Přejít na obsah

Tempomat + omezovač rychlosti


ALEDOL

Doporučené příspěvky

Dobrý den,

nejsem úplně stoprocentně zběhlý v automechanice, neměl jsem moc příležitostí se to učit, avšak v posledních měsících, kdy práce není tolik, kvůli situaci, která je, jsem se, troufám si říct, naučil nějaké věci s autem. 2 roky vlastním Škodu Octavii z roku 98, po motorické, estetické i funkční stránce je na svůj věk, řekl bych v dobrém stavu, avšak vnímám, zejména při delších, několikaset kilometrových cestách jako nevýhodu absenci tempomatu.

1) Vím, že jej lze dodělat, avšak také vím, že nebude fungovat na principu elektromechanickým, nýbrž pouze mechanickým a zajímá mě, jak konkrétně. Tedy, našel by se někdo, kdo by mi popsal jak by fungoval dodělaný tempomat do vozu, jež ho nemá a nějaké výhody / nevýhody k tomu?

2) Vůz má, dle mého názoru bohužel, jen 5 rychlostních stupňů, což se projevuje jako špatné zejména ve vysokých rychlostech a to jak spotřebou, tak hlukem a vibracemi. Vím, že existuje možnost dodělat 6.stupeň, avšak nejsem si jist, jak dalece bych něco takového podporoval, či jak bych tomu věřil. Spíš mě napadl omezovač rychlosti, protože ten, když ho nevypnu, mě nepustí přes předem nastavenou rychlost, což je podle mě ideálně 110 Km/h, pak se projevuje 5.st jako nedostačující a vozidlo opravdu hlučí, vibruje a spotřebuje více benzínu. Existuje bezpečná možnost, jak si takovýto vypínací omezovač do auta dodělat?

 

Děkuji předem znalejším za osvětlení výše zmíněné problematiky :)

Odkaz ke komentáři

Ahoj, nejdriv musis napsat jakou mas motorizaci. Docetl jsem se, ze mas benzin, ale ne do kazdyho jde tempomat dodelat. 

Pak moc nechapu ten omezovac. To myslis jako tak, ze kdyz ho zapnes treba na tech 110km/h, tak i kdyz budes mit plyn na podlaze, tak ze auto vic nepojede? Od toho je preci ten tempomat... 

Upraveno uživatelem Konny
Odkaz ke komentáři

Jedná se o motor 1.6, výkon 74 KW. 

A proč omezovač? No, možná si to představuju jako hurvínek válku, proto se zde ptám, jestli je něco podobného vůbec možné, protože vážně nevím.

Tempomat je super věc, o tom žádná a určitě by se hodil, ale líbilo by se mi mít tam někde na palubce tlačítko, které by po stisknutí nepustilo auto např. přes tu rychlost 110 Km/hod. Tempomat je skvělý na dálnici, ale ten drží rychlost a po sešlápnutí plynu nebo brzdy se deaktivuje, respektive přeruší a lze ho pak stiskem opět aktivovat, ale to u novějších vozů. Zde právě nevím, jak funguje. 

Navíc, tempomat můžu nastavit na jakoukoliv rychlost a operativně tou páčkou, kdežto tady by bylo super, kdyby šla ta rychlost limitovat a ten omezovač by měl vypínač pouze pro případ "nutnosti".

Dává to smysl? A je toto reálné?

Odkaz ke komentáři
před 4 hodinami, Konny napsal:

Ahoj, nejdriv musis napsat jakou mas motorizaci. Docetl jsem se, ze mas benzin, ale ne do kazdyho jde tempomat dodelat. 

Pak moc nechapu ten omezovac. To myslis jako tak, ze kdyz ho zapnes treba na tech 110km/h, tak i kdyz budes mit plyn na podlaze, tak ze auto vic nepojede? Od toho je preci ten tempomat... 

Otázka tempomatu mě také zajímá. Co ohledně motoru ASV - tedy TDI 81kw?

A celkově co to obnáší krom pořízení nové páčky? 

Odkaz ke komentáři

@ALEDOL u tohoto motoru bohužel tempomat nejde dodělat, protože má plyn na lanko. Kdyby jsi měl faceliftovou verzi 75kw, kde je elektronický plyn, tak tam jde tempomat dodělat, ale u 74kw bohužel. Mám stejný motor a kdyby to šlo, už bych ho tam měl dávno, ale bohužel...

Ohledně toho tlačítka, tak to asi taky nebude reálný, takže máš v tomto prostě smůlu. Ohledně převodovky, tak 6° nejde u této motorizace dodělat, jde to jen u 1.8t a 2.0. Můžeš ale použít převodovku z 1.6/55kw nebo 1.9sdi. Tyto motorizace mají stejný obal, ale delší kvalty. Sám mám na 74kw danou převodovku z 1.6/55kw a jde to na dálnici dost poznat. Při 4000ot. jedu 150km/h místo 130km/h a při 100km/h točím 2600ot (200km/h = asi 5200ot). Pokud by jsi chtěl ještě o trošičku delší kvalty, tak stačí použít převodovku z 1.9sdi.

@Pe Tr sam tempomat nemám, ale co jsem se tu na foru dočetl, tak stačí pořídit páčku, zapojit kabeláž a přes diagnostiku aktivovat tempomat.

Odkaz ke komentáři

@noxik600 Abychom si rozuměli, měl jsem možnost zhruba rok jezdit ve služebních vozech roku výroby 2019 a výše, takže jak funguje tempomat tam vím, a taky vím, že nastavenou rychlost deaktivuje i plyn, přičemž lze snadno opět nastavit požadovanou rychlost tlačítky na tempomatu. A dále, že to deaktivuje i brzda i spojka, čili tam je princip stejný a to i při zpětné aktivaci. Nicméně děkuji za vysvětlení funkce tempomatu u starších vozů.

@Konny Děkuju, no, něco podobného jsem si myslel, tedy, že to udělat nepůjde, tak velice děkuji za rychlou reakci a potvrzení toho, čeho jsem se domníval. Je to škoda. 

Odkaz ke komentáři

V tom případě nechápu ty tvoje dotazy. Ale nemyslel jsem to zle. Ale jsem jen člověk [emoji3]

Jen dodám, že na jiném fóru se to řešilo (el. klapka, jiná ŘJ,..) a nedořešilo, takže Konny má pravdu.

Možná bych se zaměřil na prodloužení převodů místo šestky. To by mohlo být reálné. Tak hodně štěstí [emoji106]

 

 

Odkaz ke komentáři

Asi jsem se předtím vyjádřil špatně, mně bylo jasné, že moje Octavia má plyn na lanku a 1) jsem nevěděl, že proto nejde tempomat na to a 2) dokud jsem si myslel, že jde, tak jsem netušil, jak by mohl fungovat, když je plyn právě na lanku.

Omlouvám se za nedorozumění.

 

Díky za nápady :)

Odkaz ke komentáři

Je to škoda že to nejde, musel by sis jedině pořídit octavia 1 s jinou motorizací, kde je elektronický plyn, tam by ti tempomat šel namontovat.

Ještě můžeš mrknout na odkaz, tam se to řešilo na lankový plyn a v podstatě to jde, jen je ten system složitější a dražší

 

Odkaz ke komentáři

Děkuju, teď, když vím, že žádný, řekněme, bežný postup na to není, do toho asi radši šťourat nebudu, ani nikoho nenechám, přecejen, není to asi úplně bezpečný, když je ten plyn na lanku. Dá se to přežít bez toho, ačkoliv je to samozřejmě super.
Spíš mi šlo hlavně o to, jestli jde nějak vymyslet ten omezovač (třeba pomocí nějakého relé), ale i to se dá samozřejmě vymyslet bez toho, čili nejezdit rychleji, než 110Km/h, což je ale občas, sami jistě uznáte, trochu problém 😄

Odkaz ke komentáři

Tempomat do 1,6/74kW s mechanickym plynem namontovat jde. Nemusi se menit prevodovka, ta s tim prece nema vubec nic spolecneho 🙂 Jen na to byval kit urceny pro VW Bora a pokud si dobre pamatuju, musela se menit skrtici klapka, prave kvuli lanku. Jen se obavam, ze uz po tom asi nebude poptavka a tim padem ani nabidka. Ja od toho kdysi ustoupil kvuli te skrtici klapce...

EDIT: druhy odkaz na googlu 🙂

https://www.vw-club.cz/golf4-motory-benzin/dodelani-tempomatu-t207285.html

Odkaz ke komentáři

Jo takhle, sorry 🙂 To je pravda. Na druhou stranu, tenhle motor stejne neni dalnicni zavodak a dodelavat do 20 let staryho auta sestku je blbost. Zvazoval jsem to pred 15 lety a taky to jde. Jsou u nas firmy, co to delaly (nevim jestli jeste delaji) a slo to v ramci puvodni skrine, a tenkrat to udelat, tak se mi to na palivu davno vratilo. Ale u tak staryho auta je to investicni ulet, tempomat i sestka

Odkaz ke komentáři

proč by měl být tempomat na starém autě úlet? do octávky stojí páčka litr, pár stovek kabeláž, práci si udělám sám, pouze si to nechám oživit u mechanika, neušetří mi to žádné peníze, pohodlíčko to udělá, každý den do práce, jakákoliv delší cesta jedině s tempomatem

Odkaz ke komentáři
před 5 hodinami, psovod napsal:

proč by měl být tempomat na starém autě úlet? do octávky stojí páčka litr, pár stovek kabeláž, práci si udělám sám, pouze si to nechám oživit u mechanika, neušetří mi to žádné peníze, pohodlíčko to udělá, každý den do práce, jakákoliv delší cesta jedině s tempomatem

Hlavne tohle plati tak pro adaptivni tempomat nebo pokud jezdis nekde ve tri rano. Vyuzitelnost tempomatu v nasem provozu zadna hitparada

Odkaz ke komentáři

Potvrzuji, že do 1,6 74kW tempomat nelze. V roce 2002 jsem si koupil auto s tímto motorem (r.v.2000), pán, který mi dělal předělávky všeho druhu zapomněl na mechanický plyn, vše již připravil, zadělal a chtěl "dopojit" u motoru a ejhle … . Tak jsem ji po 2 letech prodal a koupil v 2004 půlroční auto se správným motorem, kam již tempomat šel (což jsem nepochopil, výbavy tam bylo plno - německý  akční model Colection a tempomat ne). Tak se to dodělalo - páčka 500,-, práce 500,-. Tempomat je věc, kterou musím mít, adaptabilní super, ale i s tímto se dá jezdit v pohodě. S motory 1,6 74/75kw mám dost zkušeností, ale že by za každou cenu potřebovali šestku, to ne. Jezdil jsem se spotřebou 6,5-8L (motor 74kW), s 75 kW o litr méně, ale ani jedno auto  u mě nepřekonalo hranici 100tis.km. Takže mi to ani nikdy nežralo olej :).

Odkaz ke komentáři

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
  • Příspěvky

    • Tak na geometrii nezjistí vůli v čepech nebo tyčkách řízení...  Možná by bylo lepší zajet do jiného servisu, kde ví co dělají. Odhalit vůle v řízení a celkově na částech nápravy by měl být základ! 
    • To mne bohužel nenapadlo.. tipoval sem to na ty čepy jelikož sem to auto nedávno kupoval. Také je mi divné že mechanik na geometrii nic špatného nezjistil, řekl jen že geometrie je ok já sedl do auta a žádná změna..krom té geometrie sem mu předem zmiňoval i tu vůli řízení.. 
    • Ahoj, často je i vůle v tyčkách řízení, tak je dobré měnit s čepy i tyčky. To by měl ale dobrý mechanik zjistit ještě před opravou! 
×
×
  • Vytvořit...