Přejít na obsah

Úpravy a čipování 1.6 55Kw


Doporučené příspěvky

V 27. 5. 2021 at 20:58, Tavi napsal:

Tak zase já.

Pneu a kola drží jako přibitý a jsem vcelku spokojený. Ne úplně, ale vcelku ano :loool:

Mezitím jsem narazil na tuto šikovnou stránku odkaz: >zde< :pivo:
Vlastně kvůli ní to celé píšu. V článku se píše o návštěvě u Motor Excel a porovnání páru vaček od Kent Performance Camshaft. Nedalo mi to a zkusil jsem jim (KPC) napsat, protože jejich katalog na tenhle motor neobsahuje ani píp. Dostal jsem předpokládanou odpověď:
kent.png.9c639c042bd47907bedfbb9c709f21a3.png

- Již nevyrábí/nemají.

Tudíž jedinými (zahraničními) firmami, o kterých mám přehled že v současnosti (r.2021) stále mají nabídku dílů (primárně vaček) na tento motor je:
1) Německý Schrick (strana 21) a Dbilas
2) Bristký PiperCams (a jejich vybrané vačkové kity na G40), který paradoxně sídlí též v Kentu :rolleyes:.

To jen takový výsledek mého úmorného pátrání po informacích, třeba pro (budoucí) tunery a nadšence.
Já další úpravy asi plánovat nehodlám, spíš naopak. Asi už jsem dospěl... nebo co :facka:

JMJM webovky sleduji už cca 3-4 roky. Každopádně se v článku nepíše o vačkách Kent Performance Cams, ale o zdvihátkách (hydroštelech) této značky. Osobně jsem dával hydra od INA - je to jedno, jsou to jen hydra. A ty tebou dvě zmíněný vačky jsou sériový (jedny se montovali do předface a druhý poface felicií) a každá měla trošku jiný časování z toho jedna byla vhodnější na přebrus kvůli dosažení potřebných stupňů. Takže asi tak.

Odkaz ke komentáři

Přesně tak. Možná jsem se jen přehlídnul a vyložil si to jinak, ale to nemění nic na tom že Kent vačky dělal - ale nedělá. Minimálně na VWVortex se tam o tom někdo zmiňoval.
Ale to je vlastně jedno. Jen jsem chtěl dát ostatním nějaký odkaz, aby mohli laborovat.
Já se na JMJM inspiroval (byť ne přímo) a chtěl bych vlastně zjistit jak vačka funguje a jaká by byla pro můj motor/použití vhodná. 

Odkaz ke komentáři

Proč ale kupovat vačky od Kent apod. .... když ti poslouží přebroušená vačka stejně .. 😉

Pro tvůj motor bude vhodná vačka taková, jaký vyžaduješ styl jízdy a v jakých otačkách se v provozu většinou pohybuješ... Podle toho jsou stupně a zdvih, tj. řekni tohle motoráři/výrobci vačky a podle toho ti doporučí vačku s patřičnými stupni ... Nic složitýho ..

Upraveno uživatelem jedlis
Odkaz ke komentáři

No, to je ono na co narážím. Já bych si chtěl najít tu svou vačku, ale - nikde jsem nenašel hodnoty proudění vzduchu hlavy (CFM).
Když nevím jak hlava "dýchá", nevím jaký správný zdvih vzít. Můžu hádat, ale to je na prd.
A tohle rozmýšlení mi komplikuje následující věc - snad mi jí někdo vysvětlí:

(219°/221°/9,5mm) - 55 kW při 4800 ot./min, 135 Nm při 3200ot/min - "Série na papíře"
(219°/221°/9,5mm) - 61.6kW při 4845ot/min, 143Nm při 3275ot/min - Série ve skutečnosti
(268°/268°/"10mm") - 72,8kW při 5800ot/min, 143,6Nm při 4245ot/min - Krejbich + SM chip
(283°/283°/10,55mm) - 69kW při 5310ot/min, 145Nm při 4140ot/min - ME + ME chip

Logicky - čím 'ostřejší' vačka, tím výš v otáčkách se posune křivka výkonu.
Buď má tedy v tomto případě ME vlastní vačku z polotovaru, nebo fakt nevím.
Hodnoty jsem bral jak ze své náštěvy u DP tak z přízpěvku JMJM.
 

Odkaz ke komentáři

Ale zapomínáš na to, že taky záleží na opotřebení motoru, respektive pístních kroužků. U opotřebených kroužků ti sice kW zůstanou, ale bude se ti snižovat Nm a i padat do nižšího spektra otaček. Viz dole 2x série a nejníže ME vačka soft. Budeš mít vedle sebe X jetých motorů se stejnou konfigurací a u každýho budou jiný kW a Nm v odlišných otáčkách. Další věc je, že každý výrobce má svůj specifický soft ke svým vačkám. Já mám ME 283/283 s 10,55 mm zdvihem  a není to polotovar, ale přebrus ze sériový vačky. Polotovar se dělá cca od 290 stupňů - to už ze série nedostaneš. 

 

ScreenHunter_1.jpg

1.6 AEE brzda - serie.jpg

ME graf - Likas Tomko - felicia 1.6 combi.png

Upraveno uživatelem jedlis
Odkaz ke komentáři

Děkuju za grafy, situaci moc nepomohli, ale parádní výkon :palec: 

Opotřebení motoru jsem opomněl, protože to jako hodnotu neřeším.
Řeším motor jako motor, série + vačka/soft ME na stránkách JMJM a moje série + vačka/soft SM.
Prostě kus a kus. Zamýšlet se nad tím, jestli má jeden motor nalítáno 200tis a ten druhý je po GO, nebo jestli měřili jen s klapkou, nebo s celým sáním, to se o tom můžeme hádat donekonečna.
Šlo mi o rapidní posun výkonu/krouťáku a nekorespondující stupně vaček s naměřeným výkonem. Toť vše.
Zaujalo mě to a nedokázal jsem si to vysvětlit.

Trochu to rozvedu, takže opět slohová práce abych ze sebe vymáčknul o co vlastně kráčí:
Kdybych získal hodnoty proudění vzduchu hlavy AEE, jak Felicia tak Octavia (je vůbec rozdíl?):
 
Když získám hodnoty sacího a výfukového kanálu, zjistím tak, jak moc - nebo málo - ta hlava dýchá, při zdvihu sacích/výfukových ventilů 9mm, 9,5mm, 10mm,10,5 mm...
Když zjistím to, dokážu si udělat obrázek o tom jakou vačku s jakým zdvihem a časováním vybrat.
Říct, "jo, dej tam 2XX/2XX, pojede to jako pila" když je motor jinak série, je hloupost >*<.
Asi na to jdu moc technicky, ale radši uvedu příklad o co mi jde.

Příklad:
Dám na sérii vačku 290/290 se zdvihem 10,55mm, soft pro ukázku neřeším. Opravdu je nutné nechávat výfukový ventil 290° a otevírat ho na 10,55mm, když by byla hlava uškrcená právě na výfukovém kanálu? To akorát mrhám energií (v tomhle případě parazitní energií) motoru, co musí vynaložit aby, otočil vačkou, stlačil pružiny a otevřel ventil(y) víc, než je třeba + kazím odvádění výfukových plynů (scavenging).To samé se sacím kanálem.
Dovolím si poupravit - Má-li sériová hlava horší průtok vzduchu, podržení výfukového ventilu (tedy časováním vačky) pomůže průběhu výkonu a výplachu motoru. Zvyšování otevření a délku trvání ventilu má smysl do té doby, než se kanál "nasytí" a charakteristika proudění (tedy objem vzduchu cfm/s) začne klesat. Poté vynakládá motor práci na otevření a držení výfukového ventilu zbytečně a případné výkonové přírustky se vynulují či zhorší. Tedy - Je důležité hlavu odměřit a poté vybírat vačku. Od toho má sériová vačka prioritu na výfuku, protože je ventil menší a má tedy menší průtok. Tedy - vymyslím si sání220/výfuk225°.

Můžu si nechat upravit hlavu - kanály. Fajn. Dodá mi úpravce naměřený hodnoty, který dokládají pozitivní efekt na průtok? Třeba kecnu - sací ventil na zdvihu 9,5mm z 50cfm na 75cmf?
Takový hodnoty je docela dobrý znát, pokud si motor upravuju sám.
Když to člověk dává na úpravu k úpravci, tak ten ty hodnoty buď:
A) Zná, nebo si je odměří
nebo
B) Nezná, a upravuje stylem pokus-omyl, kdy najde nejlepší řešení co funguje

Tím neukazuju na žádného úpravce, že hádá a podle toho upravuje, jen se obloukem vracím sem >*<

Abych tuhle esej shrnul, proto chci vačku z polotovaru. U přebrusu jsem limitovaný sériovou vačkou, úhlama a časováním. To u polotovaru nehrozí, tam si můžu říct co chci. Alespoň tak to chápu já, jak mi to bylo vysvětlováno.

Jediný, koho znám, kdo by byl schopný hlavu odměřit, je ŠkodaMotor - pan Berný.
Nebo minimálně je jediný, kdo to na internetu alespoň trochu inzeruje.
ME průtokovou zkušebnu, nevíš náhodou? :rolleyes:
Ne že bych neměl víru ve vybavení u ŠM ale po předchozích zkušenostích se radši kouknu na alternativu.
mám z tohodle trochu Deja Vu, jako kdybysme to už jednou řešili, asi jen můj dojem

Upraveno uživatelem Tavi
Odkaz ke komentáři

Moc to řešíš a stejně nic nevymyslíš a ani ti to know-how ti žádnej motorář neřekne. Jsou to hodiny testování, pokusů a omylů. A jestli si chceš dělat úpravu kanálu atd sám, tak to klidně zkus a kdyžtak jí vyhodíš a dáš jinou.. Bereš to moc vědecky zbytečně.  Jestli nevěříš reálným stupňům přebroušených seriových vaček, tak i to se dá přeměřit. Prostě a jednoduše tebe spíš by mělo jak už jsem psal zajímat jakej styl jízdy preferuješ a podle toho vačku. Akorát bude pocitově jiný mít cca 70 kW a 145 Nm ve sředních otáčkách nebo výše. A pokud chceš se svézt ještě svižněji kup feldu s tímhle motorem 🙂 To bude teprve motokára 😉 

Odkaz ke komentáři

Když bych chtěl motokáru, tak šáhnu na Hondu, ale to je věc osobních preferencích 😅

Řeším to, protože můj případ není ten tvůj. Máme jednu věc shodnou - motor.
Ale já ten motor chci (nebo jsem nucen) používat úplně jinak.
Přebrusům věřím, ale je to přebrus. Tu vačku, pominu-li zdvih a časování, nejde nijak jinak upravit. Ne jednoduše, nebo levně. Takže charakteristika zůstává pořád stejná, jen se to posouvá výš. A software tomu sekunduje.
Zkusím to zjistit, jestli by to šlo i bez polotovaru, ale stojím si za svým, že to bude ideální řešení.

Jestli to beru moc vědecky, tak je to proto, že to vědecky chci brát. A chci se něco dozvědět a rozumět tomu.
Mám čas a chuť se nad tím zamýšlet.
Pochybuju, že když mi někdo svěří knowhow jaký průtok má tahle a tahle hlava z 1.6, tak že mu obratem udělám konkurenci a rozjedu výrobu konkurenčních vaček a úprav hlav. A opravdová konkurence to už dávno ví.

Odkaz ke komentáři

Tak Feldu moc s tímhle motorem podceňuješ .. 😉 Můžeš dát klidně do okty vačku a stejně ti felda v serii ujede. A když jsem kupoval jako druhý auto do práce, tak jsem vzal radši poctivej ingot - 2.0 MPi než jakoukoliv 1.6, ten krouťak se prostě nezapře. Taky jsem takhle kdysi přemýšlel, ale nad úpravou AEE se dá přemýšlet jen ve feldě kde to smysl má, vzhledem ke kastli/váze a to jen v motorsportu. u oOkty je to ztráta času, od toho jsou v nabídce silnější motory.

Odkaz ke komentáři

To se hádáme, já o voze, ty o koze.
Existují daleko lepší auta za cenu feldy, co mají daleko lepší zázemí na úpravy, ale na tohle téma toho bylo řečeno už asi dost v tomhle vlákně.
Já si ten motor nevybíral. Mám zájem, když už, tak z toho udělat lepší-než-série, co nebude řvoucí bestie k 7000 ot/m a chcíplotina vespod. Jak píšeš, v Oktávce je taková úprava to ztráta času. Tak se pídím po pravém opaku.

Odkaz ke komentáři

Ano, proto ti i já říkám, že je to ztráta času a ty jako lajk to nevymyslíš. Jednoduše řečeno - líp jak motorář to nevymyslíš, spíš naopak .. A ano jsou lepší auta než Felda, ale mám to nejlepší co se do Feldy dávalo a i s úpravou, a mám to na jiný účely než se matlat po městě.. Proto mám jako tahouna 2.0 Mpi a i proto mám v plánu ještě jedničkovou RS a né polochcíplí AEE v těžký Oktě, protože narozdíl od Feldy, u Okty ta možnost výběru silnějšího motoru je. 

Upraveno uživatelem jedlis
Odkaz ke komentáři

Ale motoráři se na tyhle motory už nezaměřujou, když je doba někde jinde.
Mají zástupy lidí s TDi/1.8T/T(F)SI, u kterých drtivou většinu úprav udělají zásahem do ŘJ, výměnou vstřiků nebo přehozením dílů a na vačku(vačky) šahají až tehdy, když jim dojdou ostatní možnosti.
Neříkám, že je ještě někdo neumí, evidentně ano a já to oceňuju, ale není to směr kterým se já chci vydat.
Holt o tom chci něco vědět a chci tomu rozumět. Ať je to chcíplý rumpál, nebo ne.

Odkaz ke komentáři

No... je i není. Já jsem si kdysi dávno dělal výzkum a strávil jsem dost času projížděním internetu a literatury.
Klame pohled na kryt vačky a sání. To jediné je oproti AEE změněno. Nikde o tom nikdo nikdy nic nepsal, soudím dle dostupných technických informací z Wiki, obrázků a náhradních dílů/etky, když mě někdo znalejší opraví, budu jen rád. Zda sedí díry na převodovku a podobné drobnosti jsem nezkoumal, předpokládám že ano.
Je to pořád objemově 1,598cc, vrtání × zdvih - 76,5 × 86,9 mm a stále 8 ventilů.

Odbočím od 1.6 k 1.4, abych poukázal na vývoj:
Polo 6N - 1.4 8V, kód AKV/APQ 44kW (stejný kryt jako AEE).

Polo 6N2 - 1.4 8V, kód AUD/ANW 44kW (nový kryt).

Zpět k naší 1.6 AEE:
Seat Ibiza 6K - 1.6 8v, kód ABU/AEA/ALM 55kW (jednobod, později MPI - tedy AEE/ALM)

Seat Ibiza 6L - 1.6 8v, kód BAH 74kW (Stejný motor jak ve videu, NENÍ (doufám) příbuzný s motorem AKL - tedy EA827)
(ve výbavě u Ibizy 6L se objevil i 1.6 16v BTS* 77kW - o tom víc dole)

Dále lze evoluci onoho AEE vystopovat ve verzích s 16V (mimo VW Polo 6N GTi, to je sice stejný motor, ale neuvěřitelně vzácný, aspoň co jsem koukal).
Pro evropu - Fabia II/Roomster - 1.6 16V, kód BTS* 77kW, v zahraničí - Rusko/Indie - Rapid 1.6 77kW.
Golf IV, Seat Leon, Audi A3 - 1.6 16V 77kW, kódy - AUS, AZD,BCB, též 1.6 16V FSI - 81kW/85kW, kódy - BAG, BLF, BLP)
Stále se jedná o jednu a tu samou 'motorovou rodinu' EA111 (do které mj. patří, byť už vzdáleně, i první generace motoru 1.2 TSI).
Vcelku vyčerpávající :biggrin: :notorik:
 

Upraveno uživatelem Tavi
Odkaz ke komentáři
  • o 2 týdny později...
V 16. 6. 2021 at 19:48, Tavi napsal:

Ještě přidám tvrdší pružiny na AEE. Našel jsem je podle Dbilas katalogu.
Cena není zas tak závratná, sériové pružiny stojí 2400,-
https://www.highperformanceparts.cz/ventilove-pruziny-dbilas-dynamic-62200003.16567

Ty se ovšem dávájí až s vačkou nad 300º kvůli rychlejšímu otevření a zavření ventilů, jinak to ale nevyužiješ a to už chce upravit i hlavu aby to mělo smysl ..

Upraveno uživatelem jedlis
Odkaz ke komentáři
  • o měsíc později...

Tak můžu ohlásit vítězství! :lol:
Převodovka byla vyměněna a s ní byla provedena menší revize přepákování.
Musím říct, že se v tom jezdí úplně jinak. Nové přepákování je plynulejší a pohodlnější, akorát se trochu ztrácím mezi převody jak jsem byl zvyklý na řazení pákou jedním prstem. Říkám si ale, že se to ochodí.
Abych to ujasnil, mělo by se jednat o převodovku DRY (1.6 55kW) s pětkou z SDI.
Přišlo mi ale, že se auto chová stejně, ne-li líp a to včetně jízdy na 'línější' pětku co do dynamičnosti jízdy.
Testy spotřeby, rychlostí a akcelerace snad nějak dám do kupy v následujících týdnech :palec:
A co je hlavní - Zpátečka svítí! :pivo:

Upraveno uživatelem Tavi
Odkaz ke komentáři

Ne. Říkám si že to nechám na expertech co mají válcovou zkušebnu.
Ladit to na dvorku a na ulici se mi nezdá dobrý nápad.
Radil jsem se s člověkem na webu - ano, vím, velmi 'profesionální' - a radil vačku nastavit do předstihu.
Jak mám technický slovník, nějak mi vypadly české slovíčka k anglických advanced/retarded timing. Prostě advanced, zvýšit předstih, prý by to mělo motoru celkově pomoct. 
Bohužel, Dbilas tam tu měrku ve stupních° namalovanou nemá, takže jedině s přípravkem (který nemám).

Odkaz ke komentáři

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
  • Příspěvky

    • Zdravím.  Mám takový menší problém. Mám Octavii 2 2.0tdi 103kw bmm PD s dpf a poslední dny si všímám lehkých vibrací za jízdy do kopce na 6.převodový stupěň cca v 80-100km/h. Není to nic hrozného, ale docela mě zajímá kde může být příčina. Auto je nepatrně hlučnější s vibracemi pod pedály. Moje první myšlenka byla jestli to třeba není převodovka, protože má najeto bez mála 290tkm. Předem děkuji za odpověď.
    • twl by me jeblo a zaroven zajimalo kolik by zachranilo PPF nastesti se to nedozvime
    • BUBUTECH, vedel by si dat vyrobit 2ks tych gumenych veci ? Mam vsetky suciastky ale tie stople co tu mas model sa uz nikde nedaju kupit a nemam nikoho co by mi to vytlacil na 3d tlaciarni. Dik za odpoved.
×
×
  • Vytvořit...