Přejít na obsah

Problém: LED osvětlení napájené přes stropní světlo


CarreReS

Doporučené příspěvky

Zdravím,

mám předfaceliftovou Octavii I 1.8T r.v. 1999. Chtěl jsem si v autě udělat osvětlení LED páskem uvnitř i venku. Chtěl jsem, aby se osvětlení rozsvítilo po odemknutí auta a po vytažení klíčku, přesně jako se rozsvěcí stropní světlo interiéru. Proto jsem z něho vyndal sufitku, co tam byla, a na její umístění naletoval dvoulinku, kterou jsem chtěl rozvést po autě osvětlení. Zatím jsem pouze dal místo stropní svítilny LED pásek, ale už teď mám problémy.

1. Po uplynutí doby co má LED pásek zhasnout, tak zhasne. Ale když zapnu zapalování nebo druhé světlo (v manuálu pojmenováno "světlo pro čtení"), které je vlastně paralelně na LED pásek, tak LEDky drobně svítí a při jízdě ve tmě je to i docela nepříjemné. Hlavně pokud bych osvětlení vyvedl i ven, tak bych ho při každé jízdě ve tmě musel vypínat, protože by takové osvětlení bylo samozřejmě nezákonné.

2. Naopak když uplyne doba po zavření dveří a pásek zhasne, tak když ho přepnu do stálého napájení, tak nesvítí dokud nezapnu i paralelní žárovku. Tu když vypnu, tak už svítí pásek stále a po jeho vypnutí opět drobně svítí. Když jsem paralelní žárovku vyměnil za LEDku, tak už pásek bez zapnutí zapalování na stálo nepustím vůbec.

3. Rád bych dal i do odkládací schránky LED sufitku, ale nemůžu najít takovou, která by tam pasovala. V manuálu je žárovka popsána jako 3W 12V (když jsem jí změřil, tak má na délku 29mm).

 

Předpokládám, že druhý problém by měl jít vyřešit pomocí rezistoru, ale vůbec nevím, jak by měl být velký. První problém mě trápí víc a vůbec nevím co s ním.

 

Za všechny rady budu moc vděčný. Pokud by bylo potřeba bližší info, tak samozřejmě neni problém.

 

Díky

Odkaz ke komentáři

Pochybuju, že bude rozdíl jestli je to přímo na kabely a nebo až za vypínačem. Dnes jsem proměřil napětí ve stavu, kdy by neměly LEDky svítit (po zapnutí klíčku) a je tam 7,5V. Absolutně tomu nerozumim, proč tam je posíláno takovýhle napětí. Když otevřu dveře, tak je tam normálně asi 12,1V.

Odkaz ke komentáři

Hlavní problém je v tom, že LEDky nemají skoro žádný odběr a ŘJ která spíná osvětlení potřebuje určitý odběr proudu, aby se uspala (stav, kdy lampička nesvítí). Řešení je, buď dát do hlavní lampičky výkonnou sufitku, ale i tak není zaručeno, že ti nebudou ledky prosvěcovat. Mám v hlavní lampičce 2W sufitku, dále mám zadní čtecí lampičky s ledkama připojený na přední lampičku a i ledkový podsvícení nohou mám připojený na lampičku a i přesto mi ta lampička lehce prosvítala. Nějakou dobu jsem to neřešil, ale pak mě to přeci jen nedalo a dal jsem do obvodu ještě zátěž. Jelikož jsem nevěděl, jak velký odpor by byl vhodný, tak jsem to vyřešil slabou žárovičkou. Koupil jsem tedy telefonní žárovku 24V/1,2W http://www.rr-naradi.cz/telefonni-nastrcna-zarovka-t55-24-v12-w a světe div se, už to funguje, tak jak má :palec:

 

Jelikož mám i LED pásky v kufru a původní sufitku jsem nechtěl nechat svítit, tak jsem místo ní dal taky tu telefonní žárovičku a taky to funguje, tak jak má, takže paráda ;)

 

Co se týká led sufitky do schránky u spolujezdce, tak já tam mám sufitku 31mm/1W http://www.xenony-zlin.cz/led-zarovky/led-zarovky-12v/led-sufit/super-led-1w-sufit-31-mm-bila a svítí to fakt dobře :palec:

Odkaz ke komentáři

Hlavní problém je v tom, že LEDky nemají skoro žádný odběr a ŘJ která spíná osvětlení potřebuje určitý odběr proudu, aby se uspala (stav, kdy lampička nesvítí). Řešení je, buď dát do hlavní lampičky výkonnou sufitku, ale i tak není zaručeno, že ti nebudou ledky prosvěcovat. Mám v hlavní lampičce 2W sufitku, dále mám zadní čtecí lampičky s ledkama připojený na přední lampičku a i ledkový podsvícení nohou mám připojený na lampičku a i přesto mi ta lampička lehce prosvítala. Nějakou dobu jsem to neřešil, ale pak mě to přeci jen nedalo a dal jsem do obvodu ještě zátěž. Jelikož jsem nevěděl, jak velký odpor by byl vhodný, tak jsem to vyřešil slabou žárovičkou. Koupil jsem tedy telefonní žárovku 24V/1,2W http://www.rr-naradi.cz/telefonni-nastrcna-zarovka-t55-24-v12-w a světe div se, už to funguje, tak jak má :palec:

 

Jelikož mám i LED pásky v kufru a původní sufitku jsem nechtěl nechat svítit, tak jsem místo ní dal taky tu telefonní žárovičku a taky to funguje, tak jak má, takže paráda ;)

 

Co se týká led sufitky do schránky u spolujezdce, tak já tam mám sufitku 31mm/1W http://www.xenony-zlin.cz/led-zarovky/led-zarovky-12v/led-sufit/super-led-1w-sufit-31-mm-bila a svítí to fakt dobře :palec:

Ok, tak tam zkusim přidat žárovku jestli mi to vyřeší a případně koupim tu slaboučkou.

Ta sufitka je přesně, co jsem potřeboval najít ;) Dík moc :)

Odkaz ke komentáři

Ok, tak tam zkusim přidat žárovku jestli mi to vyřeší a případně koupim tu slaboučkou.

Ta sufitka je přesně, co jsem potřeboval najít ;) Dík moc :)

 

Je vhodně použít právě žárovičku 24V s watáží okolo 1-1,5W, tím se zajístí správný chod ŘJ osvětlení a navíc ta žárovka díky tomu, že je na 24V, tak nebude svítit, ale jen lehce žhnout. Já jsem na tu telefonní žárovku přiletoval drátky, abych ji mohl zapojit do obvodu a celou jsem ji schoval do smršťovací bužírky, takže není vidět ani to žhnutí vlákna a navíc je chráněná proti zkratu apod. ;)

 

Odkaz ke komentáři

Ono to s tím stropním světlem není tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo. Sám jsem se na tom "vyučil", když jsem do prostoru u stropního světla dával GSM alarm, spoušťený signálem od otevření dveří, hledáním ve schematech jsem se dost potrápil.

Do stropního světla vede konektor se třemi dráty - T3e/2 (přívod napájení ro/sw), T3e/1 (elektronika pro stmívání žárovky br/bl) a T3e/3 (kostra br).

Problém je, že T3e/2 není stálé napájení, jak si většina myslí, ale v cestě je elektronika, která hlídá určitou hranici velikosti proudu a až při jejím překročení se vodič T3e/2 přípojí ke stálému napájení 12V. Pokud tedy žárovka při zapnutí vypínačem na kostru nemá dostatečný odběr, na vodiči T3e/2 se neobjeví plné napájení.

Vypínače ve stropních světlech buď spínají řárovky přímo na kostru (T3e/3) nebo se na kostru vedou přes stmívací elektroniku T3e/1.

Takže závěrem - v cestě žárovky jsou dvě elektroniky, jedna v plusovém přívodu, druhá v zemnícím přívodu,na T3e/3, která stmívá žárovky.

 

Odkaz ke komentáři

Udělal jsem to dosti podobně... vytáhl dvoulinku ke světlu nahoru a co je to prostřední velke světlo (je tam ta sufitka žárovka) tak jeden konec dvoulinky jsem naletoval na ten jeden plíšek co drží tu sufitku a druhý konec dvoulinky na druhý plíšek... jednoduše řečeno, naletováno natvrdo na + a - té sufitky.... dvoulinka tažena přes A-sloupek, kolem pojistkovky na začátek tunelu, tam mám priletovane diodové pásky pro řidiče a spolujezdce + ještě kousek dvoulinky tažený pod tunelem, kde se opět dělí na dvě větve... osvit prostoru nohou pro posádku vzadu... řešeno krátkými diodovými pásky přilepenými pod přední sedačky... svíti když odemknu auto, po uplynutí časového intervalu pomalu plynule zhasíná... když si vevnitř rozsvítím tak můžu hledat i v noci po podlaze... ale hlavně... žádná z ledek nesvítí pořád díky tomu že jsem tam nechal tu sufitku... joo a ještě dodatek: dodělal jsem ještě jeden dlouhý pasek do horní části zadních sedadel a paráda... napojeno k větvy pod tunelem pro osvit nohou vzadu..post-38688-14070569183051_thumb.jpgpost-38688-14070569474639_thumb.jpg

post-38688-14070572237348_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři

Přesnou délku si nepamatuji ale je to zhruba 35cm... Jinak jsem to nekupoval na netu ale na tržnici u našich žlutých spoluobčanů... vpředu ty pásky to uz byly připravené cca 35 cm dlouhé pásky s oboustrannou lep páskou, a vývod dvoulinka, vzadu to byly jakože "nalepovací diodová světla pro denní svícení " taky vývod dvou linka.. a to za těmi sedadly je pásek který byl 120cm dlouhý a měl taky uz udělaný vývod dvoulinku... jen ten dlouhý pasek jsem musel o tři diody zkrátit, byl moc dlouhý...

Odkaz ke komentáři
  • o měsíc později...

Tak konečně jsem kompletně dodělal LED osvětlení. Ve stropní lampičce mám místo sufitky nalepený LED pásek, který má 18 LEDek a je z něj až příliš světla, takže možná ještě dojde ke změně. Jinak mám osvětlené nohy pod palubkou pro řidiče a spolujezdce a pod předními sedadly pro pasažéry vzadu. Do kufru jsem také dal dva pásky (dlouhé cca 50 cm). A jako finále jsem dal osvětlení za každé kolo. To bylo hodně náročené, protože bylo potřeba vyndat podběhy, provrtat je, protahat kabely přes celé auto a nakonec i samotné lepení bylo dost obtížné, ale výsledek, podle mého, stojí za to. I přes konečný velký odběr elektřiny stále vše prosvítalo při jízdě. Zvolil jsem tedy nakonec telefonní žárovku na 24V, jak mi poradil Konny a ono to skutečně funguje! Absolutně nic neprosvítá, když nemá! Tímto moc děkuji za radu :)

post-39429-0-78951800-1410905374_thumb.jpg

post-39429-0-41551600-1410905381_thumb.jpg

post-39429-0-26122800-1410905391_thumb.jpg

post-39429-0-12523100-1410905397_thumb.jpg

post-39429-0-58526000-1410905408_thumb.jpg

post-39429-0-73865800-1410905413_thumb.jpg

post-39429-0-29442400-1410905421_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři

Promiň, ale ty kola jsou opicarna :D

Je to věc názoru :) Určitě by to vypadalo o dost líp, kdybych měl auto posazený níž, hozený tam pořádný kolesa a měl ňáký sportovní brzdy, ale jako student si nemůžu dovolit všechno najednou a tak se uvidí, jestli se k tomu třeba v řádu let dopracuju.

Každýmu se líbí něco jinýho a nebudu ti vnucovat, že je to hezký ;) Já jsem spokojenej :)

Odkaz ke komentáři

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
  • Příspěvky

    • Laurinka je na prodej, cena k diskusi. Najeto 360 tkm, pravidelně měním rozvody a olej, tankuju jen Maxxmotion. Motorově všechno v pořádku, klimatizuje, interiér nese známky používání, exteriér odpovídá věku a nájezdu, začíná reznout, lak se loupe, takže co si budem... Minimálně jako pracant bude ještě dlouho jezdit (STK 01/2024), hezky hrát (zesík, můžu nechat i subwoofer).  Je čas se posunout dál, Baghíra zůstává doma. Fotky ještě nemám, průběžně čistím interiér.
    • Tak udělal sem co jste psal, sundal sem i manžety kde jsou spojené tyčky k řízení ale v tyčkách žádná vůle vše jde slyšet od hřebenu..ještě to řízení má takový stěhovací šroubek tím tomu asi nepomůžu? A 2. Otázka, řízení musí být ze stejného modelu? Mám 7.97 tj.kratší čepy..
    • Dveře, jako že plech určitě stejný, ostatní věci jako zámek, spouštění okna a řj už mohou být jiné. Ale to se přehodí.
×
×
  • Vytvořit...