Jump to content

ÚSPORNÁ JÍZDA DÍL Č.2 - Hustění pneumatik


Recommended Posts

Opět vás vítám při čtení dalšího dílu seriálu o bezpečné a hospodárné jízdě, který vzniká ve spolupráci OctaviaClub.cz a www.jezdim-usporne.cz. Podíváme se na doporučené hustění pneu, a faktů, které využijeme pro hospodárnou jízdu

 

http://www.octaviaclub.cz/clanky/usporna-jizda-dil-c2-husteni-pneumatik-773.html

 

vicko_nadrze.jpg

 

 

Link to post

Sice jsem článek ještě nečetl, ale paušálně foukat auto na plnou zátěž je podle mě nesmysl, myslím, že je potřeba zátěž auta brát v úvahu, protože při nahuštění naplno a provozu s poloviční zátěží pak blbě sjedeš gumy, možná ušetříš palivo, ale zničíš gumy.

 

Kontrola sjíždění gum je dost důležitá a je indikátorem správného nahuštění gumy, nejčastěji jezdím s poloviční zátěží a hustím na 2,1 nebo 2,2 a gumy šíře 225 sjeté pěkně rovnoměrně, rovněž tak zimní 205, na těchto dvou sadách mám najeto dohromady 130.000 km a obě sady mají zbytkových 3 mm vzorku, takže si myslím, že docela slušný kilometrový nájezd, takže ono palivo něco stojí, ale gumy taky, takže s rozumem.

Link to post

Pneu hustím dle pokynů výrobce (asi jako jedno z mála jediných doporučení, nesmyslně dlouhé servisní intervaly dle továrny však opomíjím). Jezdím bez zátěže (jen já, občas spolujezdec) na vzdálenosti kolem 60 km, tzn. město, mimo město). Neumím si představit hustit pneu mojí Octavie II RS TI DSG po face na hodnoty maximálního zatížení. Už nyní je RS docela dost tvrdé, s max. huštěním bych asi dával podvozkovým komponentům pěkně zabrat. Navíc si mysím, že při minimální zátěži auta se budou pneumatiky více sjíždět upostřed běhounu.

 

Pokud se všakmýlím, rád se nechám poučit!

Link to post

Jako že by se přehuštěná pneumatika sjížděla uprostřed více, než na krajích?

Větší paseku, než vysoký tlak, udělá na podvozku (ramena, čepy...) tun(z)ing. Snižování, nízkoprofilové pneumatiky...

jar_da: souhlas. Nic není zadarmo, je potřeba používat mozek ;-)

 

 

Link to post

Jako že by se přehuštěná pneumatika sjížděla uprostřed více, než na krajích?

Větší paseku, než vysoký tlak, udělá na podvozku (ramena, čepy...) tun(z)ing. Snižování, nízkoprofilové pneumatiky...

jar_da: souhlas. Nic není zadarmo, je potřeba používat mozek ;-)

 

 

 

Tutningovým úpravám na podvozku a karoserii se vyhýbám. Prostě sériové RS na origo 17" kolech. Ponechávám vzhled i podvozek tak, jak konstruktéři vymysleli a odzkoušeli. Pouze výkon a točivý moment jsem nechal ve firmě DIESELPOWER jaksi povýšit.

Link to post

Myslím, že horší než přehuštění o dle mne zanedbatelných 0,2-0,3 MPa, což je 10% (já obě auta dávám okolo 2,7) a možná o něco většímu sjíždění pneumatiky (kvůli rozdílu v hmotnosti 150 kg?) je mnohem horší podhuštění. A to se podle některých namátkových kontrol na cestě týká až 2/3 aut a jak je vidět na cestě, často je to podhuštění brutální. A tam je ten dopad do spotřeby a opotřebení je zásadní. A může to být částečně i tím, že měřáky na pumpách jsou velmi nepřesné. Nedávno jsem si to ze zájmu otestoval. Na jedné pumpě mi to ukázalo okolo 2,5, o pár set metrů dál Shellce dle malého přenosného pouze 2,2 – 2,3.

 

Když jsem na rodinný kombík, který je primárně na rychlé a pohodové přesuny po dálnici dal pneu, u kterých byl deklarovaný nízký valivý odpor, a tyto foukám na max. zátěž, tak dopad do spotřeby je proti předchozím gumám 10% snížení (což mi dle nájezdu za 3 roky zaplatilo současnou sadu a dokonce "vydělalo" na dvě nové gumy, a to tam rok nebo dokonce dva ještě vydrží).

 

Link to post

Měl jsem na mysli max. tlaky dle štítku 2.4/3.0 oproti 2.1/2.2 - co mám nafoukáno dle štítku pro nenaložené auto, to rozdíl docela je. Snad s podhuštěnými pneu zde nikdo vědomě nejezdí a tlaky si kontrolujeme :-D . Nedávno byl ve Světě motorů zajímavý test měřidel. Mám dvě z testu (jedno z nich je česká klasika a měří nečekaně přesně).

Edited by napajedlak
Link to post

Já přehušťuji pneumatiky odjakživa. Menší odpor, nižší spotřeba, a vyšší rychlost. Samozřejmě počítám s tím, že v zatáčce či na mokru, mě moc nepodrží. Ale, zase nejezdím jako debil. Žádné středové či jinak defektní sjíždění jsem nezaznamenal.

Ten Svět motorů mi také prošel rukama, vím že mám dva, ty nekvalitní (nepoužívám je, ani nevím, kde jsem k nim přišel). Ale už nevím, který si pořídit. Kladně byl hodnocen ten z Auto Kelly, ale byl dost drahý. Nějaká jiná volba …?

Link to post

Já si nechávám hustit letňáky CONTINENTAL ContiEcoContact 3 195/65 R15 plynem 2,4-2,4 a 2 roky ok. bez úniku a zimáky GoodYear UltraGrip 8 klasika vzduch 2,4-2,4,ale ty musím sem tam dofoukávat

Link to post

Každý máme jinou potřebu tvrdosti v autě. Osobně bych na 18" kolech foukal 2,5 / 2,5, ale je třeba to vyzkoušet dle vlastního gusta. Nemůžu - a ani nechci - vydat nějaký předpis o tom, jak přesně máte své pneumatiky foukat. Chci vás spíš dostat k tomu, abyste se na tlaky zaměřili, a abyste vyzkoušeli různé hodnoty a našli si přesně takové, jaké vám vyhovují. S jedinou podmínkou - že nebudete jezdit na PODHUŠTĚNÝCH KOLECH, což je dnes u valné většiny aut. :(

 

Jinak k debatě ohledně sjíždění pneumatik nahuštěných na plný zatížení při obsazení vozidla jen řidičem: pneumatiky se neopotřebovávají nerovnoměrně. Fakt jim spíš škodí nadměrné zatížení hmotností, pokud nejsou správně nahuštěné. Pneumatika se víc zmáčkne (váhou) a ve finále to odnáší konstrukce pneumatiky a následným zdeformováním původního tvaru trpí dezén, jež na podobné deformace není konstruován. ;)

 

Jinak další článek už se píše a zdravím vás všechny ze své "open space kanceláře"... :D

2014-10-25 16.17.33.jpg

Link to post

Já přehušťuji pneumatiky odjakživa. Menší odpor, nižší spotřeba, a vyšší rychlost. Samozřejmě počítám s tím, že v zatáčce či na mokru, mě moc nepodrží. Ale, zase nejezdím jako debil. Žádné středové či jinak defektní sjíždění jsem nezaznamenal.

Ten Svět motorů mi také prošel rukama, vím že mám dva, ty nekvalitní (nepoužívám je, ani nevím, kde jsem k nim přišel). Ale už nevím, který si pořídit. Kladně byl hodnocen ten z Auto Kelly, ale byl dost drahý. Nějaká jiná volba …?

Tak zde: oba jsou z těch doporučených a když mi v servise nafoukali kola na 2.1/2.2, tak na obou byla stejné hodnota, jako v pneuservise. Takže věřit se jim dá. Ten starý jsem měl v autě a ten digitál stojí hubičku.

post-30712-0-09704200-1414250081_thumb.jpg

post-30712-0-41592400-1414250106_thumb.jpg

Link to post
  • 5 months later...

Jinak trošku k tématu:

 

přechod z 16" zimních (205/55 R16; Continental TS830) na 18" letní (225/45 R18; Continental SportContact 2) znamená, dle předběžných a hrubých výsledků a najetých 3000km, zvýšení spotřeby o 0,5l/100km. ;)

 

U OII Combi to byl přechod z 16" zimních (205/55 R16; Dunlop WinterSport 3D) na 17" letní (225/45 R17; Bridgestone Turanza) navýšení spotřeby o 0,46l/100km.

 

Hmotnost kol jsem teda nevážil; to je pravda. Beru to pouze dle dlouhodobého provozu (spotřeba / ujetá vzdálenost / cestovní rychlost) za nájezd minimálně 2000km.

Link to post

Tak ono stačí, jaký rozdíl to udělá v dynamice. Já vždycky při přezutí letních 225 na zimní 205 nevěřil, jaká je z toho najednou raketa :D Takže ten rozdíl ve valivým odporu nebude nejmenší.

Link to post

No já měl OII RS TDI 125kW a poznat to šlo dost. Ale pochopitelně jen při první jízdě, pak už se člověk adaptoval a dál to neřešil, to je jasný. Ale po přezutí to poznat šlo ;) Stejně jako tvrdost, taky to člověku chvíli přišlo jak žebřiňák, ale pak si zvykl a v poho.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Příspěvky

    • Tak jsem dnes rozebral nabu a zde je ložisko které při protáčení v prstech nepravidelně drhne                     sftnt 6200-2rs asi se tam dostala voda a chytlo to lišku,
    • tvoji najatí živnostníci s tebou to jste byli prý taky experti, co jsem jenom z doslechu slyšel, tak jim ukázat vše do detailu... však jste to mohli dodat celé, navrhnout typy atd..., naprojektovat a byl klid... někdo dělá marku, někdo tahá trubky, někdo dělá tohle a tohle.... Měli si koupit hotové řešení - výrobek tam si myslím, že je největší problém.... je to něco, jako kdybys na koleni vyráběl nějakej stroj.... ale víc fakt nevím, mám to jenom z doslechu.... p.s. čáslav sem neřešil já, ale kolega s bráchou..... kdybych řešil vše, tak už si neudělám ani pár dní volna.... dovolený za 5 let mě zbývá furt asi 60 dnů....
×
×
  • Create New...