Přejít na obsah

1.6 75kW BFQ klepání v horním dílu sání


Guest LAMER_CZ

Doporučené příspěvky

Guest LAMER_CZ

Zdravím,

motor cvakal jak starý diesel, tak jsem nechal vyměnit hydroštely a nic. Nakonec se zjistilo, že to nebyly ony (ikdyž po 340tkm asi už stejně potřebovaly), ale že něco mlátí v horním dílu sání. Nejdřív jsem si říkal, že si dělají srandu a chcou mě natáhnout, ale fakt.

Není to vysloveně při každém nasátí, ale dělá to (nejspíš jen jeden válec). Když je 800 otáček, tak je to 400 cyklů vačky, čili cca 7x za vteřinu což odpovídá jednomu válci, kdyby to bylo ve společném potrubí, tak by to bylo u každého válce, takže 28x za vteřinu a tak rychle to určitě necvaká.

Ve spodku sání nic není, takže v podezření je jenom ten vrchní díl. Nemám tušení co v něm je. Tvrdili mi, že jsou tam nějaké klapky, takže asi to někde rachtá. Vysloveně to mlátí někde v té čtvercové části s bílým popisem na tomhle obrázku (http://img.euroauto.ru/photo/parts/used/1039/72/57/6725724/1.jpg).

Je zima a nechce se mi to rozdělávat, paradoxně jsem to měl nedávno sundané, když jsem kontroloval vačku, jestli není zešlehaná a proto to nedělá kravál. Ale tohle mě ani ve snu nenapadlo.

Kdybych si měl tipnout, tak tam bydou nějaké rolety jako jsou u výdechů klimatizace (ty co jsou snad na většině auto aspoň jedna zlomená :), které prodlužují délku sání a jedna ta roletka bude nějak ulomená nebo něco a proto to dělá kravál, kde známý i se stetoskopem to slyšel z válců (a nikoho nenapadlo dát to na to sání, ikdyž tenkrát i ty hydroštely asi dělaly trochu kravál) a v servisu zprvu to samé.

Říkám si, jestli třeba není špatný ventil a nestřílí trochu do sání, zkusím pak odpojit hadičky od LPG, jestli některá nestřílí.

 

Co by se mi každopádně hodilo je informace, jestli tam je nějaký takový díl, který by tak mohl chrochtat v tom jednom tunelu u horního sání. A zda se to dá celé nějak nedestruktivně rozebrat (letmým pohledem mi to připadne celé zalité v plastu), ideálně pokud má někdo foto celého rozebraného sání, abych si udělal představu, zda to půjde aspoň přes tu díru vidět, co je tam blbě atd. Ty šrouby vzadu sání jsou blbě přístupné a nechce se mi to sundávat jen tak z plezíru, abych zjistil, že tam nic vidět není, rozebrat to nejde a musím sehnat jiné.

 

Díky!

Odkaz ke komentáři

Ahoj tohle by ti mohlo pomoct:

- ventil přepínání sacího potrubí (N156) (AEH, AKL: 037 906 283 A, AVU, BFQ: 037 906 283 C) - přepíná mezi podtlakem a atmosférickým tlakem. Podtlak je odebírán ze zásobníku podtlaku, spojeného přes zpětný ventil s ukliňovací komorou sacího potrubí. Do komory ústí škrtící klapka a výstupem jsou 4 krátké a 4 dlouhé sací kanály. Podtlak z komory jde k ventilu N156 pryžovým kolenem (034 133 784L), které při své velikosti asi 3 cm stojí skoro 100 Kč / 1 cm délky. AVU, BFQ: Od ventilu N156 vede podtlak nebo atmosférický tlak dalším stejným kolenem k plastové trubičce, na jejímž druhém konci je nasunuta pryžová hadice, vedoucí až k nátrubku akčního členu, umístěného zespod mezi sacím kanálem válců 2 a 3. Symetrické řešení ovládání klapek snižuje jejich nutnou ovládácí sílu z důvodu vstupu EGR mazutu do hry. AEH, AKL: Ventil N156 propojuje s akčním členem asi 10 cm dlouhá pryžová hadice, neboť akční člen je umístěn hned vedle ventilu N156. Motory nemají EGR ventil, mazut tedy nezalepí uložení klapek.

Dvoustupňové sací potrubí zajišťuje optimalizaci sání pro režim co nejmenšího odporu, co nejvyššího točivého momentu a co největšího výkonu. Klapky jsou umístěny na konci krátkých sacích kanálů, do dlouhých kanálů svým aerodynamickým odporem vůbec nezasahují. Pokud je akční člen spojen s atmosférou (N156 bez napětí, případně úplně odpojená podtlaková hadice k akčnímu členu), jsou klapky v otevřené poloze, tedy škrtící klapku a sací ventil propojují oba druhy kanálů. Jakmile podtlak v akčním členu klapky přestaví do druhé polohy, dojde k uzavření krátkých kanálů.

Po nastartování motoru na volnoběh jsou klapky otevřeny, aby co nejmenší odpor v sání snižoval volnoběžnou spotřebu paliva. Při otáčkách zhruba nad 800 jsou klapky zavřeny, a veškerý nasávaný vzduch prochází dlouhým sacím kanálem, jelikož délka sání, využívající odrazu tlakových kmitů při pohybu pístů do DÚ, má příznivý vliv na velikost a průběh točivého momentu. Oblast odrazu leží v uklidňovací komoře u škrtící klapky. Dlouhé sání se využívá do 4000 otáček. Mezi 4000 - 4200 otáčkami probíhá jakýsi latentní stav, zatím blíže nevysledovaný. Za určitých okolností jsou v tomto otáčkovém rozmezí klapky buďto uzavřeny anebo otevřeny, zřejmě záleží na zatížení a poloze škrtící klapky. Nad 4200 otáček jsou klapky vždy otevřeny až do 6200 otáček. V tomto rozmezí je využíván krátký kanál, zaručující rychlejší plnění, podporované opět tlakovými kmity a tím příznivý nárůst výkonu s otáčkami. Oblast odrazu tlakových kmitů leží v místě styku dlouhého a krátkého sacího kanálu. Nad 6200 otáček jsou klapky opět uzavřeny a změna točivého momentu působí jako měkký omezovač otáček (v 6500 jsou vypínány vstřiky).

V určitých jízdních režimech může nad 2000 otáček docházet ke krátkodobému otevření klapek. Jedná se hlavně o rychlou změnu polohy škrtící klapky, kdy použitím krátkého kanálu motor rychleji dosáhne požadovanou úroveň otáček.
(zdroje: DP Siemens Simos 3.3A a VOJKŮVKA, F. Sací potrubí s variabilní délkou. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, 2008, 49 s. Vedoucí bakalářské práce Ing. Radim Dundálek, Ph.D.)

Potrubí je ze dvou dílů. První část mezi hlavou motoru a druhým dílem je zahnuta o 180° směrem dozadu. Těsně u příruby hlavy ústí do potrubí trysky vstřikovacích ventilů, k potrubí je také připevněna rozdělovací lišta paliva. K hlavě je první díl těsněn 4 pryžovými kapkami (06A 133 398 F), které jsou v době nákupu kruhové do doby, než ztvrdnou do tvaru drážek příruby. Druhý díl obsahuje 8 kanálů, přepínací klapky s ovládáním, podtlakovou komoru se zpětným ventilem, uklidňovací komoru, na jejíž přírubu je chycena čtyřmi šrouby škrtící klapka. Z prostoru uzavírací klapky prvního válce je odebírán podtlak pro regulační ventil tlaku paliva, ze stejného prostoru čtvrtého válce podtlak pro posilovač brzd. Z uklidňovací komory ústí do ovzduší membránový ventil 59 mm (06A 198 205 A), bránící destrukci sacího potrubí vlivem tlakových rázů a přetlakových vln, pokud např. motor střelí do sání. Ventil je zajímavý svým provedením. Prostá pryžová membrána zakrývá křížem dělený otvor. Membránu v osazení drží plastová klec se závitem a aretačním zubem. Vše kryje na čtyři zuby nacvaknutá plastová poklička. Výrobní cena membrány a klece nemůže v celosvětovém množství dosahovat ani 1 Kč, prodává se však jako náhradní díl cca 1700 x dráž. Ventil nedoporučuji zaslepovat, potrubí by pak nemuselo vydržet své tlakové poměry. První a druhý díl těsní 4 pryžové kruhy (06A 133 227 B), nasunuté na trubce prvního dílu, a zasunuté do příruby ve druhém dílu. Škrtící klapku k potrubí těsní pryžový kroužek (037 133 557 C), vsazený do drážky potrubí. Přetěsnění doporučuji provádět nejpozději okolo 150 000 km, v té době jsou hlavně kroužky u hlavy úplně tvrdé a kroužek klapky zatlačený do drážky.

VAG Com ventilu N156: skupina 095 - pole 1, aktuální otáčky motoru, pole 4, ventil zapnut nebo vypnut

Odkaz ke komentáři
  • o 2 roky později...
  • o 2 měsíce později...
  • o 8 měsíců později...
  • o 5 měsíců později...

Abych to tu trochu oživil. U 1,6 75kw AVU jsem po 380tkm zkontroloval ty klapky v sání - ovládací mechanizmuus má takový vůle, že už klapky neotevře do horní polohy, zůstávají tak na půlce dráhy 😞 Ovládání je zespoda, kde se dá dostat jen k membráně, ale to je vše 😞 Nepovedlo se už někomu s tím něco udělat ? Zatím jsem tomu zkusil pomoct provrtáním a přidáním pružinky s vodícím čepem, ale ovladač asi má problém to přeprat. Teď jsem celý sání vyměniil za starší z 74kw verze s ovladačem z boku, ale to má trochu jinak natočenou škrtící klapku, takže se tam vešla trochu násilím (opírá se o víku ventilů) a nevychází trubka od EGR ventilu, takže nastoupila záslepka ... Každopádně bych rád opravil a zase tam vrátil původní 75kw potrubí, ale jak se k tomu ovládání dostat ? Nikdo to neopravoval ?

Odkaz ke komentáři
  • o 2 roky později...

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...