Přejít na obsah

Ethanol e85


Doporučené příspěvky

Tak dneska jsem to testl na té zmiňované delší trase.Auto šlapalo v pohodě.Přístřik jsem upravil na 21%,protože 24% už bylo moc a ozvala se kontolka motoru, bylo to moc bohaté.Ještě jsem nedotankovával,ale zaznamenal jsem kilometry v době kdy mi pípla kontrolka rezervy.Vím není to opět zase tak přesné,ale vzhledem k tomu že ten palubák fakt kecá jak farář na mši dá se mluvit o přesnějším výsledku než připočítavat procenta navíc ke zkreslenému údaji PC.

Tak tedy na 37.5l e85 ujeto 473km = 7.93l/100km

Zítra dotankovávám,ale ještě ne doplna.Nechávám si zatím čtvrt nádrže v rezervě kdyby něco ať to můžu dotlačit benzínem.Pak narvu po vrch a změřím to přesně.

Starty zatím byly ráno na čistý e85 napodruhé.Ještě si s tím musím pohrát.

Tu delší trasu na které jsem dnes najel 167km bych odhadoval na 7.4l/100km vzhledem k celkovým kilometrům.

Odkaz ke komentáři

Dnes to bude "krapet" delší, takže jen pro ty otrlé :-)

 

Před 2 týdny jsem se vrátil ze své letošní druhé “desítky”, která mě zavedla podobně jako loni do Spojeného království a nově i do Irska.

 

Cestu až do Calais jsem tentokrát pokryl bez mezitankování v Německu a vystačil jsem si pouze s plnou nádrží a kanystry. Přímo v Calais, hned vedle příjezdové cesty k trajektu do Doveru je pumpa Total, kde měl být údajně ethanol. Neměl jsem ji ověřenou a po loňských zkušenostech, kdy na korridor.se uváděné pumpy Total ethanol neměly, jsem měl trochu obavy. Naštěstí byly zbytečné a po chvíli hledání jsem palivo pod názvem Superethanol našel. Jak jsem už psal v minulosti, výhodou většiny francouzkých pump je nonstop režim s placením na stojanu. Zde byl limit 100 Euro, ale dřív mě dostihl časový limit, takže jsem stejně musel tankovat nadvakrát. Cena ethanolu byla v přepočtu na naše 24.45, což je dobrá cena, i když se ve Francii najdou i levnější pumpy. Benzín N98 by vyšel na nějakých 46.5 Kč, takže slušná úspora.

 

Oproti loňsku jsem tentokrát zavítal vedle Skotska a Orknejí i na Shetlandy a po zkušenostech z minula jsem už ani nehledal pumpy s ethanolem a smířil se s tankováním benzínu. Cena se pohybovala od 43.4 za N95 až po 48.9 za N97. Většinou čím severněji, tím vyšší cena, ale já jsem si kanystry nechal až na dražší sever a dole tankoval levnější benzín. Na severu Skotska jsem narazil pumpu Tesco, která měla nonstop (většina pump zavírá v deset večer, nonstop jsou snad jen vybrané pumpy na hlavních tazích), kdy se dalo platit jen kartou u stojanu. Jen mě překvapilo, že v noci se daly použít jen vybrané stojany, asi třetina. A u zbytku, místo aby je prostě přepnuli do nějakého nočního režimu s vypnutou obrazovkou nebo informací, že nejdou použít, nechali je aktivní a dali na ně zámek. Zámku jsem si všiml až když jsem do stojanu strčil kartu, vyťukal PIN a na obrazovce se mi objevilo, že mohu tankovat. Celkem divné, že tohle nemají ošetřeno lépe, ani nevím proč blokují ostatní stojany, ale naštěstí žádnou platbu si nezablokovali. Na Shetlandech a Orknejích jsem dojezdil ethanol z kanystrů. Ve Skotsku jsem cestou na trajekt do Irska dvakrát natankoval a měl jsem to spočítané tak, že půjde o poslední tankování benzínu na celé dovolené.

 

Palivo mi totiž stačilo na Severní Irsko a Irsko už bylo relativně dobře pokryto 49 pumpami s E85. Není to úplně moc, ale Irsko také není moc velké. Navíc byly rozesety celkem dobře po celém území, takže jsem se těšil, jak aktualizuji ceny. V Dublinu jsem tedy vyrazil k nejbližší pumpě Maxol s ethanolem. A co byste čekali? Na žádném stojanu ani nikde stranou nebyl. Obsluha na mě koukala, co že to zase chci. Zkusil jsem ještě dvě, ale bylo to stejné. Na hotelu jsem se pak podíval na internet, jak to doopravdy je. Narazil jsem na naštvané reakce lidí, co to tankovali, když se dozvěděli, že v Irsku E85 končí a také na zdůvodnění firmy Maxol, která byla hlavním dodavatelem tohoto paliva:

 

http://www.maxol.ie/index.php?option=com_content&view=article&id=22&Itemid=49

 

Jde tedy o stejné důvody jako v UK, vláda přestala palivo dotovat, respektive od 1. ledna 2011 skončila výjimka odpuštění spotřební daně nebo cla (možná palivo od někud dováželi). Palivo by rázem zdražilo o 53 centů a bylo by neprodejné. Stálo by totiž víc jak benzín. Já jsem tankoval v rozmezí 41 Kč za N95 až po 44,5 za N98. Ceny jsou tedy o něco nižší než v UK. Moje chyba, že jsem si údaje z korridor.se neověřil před odjezdem, mohl jsem si ušetřit zklamání, ale i tak by mě to od cesty do této země neodradilo. V současnosti už Irsko na tom serveru nenajdete, všechny pumpy jsem smazal.

 

Celkem by mě zajímalo, co k zavedení a hlavně ke zrušení podpory ethanolu státy vede. Možná to bylo na truc proti EU. Nebo to třeba nemá přínos pro zemědělství dané země, protože se tam suroviny pro ethanol nepěstují nebo nedají pěstovat. Vůbec jim nezávidím, několik let tankovat tohle palivo, koupit si třeba kvůli tomu nové auto upravené pro spalování E85, a oni to pak zruší. Zase tak rozšířené to nebylo, aby to státní kasu zruinovalo. Škoda. Snad aspoň Němci, kde ethanol má řadu odpůrců, u toho vydrží i nadále. Jinak natural s 5% příměsí ethanolu (E5) se v Irsku prodává běžně.

 

Cestou z UK domů jsem tankoval už jen na dálnici A25 u už ověřené Carrefour, který má nejnižší ceny a potvrdil to i tentokrát. E85 stálo 0.89 Eura za litr, což vycházelo na 22,7 Kč. Je to tedy o 0.04 více jak loni (i vlivem horšího kurzu o 1.6 Kč více), ale i tak je to cena nižší než u nás. Navíc benzín a nafta od té doby podražily mnohem více a stojí podobně jako ve Spojeném království.

 

To by bylo vše k tankování nebo spíš netankování ethanolu v tomto koutě Evropy a teď už jen pár postřehů z cestování obecně v této oblasti. Takže koho zajímají jen informace o E85, dál už číst nemusí.

 

Nemám rád, když se o českých řidičích mluví jako o jedněch z nejhorších nebo dokonce nejhorších ve vyspělé Evropě a za vzor nám jsou dáváni třeba Němci nebo Rakušané. Rakousko nemám moc projeté, ale viděl jsem, jak se chovají v Srbsku nebo Makedonii. Jako kdyby jim přejetím hranic někdo sundal obojek a oni se chovají jak utržení ze řetězu. Možná jsem měl smůlu jen na nějakou agresivní skupinu, ale nešlo o jedno dvě auta, ale u spoustu aut, která se vedle velkého překračování povolené rychlosti projevovala předjížděním přes dvojitou plnou čáru do zatáček, do kterých nebylo absolutně vidět. S Němci si zase užívám na dálnicích, kdy se do rychlého pruhu pro předjetí kamionu přesunou několik set metrů předem, i když vidí, že se k nim řítí mnohem rychlejší auto. Ani je nenapadne se na chvilku vrátit, uvolnit pruh a vrátit se, i když by rychlejší řidič projel a oni v klidu dokončili předjíždění. Vracení zpět do pomalého pruhu jim také moc nejde a často, když vidí v dáli další pomalejší vozidlo, které teoreticky dojedou, ani se do pomalého pruhu nevrátí. Už jsem viděl řadu Němců, kteří to nevydrželi a po chvíli naznačování a najíždění na dotyčnou brzdu zvolili podjetí. Ale to jistě zažila spousta z nás, Německé dálnice nejsou daleko. Píši o tom v souvislosti s Anglií, kde jsem měl to štěstí narazit na ohleduplnější chování na dálnici. Aspoň tedy na dálnici hlavně na jihu. Rychlejším nedělá problém přibrzdit, když vidí, že někdo v pomalejším pruhu dojíždí jiná auta a dává blinkr, naopak těm v pomalejším pruhu nedělá problém přibrzdit, když vidí, že v rychlém se blíží někdo velkou rychlostí. O rychlém uhýbání do pomalejších pruhů nemluvě. Jízda je pak mnohem pohodovější, klidnější. Plynulost trochu narušují radary hlavně kolem Londýna, takže řada lidí jede kolem radarů pomalu a mezi nimi pak zrychlí. My, co jedeme podle navigace přesně, je pak musíme pouštět a předjíždět. Ve Skotsku se mi zase několikrát stalo, že mě řidič pustil, přibrzdil, zajel ke kraji, na úzkých silnicích dokonce zastavil, abych ho mohl předjet, když viděl, že jsem rychlejší. Dvakrát mi i blinkrem doleva větší auta oznámila, že v protisměru nic nejede, že je volná silnice (podobně jako u nás dělají někteří řidiči kamionů), jen nevím, jestli to dělají všem nebo jestli si všimli, že mám řízení na druhé straně a tedy hůř se mi předjíždí. Samozřejmě, že se našly i výjimky, ale to byli většinou Němci nebo Francouzi, kteří s obytným autem jeli na stovce 60 a nejevili snahu o puštění kolony za sebou. Líbilo se mi, že když plánovali odbočit nebo zastavit, dávali blinkr dostatečně v předstihu. Ne jak často u nás, že někdo začne brzdit a až poté dá znamená o změně směru.

 

Obecně se ve Spojeném království jezdí dobře a čím jste severněji, tím je to lepší. Jakmile se dostanete nad Inverness nebo nad Skye, tedy tam, kam se ještě jezdí některé cestovky, je to krása. Skoro všude mají omezení na 60 mil, což odpovídá nějakým 96 km, v dané oblasti není moc vesnic a když už nějaká je, většinou se tam může jet těch 60, i když sami děkují, že tam jedete opatrně. Když už nějaké omezení je, mají třicítku (odpovídá cca naší padesátce - 48 km/h) většinou jen ve středu města a dál od něj 40 nebo 50. Navíc na blížící se snížení rychlosti dopředu upozorňují značky podobně jako je to u nás před železničními přejezdy. Diametrálně odlišný přístup oproti našim zvyklostem, kde je značka vesnice kdesi v polích a na podobném místě i končí, a po celou dobu se musí jet padesát. Je to pak úplně jiné cestování, které si může řidič mnohem více užít, zapne tempomat a může se kochat nádhernou krajinou. V tomto směru je cestování o něco lepší než v Norsku, kde je rychlostní limit jen 80 a vesnice jsou omezené skoro vždy na 50. Na Orknejích a Shetlandech je situace ještě o něco lepší, protože lidí a aut je zase o něco méně. Jen je nutné počítat, že když člověk odbočí mimo hlavní tahy, může narazit na úzké silnice pro jedno auta lemované místy pro vyhýbání (ty jsou i na severu Skotska). Pak stačí dojet někoho, kdo ignoruje auto za sebou a rázem jedete třeba deset kilometrů 40 km/h bez možnosti předjet. Ale to se mi stalo naštěstí jen jednou. Výhodou oproti zemím jako Francie nebo Itálie je, že se neplatí za dálnice (až na pár výjimek, kterým se dá snadno vyhnout). Jsou sice jen na jihu a není jich moc, ale i tak se dá ušetřit pár stovek oproti zmiňovaným zemím, které pak mohou sloužit jako příspěvek na trajekt nebo vlak. Zajímavé je, že na okreskách mají limit 60, jak jsem psal výše, často i přes vesnice, ale na dálnicích mají jen 70 (112 km/h). Možná jsem to psal už loni, že 70 mají jak na víceproudových silnicích s nadjezdy nebo podjezdy, tak i na víceproudových silnicích přerušenými kruháči a nejhorší případ je víceproudová silnice, kdy auta kříží silnici přímo nebo najíždějí bez připojovacího pruhu. Je možné tak sledovat třeba traktor čekající na prostor pro připojení, auto čekající na místo pro odjezd od baráku nebo uprostřed silnice auta hledající skulinu pro odbočení vpravo. Není neobvyklé, že si někdo zastaví v odstavném pruhu jen tak, aby se protáhl, s hledáním nějakého parkoviště si starost nedělá (ono jich tam ani moc není).

 

Zatímco trajekt do Anglie je relativně levný, nejspíš kvůli většímu provozu a větší konkurenci, o dalších trajektech jako je ten na Orkneje nebo Shetlandy to neplatí. A překvapivě vysoké ceny jsou i do Irska, kde by se dal čekat čilejší provoz a jezdí tu několik společností. V Irsku je to s ježděním o něco horší, protože jde o celkem dost zabydlenou oblast, dost měst a vesnic a hlavně spousta aut na silnicích. Přišlo mi, že v době, kdy jsme tam byli, snad měli všude závodní dovolenou a všichni cestovali po své zemi. Směrem od Dublinu je spousta dálnic, ale čím více jste od něj vzdáleni (ať už na sever, západ nebo jih), tím menší jsou silnice a tím komplikovanější je provoz. Mimo sezónu to nejspíš bude o něco lepší. Na okreskách mají limit 80 nebo 100 km/h. Ano, Irsko nemá míle, přešli na metrický systém, ale vlevo jezdí stále. Změna rychlostních limitů z mílí na kilometry je také jediným postřehnutelným rozdílem, když přejíždíte mezi Irskem a Severním Irskem. I proto jsou minimálně v blízkosti hranic mimo číselné hodnoty na značkách uvedeny i jednotky, aby někdo náhodou nejel na irské okresce 80 mil za hodinu. Žádné značky s informacích o státní hranici, akorát navigace to postřehne. Rychlostní limit na okreskách je určován podle zváštního klíče. Na některých úzkých bez krajnice, kde se jen tak tak vyhnou dvě auta mají stovku, a jinde, kde je široká silnice, široká krajnice, někdy i dva pruhy, mají osmdesátku. Ale většinou je osmdesátka na úzkých silničkách a stovka vás provází na hlavnějších tazích. Na úrovni našich silnic první třídy tam mají silnice s jedním pruhem a velmi širokým odstavným pruhem. Ten je primárně využíván k odbočování a někdy i připojování. Někteří ohleduplní řidiči ho využívají pro připojování než se rozjedou, i když to jako připojovací pruh není označeno. Zbytek provozu je pruh nevyužitý, pokud se někdo nerozhodne v něm prostě zastavit. Člověk by čekal, že do něj budou uhýbat pomalejší vozy, aby je ti rychlejší mohli předjet, ale bohužel tomu tak bylo jen málokdy. Jen občas nějaký kamion nebo někdo bez klapek na očích uhnul. Praxe byla většinou taková, že jela kolona aut bržděná někým pomalým, uprostřed plná čára nebo v protisměru velký provoz, nepřehledné zatáčky, a odstavný pruh zbytečně volný. Přitom by stačilo, aby dotyčný na chvilku zajel stranou a provoz by byl plynulý, podobně jako je tomu v Řecku a tuším, že i na některých místech ve Švédsku. Dálnce mají limit 120 km/h a jsou částečně placené. Částečně znamená, že se neplatí za vjezd, ale většinou kousek od Dublinu mají úsek 10 km, na kterém je jedna mýtná brána a na pár sjezdech také mýtné brány. Platí se okolo 1,4 až 1.7 Eura, akorát most na okruhu okolo Dublinu a tunel do přístavu je o něco málo dražší. Tedy nic závratného, ušetří to dost času, ale kdo chce, může se placení mýta za cenu zdržení vyhnout. Pumpy moc na dálnicích nejsou, narazil jsem jen na dvě zbudované v poslední době a zahrnujících i restaurace a obchod, většinou je tedy nutné sjet do některého města u dálnice. Počasí nám moc nepřálo, takže jsem ocenil, že mé zimní pneumatiky, kterými jsem nahradil v Norsku vygumované letní, mají vzorek 6 milimetrů, protože vody bylo opravdu dost. Obzvláště na menších silnicích měli zvláštně udělané odvodnění (nebo ho spíš vůbec neměli). Místo aby voda stekla do koryta, žádné tam nebylo, nebyla ani krajnice, voda tak tekla po vozovce a často zabírala půl nebo i celý pruh. Neumím si moc představit, že do takové místy dost hluboké říčky vjedu s povoleným letním vzorkem 1,6 mm.

 

A teď obecněji k oběma státům. I když jezdím podle rychlosti navigace a tedy o cca 10% více, než ukazuje většina aut na budících, i tak jsem čas od času pouštěl auta, která si s rychlostními limity především na širších okreskách hlavu nelámala. Tedy něco jako u nás. Čím se ale spousta řidičů odlišuje od těch našich, je předjíždění. Možná je to tou naší pověstnou agresivitou, nevím, ale na takové chování se u nás narazí v mnohem menší míře a je to určitě naše plus. Podobné je to i v Norsku a Skotsku, ale nejvíce vzhledem k hustému provozu, se to projevovalo v Irsku. Když byla volná trať, řidič to frčel i nad povoleným limitem, ale jakmile dojel nějaké pomalejší vozidlo, jako by rázem přepnul do nějaké úsporného spícího režimu. Během chvíle tak jedno pomalejší vozidlo bylo schopné vytvořit kolonu i třeba deseti dvaceti vozů. Takže namísto, aby člověk předjel jednoho pomalého a dvě tři auta, co se bojí předjet, nebo aby se postupně předjíždělo, je nutné předjet celou dlouhou kolonu včetně aut, která předtím třeba jela plynule a rychle. Pro našince je to o to složitější, že řidič musí často spoléhat na pokyny spolujezdce nebo více vykukovat na místech, kde by jinak normálně mohl bezpečně předjet, protože tam prostě nevidí s ohledem na obrácené řízení. Na toto nepředjíždění a kolony jsem narazil hodně často a ku prospěchu byla navigace, která dokáže zobrazit budoucí profil trasy a řidič tomu pak může přizpůsobit plánované manévry. Plynulosti provozu moc neprospěly ani některé uzavírky, které provoz zastavily i třeba na pět minut. Přijde mi lepší variantou kratší interval a tedy i kratší vláčky.

 

Na “Ostrovech” mají rádi hodně textu, kterým doplňují standardní značky. Už loni jsme narazili na doplňkovou ceduli před semaforem u práce na silnici oznamující, že se má stát na určitém místě, když svítí červené světlo. Užitečnější ale byly nápisy u slepých horizontů. Poděkování před vjezdem a na konci vesnici s důrazem na ohleduplnou jízdu jsem už psal výše. Ale takových textů tam byla spousta. U značek bylo také vtipné, že o čím vyšší rychlost šlo, tím byla kulatá značka menší. Přitom dle logiky věci by to mělo být obráceně, protožře s vyšší rychlostí se k dané značce dostanu rychleji, a tak je lepší, aby byla vidět z větší dálky. Naštěstí u šedesátky se to týkalo jen případů, kdy byla maximální povolená rychlost jen připomínána, tedy že už předtím byla cedule velká s danou rychlostí. Ale vypadalo to celkem komicky, že značka je velká cca jako mobil. U nižích rychlostí ty cedule byly větší a větší, největší byla 30 mílová. Příjemné na většině dálnic a spoustě okresek především v Irsku byly odrazky na silnici. U nás se také vyskytují, ale jen v omezené míře a ve velkých rozestupech. Tady na sobě byly hodně nalepené, větší, výraznější. Silnice opravdu zářila. Nevýhoda byla akorát při předjíždění, kdy jsou odrazky hodně vystouplé, respektive kovová ochrana kolem nich. Možná to používají místo našich zdrsněných krajů silnic, když řidič zaspí. V UK měli také odrazky, ale na dálnicích podobně výrazné jako u nás, které při přejíždění nedělají takový kravál. Ale na řadě starších okresek měly také ty celkem velké dost vystouplé, což bylo dost nepříjemné, protože buď auto vymetalo kanály u krajů nebo drkotalo přes odrazky.

 

V UK ani v Irsku není povinné denní svícení a podle toho to také vypadá. Osobně nechápu, jak se Rakušani mohli vrátit k původnímu stavu a zrušit denní svícení. Ale třeba tam důsledněji hlídají svícení v době, kdy je to opravdu nutné, a ne jako na severu. Vypadalo to tam podobně jako u nás dříve. Někdo svítí, někdo ne. Když se začíná stmívat, nesvítí, když je šero, nesvítí, když prší, nesvítí. Když je hodně velký slejvák nebo mlha, tak si už většinou rozsvítí, ale zase nepoužívají mlhovky. A podobně jako u nás tam jsou experti, kteří naopak svítí vším pořád, tedy speciálně předními mlhovkami, když je dobrá viditelnost. Vím, že světla našich aut u nich oslňují a proto by se měly používat nálepky na světla. Loni mi v servisu řekli, že mi nálepky dají po vyjetí z trajektu/vlaku. Nikdo mi nic nedal, a tak jsem si letos objednal přelepy přímo jako originální příslušenství od Škodovky. Stály asi 250 Kč, tak jsem čekal, že to bude nějaká fólie přes celé světlo, kterou snadno nalepím a sundám. Omyl. Šlo jen o dva malé kousky z tenké stříbrné fólie. K nim navíc nedávají návod, jak se to lepí a i v servisu na to koukali, o co jde. Nakonec sehnali přímo od Škodovky přesný nákres, jak se to kam lepí. Bohužel na papíru jsou obě verze, tedy pro nás, i pro auta z UK, když přijedou k nám. V návodu měli chybu, která zmátla i technika, takže mi řekl, abych to nalepil podle špatného obrázku. Nevím proč ten návod nedávají rovnou do pytlíku k těm nálepkám. Papír vypadal spíš jak pokyny pro servis, ale musí snad být všem jasné, že tohle si každý lepí sám až když se dostane do země s řízením na druhé straně. Navíc, jak jsem psal, nejde o velkou fólii přes celé světlo, kde by část zakrývala správná místa. Jde vyloženě jen o malé přesně tvarované kousky a v návodu jsou uvedené milimetry z každé strany světla, jak mají být nalepeny. Nevím, co na nich stojí tolik peněz, navíc když jsou jen na jedno použití. Při lepení jsem si myslel, že mi dali ty druhé nálepky, až později jsem si všiml, že nálepky jsou správné, jen text na papíru je špatně formulovaný, respektive je tam překlep. Bohužel po odlepení, když jsem zjistil, že oslňuji pořád stejně, se už nálepky nedaly použít, takže jsem si je schoval a příště si je vystřihnu z nějaké fólie za pár korun sám. Za celou dobu jsme potkali jen jedno auto z kontinentální Evropy, které by mělo podobné polepy, ale třeba všichni ostatní cizinci nejezdili v noci. Bez navigace si to na místě neumím moc představit. Nejen, že pomáhala při navigování a předjíždění, ale především, co se hlídání rychlosti týče. Přece jen naše auta nemají na rychloměru uvedené vedle kilometrů i míle. A i tak by to bylo složitější kvůli proměřování. Celkem by mě zajímalo, jestli aspoň u aut, která mají digitální zobrazování rychlosti lze někde v nastavení pružně přepínat z kilometrů na míle. Celkem zajímavé a potěšující je, že zatímco solidní vzorek jsem za 10 tisíc kilometrů v Norsku vygumoval, u zimních pneumatik podobnou porci vzorek vydržel bez viditelné známky úbytku, tak se třeba dočkají i letošní zimy. Je pravda, že jsem si dával pozor na zrychlování, brždění a ani zatáčky jsem příliš neřezal. A také teploty kolem 15-18 stupňů tomu určitě trochu napomohly. Jízda vlevo mi až na jeden drobný incident nedělala větší problém. Ale po návratu si musím pořád kontrolovat, jestli z parkoviště vyjiždím po správné straně a jestli jsem na silnici ve správném pruhu. Doufám, že to brzy odezní.

 

A to by asi mohlo být vše, co mě tak napadlo a třeba to někoho zaujalo a vypraví se tam. Kdo rád cestuje svým vozem a nemá rád moc turistů, určitě doporučuji to severní Skotsko a hlavně Orkneje, Shetlandy (samozřejmě i sever Norska, Lofoty). Irsko má také své velké kouzlo, jen těch lidí a aut je tam až moc.

Odkaz ke komentáři

šipan> Ok, přidávám pár fotek, i když těch pěkných míst jsme za celou dobu viděli mnohem více a ani ta nejlepší fotka nedokáže zachytit skutečnou krásu, to se musí zažít na vlastní kůži.

 

Jinak v tom románu jsem zapomněl zmínit, že Shetlandy a vlastně i Orkneje jsou vhodné především pro vyznavače krás přírody, případně vykopávek z historií starší než třeba Stonehenge.

 

A ještě jsem si vzpomněl na jednu zajímavost z Walesu. V UK jsou běžně na řadě míst upozornění na měření radarem, ať už statickým, průběžným a nebo jen oblast, kde může policie měřit. A právě v jedné vesnici jsem viděl, jak policie měří z velké policejní dodávky, která nejen že měla policejní barvy, ale dokonce na ní byly i symboly znázorňující, že jde o vozidlo měřící rychlost. Celkem sympatické. Ne že by snad řídiči měli šanci zpomalit a vyhnout se pokutě, ale líbilo se mi, že se neskrývali v anonymním autě, jako je to často běžné u nás.

 

post-6413-0-80051100-1346886027_thumb.jpgpost-6413-0-47126700-1346886028_thumb.jpgpost-6413-0-18882000-1346886524_thumb.jpgpost-6413-0-62951200-1346886029_thumb.jpgpost-6413-0-29319000-1346886030_thumb.jpgpost-6413-0-07036700-1346886031_thumb.jpgpost-6413-0-89125700-1346886031_thumb.jpgpost-6413-0-67771100-1346886032_thumb.jpgpost-6413-0-05829800-1346886071_thumb.jpgpost-6413-0-72255800-1346886071_thumb.jpgpost-6413-0-18882000-1346886524_thumb.jpgpost-6413-0-52394800-1346886072_thumb.jpgpost-6413-0-61788500-1346886008_thumb.jpgpost-6413-0-11825500-1346887122_thumb.jpgpost-6413-0-24471900-1346886026_thumb.jpgpost-6413-0-95823000-1346886026_thumb.jpgpost-6413-0-41475600-1346886073_thumb.jpgpost-6413-0-08745300-1346886074_thumb.jpgpost-6413-0-96949900-1346886074_thumb.jpgpost-6413-0-77267200-1346886075_thumb.jpgpost-6413-0-76066500-1346886076_thumb.jpgpost-6413-0-57789400-1346886077_thumb.jpgpost-6413-0-30936500-1346886078_thumb.jpgpost-6413-0-64935800-1346886116_thumb.jpgpost-6413-0-27660500-1346886117_thumb.jpgpost-6413-0-85707300-1346886118_thumb.jpgpost-6413-0-91704500-1346886119_thumb.jpgpost-6413-0-59682200-1346886120_thumb.jpgpost-6413-0-23245200-1346886121_thumb.jpgpost-6413-0-98976500-1346887122_thumb.jpgpost-6413-0-75075800-1346886122_thumb.jpgpost-6413-0-45091100-1346886123_thumb.jpgpost-6413-0-04703300-1346886007_thumb.jpgpost-6413-0-00440900-1346886008_thumb.jpgpost-6413-0-67137800-1346885997_thumb.jpgpost-6413-0-00929600-1346886006_thumb.jpgpost-6413-0-90535500-1346886004_thumb.jpgpost-6413-0-78984800-1346886001_thumb.jpgpost-6413-0-04670700-1346886000_thumb.jpgpost-6413-0-21684300-1346885999_thumb.jpgpost-6413-0-55560000-1346885750_thumb.jpgpost-6413-0-12848200-1346885750_thumb.jpgpost-6413-0-55660800-1346886139_thumb.jpgpost-6413-0-27292500-1346886140_thumb.jpgpost-6413-0-88847300-1346886140_thumb.jpgpost-6413-0-52650600-1346886141_thumb.jpgpost-6413-0-11724300-1346886142_thumb.jpgpost-6413-0-69163100-1346886142_thumb.jpgpost-6413-0-03195700-1346885744_thumb.jpgpost-6413-0-97855300-1346885744_thumb.jpgpost-6413-0-80961100-1346885745_thumb.jpgpost-6413-0-53684300-1346885746_thumb.jpgpost-6413-0-26105400-1346885747_thumb.jpgpost-6413-0-01334800-1346885748_thumb.jpgpost-6413-0-82800200-1346885748_thumb.jpgpost-6413-0-48987300-1346885749_thumb.jpg

 

Čekal jsem, že se u fotek objeví názvy, ale nikde je nevidím, tak to sem napíši ještě slovně:

Scotland-Glen_Coe

Scotland-Glen_Coe_2

Scotland-Eilean_Donan

Scotland-Glenfinnan.JPG

Scotland-Glenfinnan2

Scotland-GlenNevisKemp

Scotland-Neptun

Scotland-Neptun2

Scotland-Parecek

Scotland-Plaz

Scotland-Eilean_Donan

Scotland-Urquhart

 

Orkney-CastleYesnaby

Orkney-Hoy

Orkney-Hoy-Bonxie

Orkney-OldManOfHoy

 

Shetland-Bonxie

Shetland-Bresay-Lerwick

Shetland-Eshaness

Shetland-Eshaness2

Shetland-Hermaness

Shetland-Jarlshof

Shetland-MuckleRoe

Shetland-Pony

Shetland-Puffin

Shetland-Puffins

Shetland-Racek

Shetland-Scalloway

Shetland-St.Ninian's Isle

Shetland-St.Ninian's Isle2

Shetland-Tuleni

Shetland-Whitness

 

N-Ireland-CarrickARede

N-Ireland-GiantCauseway

 

Ireland-Dublin

Ireland-SlieveLeague

Ireland-RingOfKerry

Ireland-Killkenny-Canice's Cathedral

Ireland-Kasel

Ireland-Fjord

Ireland-CliffsOfMoher

Ireland-CliffsOfMoher2

 

Wales-CaernarfonCastle.JPG

Wales-CaernarfonCastle2

Wales-PenrhynCastle

Wales-Snowdonia1

Wales-Snowdonia2

Wales-Snowdonia3

 

England-Salisbury1

England-Salisbury2

England-Salisbury3

England-Salisbury4

England-Salisbury5

England-Salisbury6

England-Stonehenge1

England-Stonehenge2

Odkaz ke komentáři

Po kulturní vložce od Prazdroje :palec:, hodím zase nějaké poznatky s týdeního ježdění na e85.Celý týden jsem provozoval starty bez použití sytiče a vždy napoprvé,ale trošku déle to točilo(4 otáčky startéru).Dneska bylo ráno u nás kolem 5'C,proto jsem vyzkoušel sytič.Výsledek byl,že to chytlo až napodruhé.Musím ještě poladit a odzkoušet.

Co jsem vypozoroval na jízdních vlastnostech je to,že auto jezdí mnohem svěžeji než dřív a je třeba se držet,aby se člověk nepouštěl "Do žádných větších akcí-že Koudelka" a jezdil úsporně.Nicméně se držím a sleduju spotřebu.Za týden jsem do práce najel 335km a tankoval jsem 26.8l E.Spotřebu mám tedy kolem 8l/100km.V benzínu jsem jezdil za 6.8l,takže by to tak nějak i odpovídalo.Na E tedy celkem najeto cca 800km a v pohodě.Čerpadlo se zatím zvukově neozývá,takže zatím se zdá,že ještě neumírá.Cukačka taky žádná.Jediné co jsem vypozoroval je to,že se mi dělá větší vodní sraženina na víčku oleje.Dělá to od doby co jezdím na čistý E.Auto je OK.Voda mi nemizne,takže je to vnější vlhkostí co ethanol pohlcuje.To je jediné co mě tak napadá.

Tak to asi tak zase vše.

Odkaz ke komentáři

Ono státům EU nejde vůbec o ekologii,protože když to nesype nic do kasy a způsobuje to naopak její zátěž není důvod něco takového podporovat.Vymlouvat se na potraviny,které stejně stojí za prd a nechávat si skleníkové plyny jako záminku,že jsme to úplně nezavrhly je k zamyšlení.Zemědělci pěstují co se nejlépe prodá,a to je řepka a pšenice na výrobu ethanolu.EU jsou komedianti co neví co chtějí-můj názor.

Myslím že u nás je taky otázka času,než do toho začne někdo rýpat,že se jezdí na E a není to v TP zapsáno.

Nesmí se to moc rozšířit a hlavně dlouhodobě medializovat.Pak to půjde jak blesk z čistého nebe.

 

Dneska jsem se musel pousmát,jak vynalézavě zdražuje na jedné pumpě benzín.

Včera stál litr 38.90kč

Dnes stál litr 39.80kč-skoro k nepovšimnutí že!-Vychcánci.Vše ze dne na den.

 

Jinak jsem se dnes dočetl,že o alternativní paliva není u nás moc velký zájem.Kupují se prý nafťáci.

 

http://ekonomika.idnes.cz/cesi-kupuji-dieselova-auta-d0q-/ekonomika.aspx?c=A120910_201307_ekonomika_brm

Odkaz ke komentáři

Když vidím, jak se pomalu rozšiřuje LPG, tak v nějaký větší rozmach tankování E85 nevěřím. Půjde to pozvolna, spíš to lidi budou míchat, a pokud bude pořád silná lobby, která rozširuje fámy o ničení motorů, máme snad šanci, že do toho roku 2020 si budeme užívat E85 bez spotřební daně. A pak záleží, jak silné lobbisty bude mít Babiš, který je údajně největším výrobcem biopaliv u nás.

 

Jak jsem pár měsíců zpět nebyl moc nadšený z toho, že ethanol zdražuje nebo stagnuje zatímco cena standardních paliv klesá, tak teď naopak zvětšující se rozdíl sleduji s úsměvem. Ještě nedávno byl rozdíl 10 Kč a teď už bývá standard 15 Kč. Jen tak dál. Vůbec bych se nezlobil, kdyby E85 stálo polovinu, co benzín jako ve Francii, ale výhledově se spíš dá čekat zvýšení cen ethanolu. Minimálně u Tank Ono, které má cenu hodně nízko oproti ostatním.

 

To jsou statistiky nových aut, v bazarech, kde nakupují téměř výhradně soukromé osoby, bych podíl nafty čekal ještě lepší. Ale já nemám nafťáky rád. Do náklaďáků, autobusů nebo dodávek, tam je to jasné. Ale nevím, proč se z nafty dělá ekologické palivo i pro osobní auta. Proč bych je spotřební daň na naftu nižší než na benzín. Proč se všude zohleďnuje CO2, kde má benzín horší výsledky, ale že v další spoustě škodlivin mají nafťáky mnohem horší výsledky a vyšší limity, to už nikdo moc neřeší. Hlavně, že výrobce musí mít nabídku aut průměrně splňující nějakou maximální hranici CO2. Pochybuji, že se dočkáme spravedlivějšího ocenění jako ve Švýcarsku nebo UK, kde je nafta dražší jak benzín, ale doufám, že aspoň vláda nepovolí a nesníží spotřební daň u nafty, jak si žádá opozice. Chápu, že se vyšší cena nafty promítá do cen dalšího zboží, ale na to mám stát i jiné nástroje, jak kompenzovat. Může snížit ceny mýta a to se pak dotkne jen dopravců a soukromých osobních aut ne.

 

Osobně bych tedy byl pro výrazné zvýšení spotřební daně u nafty, aby na pumpách stála o dvě tři koruny více jak benzín a tento nárůst kompenzovat snížením mýta. Stejně tak bych byl pro skoncování s uváděním jen jedné hodnoty, jak známky ekologičnosti, a nebo uváděním více hodnot. Pořád se všichni ohání čistotou ozvduší, ale na druhé straně uměle podporují takové svinstvo.

Odkaz ke komentáři

Tak jsem si udělal malý výlet s rodinkou a nalítal jsem 150km se spotřebou 7.7l/100km.Natankoval

jsem si E po cestě u TANK ONO Spytihněv za super 23.50kč.Trasa- PR-UH-KM-a zpět PR.Auto šlapalo jak má

a se slušnou spotřebou.

Po návratu jsem měl v plánu udělat na autě svíčky-vyměnit za Brisk LPG silver a palivový filtr.

Původní NGK už měly najeto 45tis,takže to bylo už i žádoucí.Palivový filtr byl sice měněn vloni,ale

s přechodem na E je výměna povinnost.

Co bylo uvnitř filtru posuďte sami z přiloženého fota-trochu jsem pro zvědavost pitval.Najeto na čistý E

1250km.Čerpadlo stále OK.

post-1545-0-77770100-1347746269_thumb.jpg

post-1545-0-85925500-1347746289_thumb.jpg

post-1545-0-22797500-1347746299_thumb.jpg

post-1545-0-64686200-1347746315_thumb.jpg

post-1545-0-88354800-1347746328_thumb.jpg

post-1545-0-08002300-1347746338_thumb.jpg

post-1545-0-84753700-1347746349_thumb.jpg

post-1545-0-71511500-1347746361_thumb.jpg

post-1545-0-59504300-1347746375_thumb.jpg

post-1545-0-45028800-1347746389_thumb.jpg

post-1545-0-97092900-1347746401_thumb.jpg

post-1545-0-16598600-1347746418_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři

Kaje:Já jsem si moc dobře vědom,jak Brisk silver fungují.Na felině jsem měl najeto 180tis.na LPG.Zkoušel jsem je taky a letěly po 2500tis. do popelnice.

Začaly cukat.Nefungovaly mi tam ani platiny,ani bosche a nakonec jsem

skončil u originálu Champion.Na ně se dalo najet v pohodě 10tis.

Dávam proto silverum druhou šanci na E,jakožto nejlevnější variantě LPG svíček.Pokud to bude OK,tak určitě půjdu do jiné-dražší varianty od Brisku.Pokud ne-zůstanu u origo NGK.Uvidíme jak se osvědčí.Ethanol se projevuje stejně jako LPG horší zápalností,takže podmínky budou podobné.Jde mi hlavně o studené starty,které chci mít na jistotu.Ne že bych měl problém,ale radši víc jak míň.

Odkaz ke komentáři

Tak jsem si udělal malý výlet s rodinkou a nalítal jsem 150km se spotřebou 7.7l/100km.Natankoval

jsem si E po cestě u TANK ONO Spytihněv za super 23.50kč.Trasa- PR-UH-KM-a zpět PR.Auto šlapalo jak má

a se slušnou spotřebou.

Po návratu jsem měl v plánu udělat na autě svíčky-vyměnit za Brisk LPG silver a palivový filtr.

Původní NGK už měly najeto 45tis,takže to bylo už i žádoucí.Palivový filtr byl sice měněn vloni,ale

s přechodem na E je výměna povinnost.

Co bylo uvnitř filtru posuďte sami z přiloženého fota-trochu jsem pro zvědavost pitval.Najeto na čistý E

1250km.Čerpadlo stále OK.

 

Zdravím,čtu že tankuješ na TANK ONO ve Spytihněvy, jsem z UH a beru tam taky,ale zatím míchám 1:1. Chci se zeptat, jestli jízda na čisté E85 ze Spytihněvy je v pohodě co se týče kvality? V nejblížší možné době chci přestavět jezdit taky na čistý.

Odkaz ke komentáři

Zatím jsem tam bral jen jednou,ale nemůžu si stěžovat.Auto jede naprosto v pohodě a startuje napoprvé.Myslím si,že vzhledem k vytočeným litrům E u nich

se není čeho bát.Ethanol mají určitě čerstvější než jinde tady v okolí,kde je cena kolem 27kč.Tady je jeden starší rozhovor se spolumajitelem ONA.Netýká se ale E(tehdy ještě nebylo)

 

http://ekonomika.idnes.cz/tank-ono-pry-kazi-ceny-vycita-mu-konkurence-feg-/ekonomika.aspx?c=A070817_803263_ekonomika_maf

 

http://www.petrol.cz/aktuality/archiv/2012/21/tank-ono-se-brani-narceni-levne-benzinky-nepodvadeji-692.aspx

 

Mám taky v plánu od nich tankovat.Mám to sice od PR nějakých 40km,ale pokud si vemu do auta plnou(40l) a kanystrů na celý měsíc nějakých 80l E,tak se mi tam vyplatí zajet.Co mám v okolí PR pumpy kolem kterých jezdím tak:

Přerov Ekona-26.10kč- Brávám

Lipník n Bečvou-unicorn-27.50kč- Brávám

Přerov unicorn-27.50kč

Bystřice pod Hostýnem(euro oil)-28.50kč

Vena trade Olomouc-24.90kč

 

Bohužel tady na moravě máme jen dvě ONA-Spytihněv a Ostrava Mošnov.

Odkaz ke komentáři

Zatím jsem tam bral jen jednou,ale nemůžu si stěžovat.Auto jede naprosto v pohodě a startuje napoprvé.Myslím si,že vzhledem k vytočeným litrům E u nich

se není čeho bát.Ethanol mají určitě čerstvější než jinde tady v okolí,kde je cena kolem 27kč.Tady je jeden starší rozhovor se spolumajitelem ONA.Netýká se ale E(tehdy ještě nebylo)

 

http://ekonomika.idnes.cz/tank-ono-pry-kazi-ceny-vycita-mu-konkurence-feg-/ekonomika.aspx?c=A070817_803263_ekonomika_maf

 

http://www.petrol.cz/aktuality/archiv/2012/21/tank-ono-se-brani-narceni-levne-benzinky-nepodvadeji-692.aspx

 

Mám taky v plánu od nich tankovat.Mám to sice od PR nějakých 40km,ale pokud si vemu do auta plnou(40l) a kanystrů na celý měsíc nějakých 80l E,tak se mi tam vyplatí zajet.Co mám v okolí PR pumpy kolem kterých jezdím tak:

Přerov Ekona-26.10kč- Brávám

Lipník n Bečvou-unicorn-27.50kč- Brávám

Přerov unicorn-27.50kč

Bystřice pod Hostýnem(euro oil)-28.50kč

Vena trade Olomouc-24.90kč

 

Bohužel tady na moravě máme jen dvě ONA-Spytihněv a Ostrava Mošnov.

 

 

Ok díky za info :)

 

hodně mě to zajímá, protože ceny benzínu jsou katastrofální. A podle toho co tu čtu tak octavia 1.6 (75kW) nemá problémy se spalováním E85. Dělal sis přestavbu sám nebo u nějaké firmy?

Odkaz ke komentáři

Přestavbu jsem si provedl sám.Je to nafoceno tady o stránku dřív.Není to nic složitého,akorát pokud nesundáváš sání,tak je na vstřikovače horší přístup.Chce to trpělivost.Pár kosočtverců mi ale z úst vyletělo při montáži.Naprogramování je taky otázka 10min.Je akorát potřeba navést si spínané + ze spínací skříňky a dát to přes pojistku 10A.Je to jen,aby ti fungoval studený start,jinak si to bere elektriku ze vstřikovačů.Namontování včetně toho spínaného + asi 4h.

Jinak 1.6i E šmakuje.

Odkaz ke komentáři

Zdarec.Tak zase nějaké info do sbírky.Auto má najeto na Éčko 2050km.Vše je OK.LPG svíčky fungují opravdu

co se týká studeného startu lépe než obyč.Akorát po 3denním stání chytlo auto až

napodruhé,ale to není až takový problém.Vychytal jsem procenta obohacení pro studený start a nejlépe mi

auto startuje při cold startu na přívstřik +30%.Auto se při tomto poměru po nastartování nemá tendenci dusit a pokud se start někdy nezdaří,tak ochotně chytne napodruhé.Když jsem měl větší přivstřik ,tak jsem musel chvíli čekat,abych se mohl dotknout plynového pedálu a auto nemělo tendenci zdechat.

Co se týká tématu PAL.ČERPALO,tak musím zatím zaklepat ťuk,ťuk,protože šlape jak má,nevydává žádné zvuky a auto se neprojevuje propady ve výkonu při zrychlování.Často jsem nad tím přemýšlel proč někomu odešlo a co mě napadlo je toto:

1.-Rychlý přechod na E což známená prudké odkalení nádrže a zanesení čerpadla do takové míry,že se přidře nebo úplně zadře nečistotami.Já v podstatě díky míchání přecházel postupně.

2.-Dojíždění nádrže do skoro sucha,což nedoporučuje ani výrobce auta.Takto jsem 2x odrovnal čerpadlo na feldě při provozu na LPG.Začalo kňučet a pak odešlo.Bylo na něm najeto vždy zhruba 70tis.Už to nedělám.

3.-Už bylo načlé a Éčko ho v krátké době dodělalo(spíš ten bordel z nádrže)

 

Já mám celkově najeto 208tis a čerpadlo je původní,tak zatím to vypadá,že ještě něco ujede.

 

Jinak jsem na Éčko z TANK ONO najel 593km a dotankoval 48l do vypínání pistole.Dělá mi to tedy opět spotřebu 8.1 l/100km.

Zainvestoval jsem do těch kanystrů a už jsem je byl i u ONA naplnit.Mám 3ks 20l kousků,takže jsem teď u nich bral celkově 105l za 2490kč.Mám tedy palivo na celý měsíc provozu.Nasmál jsem se při placení,kdy se pokladní po shlédnutí částky na terminálu podíval směrem ke stojanu a chvíli se zamyšleně díval,asi jak do Octávky mohlo vlézt 105l paliva.No ale neříkal nic.

 

Ještě tedy když se vrátím k té spotřebě,tak jsem vyzkoušel jednu věc.

Řazení kvaltů provádím stejně jak na benzín,akorát s tím,že pátý rych.stupeň řadím už kolem 70km/h.Díky lepším vlastnostem Éčka v nižších otáčkách si auto pak v pohodě začne zrychlovat a to s okamžitou spotřebou kolem 11-12l oproti čtvrtému kvaltu,který si bere od 60 po 90km/h okamžitou kolem 19l.Jsou to blbosti,ale něco to udělá.S benzínem to praktikovat nelze,protože na to nemá a auto zrychlovat nehodlá(1.6i).

Odkaz ke komentáři

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
  • Příspěvky

    • Ahoj, nedořešil to někdo? Mám taky 1,4 TSI 2013 Liftback a takovou nestabilitiu jsem u žádného auta nezažil 😞 okresky jsou v pohodě ale jak člověk zajede na dálnici nebo jede rychleji, tak je auto šíleně nestabilní, stačí aby trochu foukl vítr a autem mě to hodí do strany.. Kola nafoukané dle doporučení výrobce, geometrie OK.. Neměnil někdo třeba převodku řízení ?
    • Laurinka je na prodej, cena k diskusi. Najeto 360 tkm, pravidelně měním rozvody a olej, tankuju jen Maxxmotion. Motorově všechno v pořádku, klimatizuje, interiér nese známky používání, exteriér odpovídá věku a nájezdu, začíná reznout, lak se loupe, takže co si budem... Minimálně jako pracant bude ještě dlouho jezdit (STK 01/2024), hezky hrát (zesík, můžu nechat i subwoofer).  Je čas se posunout dál, Baghíra zůstává doma. Fotky ještě nemám, průběžně čistím interiér.
    • Tak udělal sem co jste psal, sundal sem i manžety kde jsou spojené tyčky k řízení ale v tyčkách žádná vůle vše jde slyšet od hřebenu..ještě to řízení má takový stěhovací šroubek tím tomu asi nepomůžu? A 2. Otázka, řízení musí být ze stejného modelu? Mám 7.97 tj.kratší čepy..
×
×
  • Vytvořit...