Přejít na obsah

Ethanol e85


Doporučené příspěvky

Ani ne tak zrušili, jako vyprodali. Jestli na něj někde narazíte, tak dejte vědět. Ale dnes jsem jel přes Vlašim, což byla poslední KM Prona, kde jsem jej poslední měsíce tankoval. Na stojanu ještě byla cena, ale na pistoli už byla nálepka, že je mimo provoz.

Mrzí mě to o to víc, když vidím současné ceny benzínu. Poslední roky byly ceny benzínu celkem nízko, takže rentabilita byla na hraně. Ale při současných cenách i běžných paliv by se šetřilo 106 :-).

Odkaz ke komentáři

Konec ethanolu nesouvisí se nezájmem, ale s ukončením daňového zvýhodnění podílu biosložky. Bez daňového zvýhodnění palivo stojí podobně, jako běžný benzín. S ohledem na menší prodeje si prodejci zvykli nasadit velké provize na každém litru. A se stejným přístupem by tak palivo bylo asi na úrovni V-Power Racing. Bohužel u nás nejsme schopni (nebo nechceme, nepotřebujeme) vyrábět ethanol druhé generace, na které snad EU stále dovoluje dávat daňová zvýhodnění. A producenti ethanolu jsou spokojeni, protože podíl v naturalu jim zaručuje obrovské prodeje, takže konec E85 na pumpách neřeší.

Ve Vlašimi vyprodali 4000 litrů ethanolu za 3 měsíce. Nevím, kolik za tu dobu prodali třeba N98, kolik je měsíční tankování nestandardních paliv. Nevím, jak je to u nových motorů, jestli jdou upravit na použití ethanolu, nebo jak je to drahé. A také nevím, jestli stále platí, že velká část Renaultů, Dacií nebo Fordů má multifuel motory. Kdysi tu někdo psal, že má BMW, a že může ethanol tankovat také normálně, jen někde něco přepne v nastavení řídicí jednotky, změní mapu či co. Takže odbyt by dle mě stále byl. 

Odkaz ke komentáři
  • o 2 týdny později...

Tak a je tu definitivní konec, dnes jsem spotřeboval poslední litry ethanolu a natankoval jsem Vervu. Po víc jak 10 letech, po víc jak 3954 dnech. 8. ledna 2011 jsem poprvé hned po instalaci “chytré krabičky” v Astes Brno (podle všeho už nefunguje) natankoval v AB Oil Brno. Celkem pěkně to vychází. Když započítám předchozího majitele, tak auto deset let jezdilo na benzín a deset let na ethanol. A teď se uvidí, kolik let to bude zase benzín.

Dříve jsem zvažoval, že bych někdy podnikl retro cestu za ethanolem do Francie nebo Švédska, kde snad ještě stále tahle paliva prodávají v hojné míře. Ale s ohledem na současnou COVID situaci to v nejbližší době nehrozí. A pak už budu mít tak zadělanou palivovou soustavu, že by chvíli po natankování ethanolu přišla na řadu výměna zaneseného palivového čerpadla, že si to asi odpustím. 

Takže asi opravdu konec :-(.

Odkaz ke komentáři

Jo, kdyby to bylo tak snadné, tak bych takovou cestu možná i podnikl. Ale už to, že jsem pravidelně vozil v kufru 7 desetilitrových kanystrů, bylo daleko za hranicí povolených limitů. A takový vozík by asi dost lákal policii. Ještě tak jezdit dodávkou a mít nějak upravenou podlahu, a nebo obytný vůz :-).

I když možná by se vyplatilo koupit ethanol přímo od výrobce ve Francii (asi 10 Kč za litr), nechat si jej dovést k nám velkou cisternou, zaplatit spotřební daň, možná i DPH, a pořád by to mohlo být levnější, než stojí benzín. Ale to je utopie :-). Mně by stačilo, kdyby stál benzín stejně jako před rokem a půl :-).

Odkaz ke komentáři

Není levnější CNG? Sice to chvíli vypadalo, jak hodně zdraží, ale teď mi přijde, že zase stojí okolo 28 Kč. Ale u toho LPG je výhoda, že je rozšířenější a dá se dát asi do všech aut, i do silných motorů. Ale já tu to psal už hodněkrát, že dokud neumožní autům na plyn vjezd do podzemních garáží, je to auto pro mě nepoužitelné. A ani ethanol jsem původně nebral jako nějakou úsporu paliva. Ano, ve Francii nebo na severu jsem ušetřil oproti běžným palivům. Ale u nás moc ne. Časem to možná bylo i o tom ukázat, jak se ti rádoby odborníci míli, když tu v době zavádění E85 hlásali, jak motor po pár kilometrech odejde, že gumy ethanol nevydrží atp.

Odkaz ke komentáři

CNG od 1. 11. zlevnilo z důvodu, že je na něj, v rámci státního osvobození 0% DPH, proto jeteď levnější, jinak reálně zdražilo ale chce to si vybírat plničku, nejlevněji vychází ty co má Innogy. 

Ale najdou se i vyjímky kde ti padne brada...

Vzhledem k tomu, že měsíčně projezdím cca 30k na CNG tak mám celkem přehled..

2021-10-25 13.06.21.jpg

Co se týká CNG a podzemních garáží je škoda mluvit, když jsem tenkrát psal na MD co je to za nesmysl, že vzhledem k tomu, že je zemní plyn lehčí než vzduch tak se v podzemních garážích odvětrá líp než cokoliv jiného, tak mi přišla odpověď že pro ně je plyn jako plyn..

Upraveno uživatelem header009
Odkaz ke komentáři

Přesně tak, CNG je ekologické palivo, myslím že můj sprinter z r. 2015 by plnil i tu aktuální emisní normu, minimálně co do gramů co2. Když jsem byl na emisích letos tak na benzín to naměřili ale na plyn třeba emise CO nebyli schopni změřit jaké to bylo malé množství a to to auto má naježděno 398000km. 

Teď jsem koukal ze srandy do appky a od doby co si to eviduju, tak jsem vyjezdil 18,5tuny CNG 😄

Upraveno uživatelem header009
Odkaz ke komentáři

Jo, také jsem s ethanolem měl některé hodnoty mimo tabulky. Takže než jsem to měl oficiálně v techničáku, raději jsem na STK jezdil s benzínem v nádrži. Samozřejmě u ethanolu bylo sporné, jak moc to je ekologické, protože než se to dostalo do nádrže, spousta energie a CO2 vznikla na výrobu. Je škoda, že za těch deset let u nás nikdo nezačal ethanol vyrábět z něčeho lepšího, nepřešel na druhou generaci biopaliv.

Odkaz ke komentáři

Jen malý souhrn na rozloučenou s ethanolem.

354.307 km najeto od přestavby na E85
327.122 km najeto čistě na ethanol
10,3 litru/100 průměrná spotřeba od přestavby
9,97 litru/100 průměrná spotřeba celkem
8,5 litru/100 průměrná spotřeba před E85
2,55 Kč/km průměrně od E85
2,81 Kč/km průměrně do E85
2,60 Kč/km průměrně celkem
236.481 Kč teoreticky ušetřeno s E85
0,72 Kč/km teoretická úspora ve srovnání s Verva100

Odkaz ke komentáři
  • o 4 měsíce později...

Tak jsem si po skončení ethanolu říkal, že mi zbyly kanystry, které už nevyužiji. A nakonec jsem i v dnešní době našel uplatnění. Po skončení ethanolu jezdím do Polska pro Vervu, kde i dříve, než snížili daně, byl rozdíl obrovský. A teď je to ještě lepší. Nevím, proč se v Polsku za prémiové palivo připlácí 1,5 Kč a u nás to je okolo 4 Kč.

Odkaz ke komentáři
  • o 2 týdny později...

Tedy přijde mi to zvláštní, ale poté, co kanystrů, kde jsem léta tankoval E85, a žádný problém nebyl, poté, co tankuji benzín, se mi z kanystrů odlepuje zvnitřku barva. Jak kdyby byl benzín agresivnější, než ethanol. Naštěstí používám sítko a kusy barvy jsou velké, ale stejně je to divné.

Odkaz ke komentáři
  • o 3 měsíce později...

Tak jsem předpokládal, že už se tu nebudu rozepisovat o ethanolu, protože u RS jsem vyměnil čerpadlo i vstřiky za standardní a už skoro rok jezdím jen na benzín.

Ale na přelomu července a srpna jsme po třech letech zase vyrazili někam dál, do Španělska, přes Francii. A neodolal jsem. I do Superba jsem nakonec natankoval E85, tankovat litr za 50 nebo za 15 je přece jen rozdíl. Nejdříve jsem to ředil do půlky nádrže s benzínem z Německa. Ale později už to bylo jen čistě na ethanol. Nevím, co by to dělalo dlouhodobě, ale těch 280 litrů, které jsem natankoval cestou tam a zpět, auto zvládlo bez problémů. Ani žádné stížnosti na chudou směs nebo svítící řídicí jednotka. Těch 15 byla nejlepší cena, cestou zpět došlo všude ke zdražení a ceny už byly okolo 20 Kč. Ale i přes vyšší spotřebu se to vyplatilo.

Ve Španělsku jsem tankoval BP Ultimate 98. A s jejich zákaznickou kartou jsem platil za palivo 40 Kč. Přitom standardní cena byla 50 Kč. Úsměvné v porovnání se slevami na českých pumpách.

V Německu jsem cestou zpět jel, co provoz dovolil, a bylo to příjemné svezení užít si zase rychlost přes 250.

Odkaz ke komentáři

Napadlo mě to. Kdysi tu někdo s BMW 335i psal, že může jezdit na ethanol bez úpravy. Tak možná i další moderní motory si umí s tímhle palivem poradit, přizpůsobit se. Třeba nám to nějaký místní odborník lépe vysvětlí. Ale dlouhodobě bych to asi nezkoušel. Na to je to moc drahé auto :-).

Ano, na české poměry je to i tak dobrá cena. Co já pamatuji, tak u nás E85 nikdy nestálo pod 21 Kč. Většinou to bylo okolo 24 Kč. Ale zase ve Francii jsem většinou tankoval okolo 15 Kč a byly roky, kdy se dal E85 na některých pumpách koupit i za 10 Kč. 

Odkaz ke komentáři

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
  • Příspěvky

    • Zdravím.  Mám takový menší problém. Mám Octavii 2 2.0tdi 103kw bmm PD s dpf a poslední dny si všímám lehkých vibrací za jízdy do kopce na 6.převodový stupěň cca v 80-100km/h. Není to nic hrozného, ale docela mě zajímá kde může být příčina. Auto je nepatrně hlučnější s vibracemi pod pedály. Moje první myšlenka byla jestli to třeba není převodovka, protože má najeto bez mála 290tkm. Předem děkuji za odpověď.
    • twl by me jeblo a zaroven zajimalo kolik by zachranilo PPF nastesti se to nedozvime
    • BUBUTECH, vedel by si dat vyrobit 2ks tych gumenych veci ? Mam vsetky suciastky ale tie stople co tu mas model sa uz nikde nedaju kupit a nemam nikoho co by mi to vytlacil na 3d tlaciarni. Dik za odpoved.
×
×
  • Vytvořit...