Jump to content

TURBOBENZÍNEM EFEKTIVNĚ DÍL Č.7 : Akcelerace, správné řazení


Recommended Posts

ja len poznamocku-otazocku k nasledovnej citacii, cim sa vratim k jednemu zo starsich dielov:

 

 

A v případě, že se jedná o elektronicky nepřiškrcený TB motor, tak to bude tam, kde má křivka točivého momentu svůj vrchol.

 

pokial som spravne pochopil, tak takyto TB motor musi byt relativne dobre chiptuningovatelny a teda z neho mozeme dostat sice ostru krivku tociaceho momentu, ale s realnou max.hodnotou mozeme byt uplne inde...

je to samozrejme asi individualne od kazdeho TB motora, ale.... je mozno sa vyjadrit obecne k tomu, kolko sa da ziskat odpojenim toho "priskrtenia"?

lebo predpokladam, ze tu sme uz potom oproti TD motorom v inych potencialoch pri chiptuningovani...

diky za reakcie ;)

 

Link to comment

Jak píšeš, určitě se to nedá říct nijak obecně. Ale pokud má TB motor plochou křivku točivého momentu a vzhledem k objemu a srovnatelné konkurenci navíc relativně nízko, tak je reálný předpoklad, že zde bude obrovský prostor už jen pro SW modifikace (ovšem nutno respektovat životnost a limity ostatních návazných komponent).

 

Typickým příkladem může být 1.2TSi ve verzích 63kW/160Nm a 77kW/175Nm, kdy oba motory jsou absolutně shodné a oba lze jen přes SW dostat na úroveň cca. 92kW/230Nm, tzn. z pohledu toho slabšího na maximální parametry téměř o 50% výše. A naopak, případě různých výkonových verzí stejného motoru (např. u řady 1.0/1.5/1.6/2.0 EB) je přírůstek u přidušenějšího motoru, a to relativní i absolutní, většinou větší, než u motoru, který je už od výrobce naladěn na vyšší výkon.

 

Co se týká potenciálu vůči TD motorům, tak tam si myslím, že poměrově to bude obdobné, jen u dieselu to pak je ještě mnohem "kopavější", protože křivka krouťáku bude ještě ostřejší, zatímco TB motor tu křivku bude mít stále relativně plochou s více či méně dieslovým "nádechem".

 

A kolik se dá "získat" je pak závislé motor od motoru - u maximálního výkonu jde většinou o čísla mezi +15-20% a u maximálního točivého momentu +20-30%, ale nutno brát s velkou rezervou, a to na obě strany. Třeba v mém podpise najdeš 3 auta a motory, která jsou z tohoto pohledu třeba nadprůměrná (až +40% Nm jen přes SW) a s tímto záměrem také vybíraná.

Link to comment

No s chipem u benzínu pozor, za prvé se to musí opravdu hodně umět a takových lidí je na prstech jedný ruky a za druhý je limitem převodovka a spojka, benzínová auta nemají takové rezervy právě v převodovce a spojce jako nafty.

Ono už obecně ani nafty poslední dobou, dříve byla jedna převodovka na nejsilnější naftu a ta se dávala i do slabších, dnes je to vyrobeno přímo k motoru.

Třeba u TB jsou 200 Nm, 250 Nm, pak 350 apod., myslím ruční převodovky, automaty až tak neznám, mimo Touarega, tam můžeš chipovat jak chceš, protože základ má 550/580 Nm a převodovka umí 1000 Nm, ale to je vyjímka, která nemá obdoby.

Link to comment

a nebo někdo ani nemusí mít čip a převodovku či spojku odpálí tak.... a u dnešních aut spojkové sady či občas i převodovky(nemění se oleje v nich atd), tak taky klidně nepřežijí motor...

 

tak to je složitý, když lidi jezdí čipovat k takovým firmám jako je autochip, powertec atd.... to je lepší to auto nechat v sérii....

Link to comment
  • 2 weeks later...

Akcelerujte krátce, na hranici plného výkonu motoru.

To je podľa mňa blbosť.

Pretože plný výkon je pri vysokých otáčkach a tam už budú straty vysoké a účinnosť nižšia.

Podľa mňa na nízke otáčky, ale plný plyn (max tlak turba).

Povedzme okolo 3000ot. Prípadne i menej.

Spomína sa tu max otvorenie škrtiacej klapky. Ano, správne, pretože motor pridusený škrtiacou klapkou má vyššie straty o straty (odpor vzduchu) na klapke.

Takže max otvorená klapka a turbo na max tlak a to pri najnižších použiteľných otáčkach.

U AUQ 1.8T to začína fungovať od asi 2500 otáčok (tesne za nábehom turba- kopanec).

Apropos myslím, že turbodiera je dačo iné. Turbodiera nieje prudký nárast výkonu pri nabehnutí turba ale oneskorenie medzi stlačením pedálu a nárastom ťahu. Je to dané zotrvačnosťou turba. Preto sa na TB motoroch už všade používajú DV prepúšťacie ventily. Alebo biturbo alebo kombinácia turbo a mechanického kompresoru (TSI).

 

Link to comment

Jenže rozebíráš pouze jednu část závěrečného shrnutí 3 odstavců, ke kterému se váže i druhá část s odkazem na příslušné otáčky. Tzn. nejde o akceleraci při maximálním výkonu, ale při plném výkonu dostupném v daných vhodných otáčkách.

 

A obdobně i turbodíře jsem věnoval prostor v jednom z prvních dílů, a to ve smyslu, který zmiňuješ.

 

 

 

 

 

Link to comment

Rozoberám len časť. Ano. Lenže tá práve nesedí so zbytkom. Proste je tá veta len zle formulovaná.

Turbodiera: no to isté. Viem že to tu bolo. Len je to tu zle pomenované a netreba tým laikov zbytočne miasť.

Asi to mohlo byť že "Akcelerujte krátce, s plným plynem v nízkych otáčkach" a nie turbodíra ale...hm...čo takto turbokopanec?

:)

Inak nedalo mi to a díval sa na svojom 1.8T a pri plnom plyne a akcelerácii od 1000 ot sa klapka už pri 1500 otvorí naplno a je do vyšších otáčiek (s plným plynom) už stále otvorená.

Zároveň i tlačí turbo, takže sú splnené všetky predpoklady pre max účinnosť.

Filozofický problém je že keď ideš diaľnicou 100km, tak akceleruješ len raz (párkrát) a potom už ideš stále na priškrtený plyn (turbo netlačí a klapka je polootvorená.) Takže vplyv na spotrebu nebude mať to akým spôsobom zrýchľuješ, ale aké sú podmienky pri ustálenej rýchlosti a v tom ty nič nezmeníš.

Osobne to vidím skôr tak, že je zbytočné zrýchlovať s miernym plynom (a obmedzovať sa), celkom isto ti to moc nepomôže a možno to bude horšie ako s plným plynom.

Najdôležitejšie asi je to že honit viac na nízke otáčky (vysoké prevodové stupne) ako si napísal. Ísť na mierny plyn na 3 je horšie ako na 5 pri stejnom zrýchľovaní.

Link to comment
  • 1 month later...

Takže mi to nedalo a spravil som pokus.

Šiel som po rovnom úseku diaľnice .

A) na tempomat pri 3000ot/min a diagnostickým prístrojom (meria presné časy vstrekov resp napätie na vstrekovačoch) som meral dĺžky vstrekovacích impulzov. Z nich a otáčok sa dá spočítať spotreba resp jej odhad (viz ďalej)

Tie boli povedzme približne 5ms

B)Pridával som plný plyn a púšťal úplne plyn tak, aby sa priemerné otáčky (rýchlosť) pohybovala okolo 3000 ot.

Časy vstrekov boli povedzme 11ms alebo 0ms. Pomer impulz/medzera bol cca 30%.

Namerané data som prepočítal a vyšlo mi že na rovnakú vzdialenosť si vzalo auto pri konštantnej rýchlosti o asi 30% viac. Pri rovnakej alebo mierne nižšej priemernej rýchlosti.

To by potvrdzovalo v článku uvedenú teóriu.

Má to ale háčik. Spotreba nieje presne úmerná vstrekovacím impulzom.

Keď pošleme 5ms impulz a 10ms impulz, Tak to nebude 2x viac. Pretože so začiatkom impulzu sa vstrek len ZAČÍNA otvárať.

Vypadá to asi takto.

Čas 0ms... 0% otvorenia

2ms...100%

10ms 100%

11ms 0%

(vycucané z prsta, ale na ukážku stačí).

No a pokiaľ sa vstrek dlhšie otvára ako zatvára, tak sa o ten rozdiel skracuje čas otvorenia (z 10ms impulzu je otvorený len 9ms)

Ale keď bude impulz 20ms tak

Čas 0ms... 0% otvorenia

2ms...100%

20ms 100%

21ms 0%

Z 20ms impulzu to bude otvorené 19ms. V tomto prípade je 2x10ms=18ms a 1x20ms=19ms, rozdiel je asi 5%.

A to nevieme ako sa to má v reále. Takže sa to moje meranie dá vysvetliť aj tým, že je to dané tými rozdielnymi časmi otvárania/zatvárania.

Hmmmm.

:-(

Ale zas rozdiel 30% je dosť veľa....

PRoste to vypadá minimálne na to, že sú oba režimy jazdy rovnocenné.

Zdar jak swiňa!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...