Ad tolerance překročení časového limitu - souhlas. Podobně se to praktikovalo v minulosti. Kdo nestihnul časový limit, šel si to "vyreklamovat" k pořadatelům a ti z GPS vyčetli tyto prostoje, pokud to odpovídalo skutečnosti (stání na semaforech na rekonstrukcích silnic), provedli příslušnou korekci (osobní zkušenost). Letošní změna bude nejspíš kvůli zmenšení zátěže pořadatelů a urychlení zpracování konečných výsledků.

Ad rychlostní průměr - opět souhlas. Letos jsme i díky "přídavku 10 minut" měli v cíli rezervu 14 minut (to díky tomu, že si kvůli předchozím zkušenostem raději vždy trasu rozpočítáme na o něco vyšší průměr, než je spočítán pořadateli) a to i s rychlostním průměrem 55 km/h (na tento průměr jsme si to rozvrhli). To se nám doposud nikdy nestalo. Při předchozích účastech to bylo vždy na knop. Odhaduji, že by se na letošní trase při jízdě na hranici zákonného limitu musel rychlostní průměr zvednou minimálně o 10 km/h.

Ad struktura trasy - opět souhlas, vůbec by nezaškodilo větší procentuální začlenění silnic II. a III. třídy.

K ostatnímu - osobně bych viděl jako řešení eliminace rozdílů mezi různými typy škodovek a motorů provést soutěž na identických vozech. Klidně i na Citigo, případně na Fabii. Že by ŠA neměla k dispozici na zapůjčení těch cca 50 - 60 stejných aut? Členění dle hmotnosti tomu, myslím, moc nepomůže. Jak bys to chtěl roztřídít?

Odkaz ke komentáři

Ad struktura trasy. Tak já to myslel přímo obráceně!!! Na víc jak 300km pojedu většinou víc jak 1/2 trasy po dálnici s rychlostním průměrem přes 110km/hod. Je ovšem pravda, že tam už je vliv auta mnohem větší, než řidiče.

No a právě to zajímá mě. Takže osobně vůbec netoužím po tom na stejných autech dokazovat, jestli jsem já osobně lepší, či horší řidič.

No a to dělení? Parametrů může být spousta a výsledky jsou všeobecně léta známy. Proto se auta dávno dělí podle vhodnosti použití a právě proto se vždycky najdou tací, co budou dokazovat, že i s městským autem se dá dojet na Gibraltar a že dieselová SUVéčka jsou vhodná na popojíždění po městě. Obojí je možné, ale ne vhodné.

Pro soutěž spotřeby v zatáčkovité a kopcovité trati vždycky bude nejvýhodnější malý (ROZUMĚJ = LEHKÝ) auto.

Ale pouze do doby, než se do podmínek dostane přepočet dosažené spotřeby na kg z celkové hmotnosti (vozidlo + náklad a klidně i v CO2), či jen požadavek na převezení 1/2 tunovýho nákladu. To by ovšem taky neodpovídalo reálnýmu provozu, kdy většina lidí jezdí sama, či maximálně ve dvou. Reálnej provoz opravdu spíš odpovídá vhodnosti vlastnit městský auto.

No a přínos tý soutěže pro mě byl hlavně v tom, že jsem si ocejchoval palubní PC, který kecá přímo ukázkově. Místo deklarovaných 2,5 l/100km je skutečnost 3,3 l/100km. Jo, a taky jsem vlastně vyhrál. Byl jsem i při tom courání absolutně nejrychlejší! A bez penalizací!!! Na to se ale nehraje.

No a u mě to je výsledek spíš auta než řidiče, jelikož jsem přes 90% trasy jel na tempomat.

Odkaz ke komentáři

Trasa, no spousta silnic II. a III. třídy je dosti zatáčkovitá a často je tam i větší rozdíl v převýšení než na silnicích I. třídy. Dálnice by určitě se spotřebou zahýbala - ovšem musel by se opravdu ořezat čas na projetí trasy, pak by si málokdo mohl dovolit jet po ní méně než povolenou rychlostí. Těch 70 až 80 km/h na mimodálničních cestách je ještě relativně"zkousnutelný" pro ostatní řidiče, ovšem jet takto po dálnici už zavání malérem.

Mě se letošní ročník Economy z pozice navigátora docela líbil asi také proto, že jsem se ani jednou jsem "neseknul". Trochu mě mrzelo rozčlenění kategorie benzín - to fakt není reálné bojovat s obsahem 1,2 když má člověk obsah vyšší (1,4Tsi) a to byla ve stejné kategorii zařazena dokonce i 1,8 Tsi...

 

Určitě ale dávám pochvalu všem, jenž se na hladkém průběhu Škoda Economy Run podílela. Za to jim patří velké poděkování.

 

Odkaz ke komentáři

No a právě proto, aby se alespoň trošku srovnaly podmínky mezi lehkými a těžkými auty (adekvátně i slabými - malolitrážními a silnými - třebas oturbovanými), tak by bylo rozumný vyšroubovat ty rychlostní průměry, aby se právě nedalo "zdržovat" a muselo se jet na těch v provozu běžných povolených limitech. A zařazení delšího úseku (alespoň 1/3 trasy) dálnice, či alespoň silnice pro mot vozidla by trošku přiblížilo ty výsledky realitě a navíc právě to by trošku srovnalo tu výhodu městských (lehkých) aut oproti korábům silnic. Samozřejmě spolu s tím, jak píšeš, tj. ořezáním času na projetí trasy. Ohromovat spotřebou dosaženou běžně nereálným způsobem jízdy je dle mého na nic.

Prostě si nemyslím, že těch tachometrových 70 až 80 km/h (ve skutečnosti ještě min. o 5km/hod. pomaleji) na mimodálničních cestách (silnice I. třídy a rovné a přehledné úseky dalších silnic nižších tříd) je ještě relativně zkousnutelný pro ostatní řidiče. Takhle jezděj přetížený kamiony a moderní traktory. Tam to "zkousnutelný" je.

Jinak spravedlivá ta soutěž při takto rozdílným portfoliu vozů nikdy nebude, tj. jasný. Ale rozdělení aut místo dle objemu motoru dle jejich hmotnosti, či výkonu by bylo spravedlivější.

Odkaz ke komentáři

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
  • Příspěvky

    • sice jsi v sekci OIII,ale pokud jsi na FB-spoj se s Daniel Haborák,ten 100% poradí co a jak  
    • Zdravím pánové prosím o radu s pomoc  Sehnal jsem si zrcátka z O2 face na pred face mám zrcátka el.instslaci motorek  Vyměnil jsem instalaci a motorek nějak to nechce fungovat třeba okna nereagují na vnitřní ovladač  Když na klíčku podrzim odemknout tak okna dolů jdou všechna ale když podrzim zamknout tak okno řidiče nereaguje a sklopí se zrcátko jak to prosím mám rozchodit 
    • Zdravím, podařilo se vám vyřešit tenhle problém? Mám totiž na svém autě úplně ten samý. Rezonanční zvuk od motoru při 1100 ot a netuším co by to mohlo být. Jediné co mě napadá je spojka. 
×
×
  • Vytvořit...